- Hirdetés -

Hódítanak a sorozatok

|

Októberben két új sorozat debütált a hazai kereskedelmi televíziókban, az egyik a Viasat 3-on, a másik a TV2-n. A nagy sorozatdömping hazai elindítója az HBO és az RTL volt, amelyek annak idején belevágtak abba a kockázatosnak tűnő vállalkozásba, hogy nagy költségű hazai gyártású produkciókat mutassanak be a televízióban.

Két új magyar gyártású sorozat is indult októberben, a Viasat 3-on debütált 200 első randi, az argentin Ciega a citas adaptációja, míg a TV2-n a Bogaras szülők egy holland formátum, a De Luizenmoeder (Lice Mother) átültetése. Az előbbit a Filmservice, míg az utóbbit az IKO Műsorgyártó Magyarország készítette. A sorozatrajongók eddig sem panaszkodhattak, hiszen nem csupán a külföldi produkciók közül válogathattak, hanem jó néhány magyar adaptáció fut a különböző csatornákon. Kérdés, hogy van-e igény ennyi sorozatra. „Én úgy gondolom, hogy igen, és ezt a nemzetközi trendek mellett a saját gyártású sorozatok fogadtatása, lineáris és online nézettsége is igazolja” – mondta el a Marketing&Media magazinnak Varga Attila Sixx, a Comment.blog.hu bloggere.

A nemzetközi televíziós trendeket elnézve az látható, hogy a nagy piacokon a realityműsorok – különösen a saját gyártás – egyre jobban háttérbe szorulnak a sorozatok mögött. A fikciós szériák előretörése, térhódítása nem meglepő, amíg nem voltak realityk, a vetélkedők és a showműsorok mellett a sitcomok és a drámai sorozatok uralták a tévét. A hazai úttörők közé tartozik a 2011-ben a HBO-n futott Társas játék, az egy évre rá ugyancsak a mozicsatornán bemutatott Terápia, majd 2015-ben jött az HBO-n az Aranyélet, az RTL-en pedig a Válótársak. Ezek mutatták meg, hogy van igény a hazai gyártású sorozatokra, a Válótársak első évada például 2015-ben a 18–49 évesek között 294–372 ezer nézőt ültetett a tévékészülékek elé.

A kereskedelmi televíziókban futó magyar sorozatok szinte mindegyike adaptáció. Emellett az szól, hogy egy máshol bevált formátum működhet itthon is, illetve az, hogy nagyon jól meg lehet belőle tanulni az alapokat. Egy adaptációnál mindig ott a kész termék, és rendelkezésre állnak adatok arról, hogy az adott sorozat mikor és hogyan teljesített, tehát jóval kisebb a kockázata a hazai piacon, főleg ha olyan országokban vetítették, ahol a nézői szokások hasonlók a magyarhoz.

A magyar és a külföldi sorozatok között a legnagyobb különbség a költségvetés szempontjából van, mivel a mai magyar sorozatok nemzetközi összehasonlításban jóval kevesebb pénzből készülnek. Ha az amerikai topsorozatokhoz viszonyítjuk őket, akkor egészen elképesztő a differencia, hiszen ott a nagy sorozatoknál epizódonként 3-4 millió dollárnál jár a költség. Általánosságban az mondható el, hogy a büdzsét tekintve egy átlagos amerikai sorozathoz képest négy-ötszörös a különbség, míg egy európaival szemben nagyjából háromszoros. Például a Válótársak eredetije a magyarhoz képest a többszörösébe került, és még így is panaszkodtak a körülményekre a hollandok, mivel az ott alacsony költségvetésű produkciónak számított. A mi kis falunknál viszont pont ennek a fordítottja fordult elő, vagyis a szlovák sorozat sokkal kevesebb pénzből készült, mint a magyar.

A hazai gyártású sorozatokat vizsgálva, az elmúlt időszakban nézettség terén A mi kis falunk szállította a legjobb eredményeket. A sorozatból eddig három évad ment le, és a teljes lakosság köréből egymillió körüli nézettséggel futott, ami meglepően jó eredmény egy sorozattól, hiszen ehhez hasonló kiugró számokat a nagyobb show-műsorok (X-Faktor, Ninja Warrior) szoktak produkálni. Az HBO-n 2015 novemberében elindult Aranyélet nem csupán kiemelkedő nézettséget hozott a mozicsatornának, a sorozat az HBO GO-n is tarolt. Múlt hét végén, október 14-én az HBO online videótárában lett először elérhető a sorozat teljes harmadik évada, és a csatorna közleménye szerint a fogadtatás minden előzetes várakozást felülmúlva rekordnézettséget hozott az HBO online videótárának. A sorozatot átvette a TV2 is, ám ott egyelőre mintha nem működne annyira jól, mint a mozicsatornán. Az Aranyélet október 7-i epizódja a teljes lakosság körében mindössze 237 ezer, míg a kereskedelmi célcsoportban 95 ezer nézőt vonzott a tévéképernyők elé. A TV2 Csoport a Bogaras szülők mellett a Korhatáros szerelem második évadát indította el az őszi szezonban. Az első széria jól, általában a csatornaátlag felett teljesített, a 18–49 éveseknél 150-200 ezer körüli nézőszámot produkálva. A két nagy mellett a „kicsik” sem akarnak kimaradni a sorozatdömpingből. A Viasat 3-on most bemutatott 200 első randi mellett a Duna Tv-n fut Mucsi Zoltán főszereplésével a Tóth János, amely 55 ezer tévézőt ültetett a képernyők elé a teljes lakosság.

Baross Gábor

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...