Néhol teljesen, de többnyire csak részben ért véget az általános otthoni munkavégzés. A megkérdezett médiavállalatok és ügynökségek többsége arról számolt be, hogy a járványhelyzet időszaka a jövőre nézve is átalakította a home office-hoz való viszonyukat.
Március közepe táján gyakorlatilag szó szerint egyik napról a másikra állt át otthoni munkavégzésre a hazai kommunikációs iparág. Az ügynökségek döntő többségénél ez 100 százalékos home office-t jelentett, de a médiavállalatoknál is csak az járt be dolgozni, akinek nagyon muszáj volt, például a nyomdászok, vagy a televízióknál a műsorkészítők egy része.
Itthon lecsengőben van a járvány, véget ért a veszélyhelyzet, így lassan elkezdtek visszaszivárogni a dolgozók az irodaházakba. A körkérdésünk alapján van, ahol már visszaállt az élet, máshol ezt több lépcsőben valósítják meg. Utóbbiak közé tartozik a Wavemaker Hungary. Június elején nyitották újra az irodát, de eleinte maximum a dolgozók egyharmada lehetett bent. Június végén 50 százalékra emelték a bejárósokra vonatkozó limitet. Úgy tervezik, hogy augusztus elejétől állnak vissza a hagyományos munkarendre.
A Lounge Groupnál egészen július elsejéig tartott a home office időszaka, ezután álltak vissza a normális működésre. A Mediator Groupnál május végétől választhatóan, június elejétől pedig fokozatosan, de gyakorlatilag mindannyian visszatértek a home office-ból a normál irodai működésbe.
„Az Omnicom nemzetközi hálózatban, így itthon nálunk is elsődlegesen és általánosan mindenki otthonról dolgozik, ugyanakkor önkéntes alapon, limitáltan elindult a visszatérés az irodába. Maximum a kollégák 25 százaléka dolgozhat az irodában a nyári időszakban, az egészségügyi biztonsági előírások és a szociális távolságtartás szabályait betartva” – tudtuk meg Szabó Edinától, az OMG Hungary ügyvezető igazgatójától.
A médiacégek egy részénél is picit lazultak a szabályok a nyár elején. A Ringier Axel Springernél (RAS) egyelőre maximum a teljes dolgozói létszám 30 százaléka lehet bent az irodákban. „Az azonos csapatban dolgozók beosztották az irodában töltött időt egymás között, váltják egymást, de az irodai bejárás egyelőre még teljesen opcionális az olyan funkcióban dolgozó munkatársak esetében, akiknek nem helyhez kötött a munkájuk” – mondta Kovács Tibor, a RAS ügyvezető igazgatója.
Az RTL Magyarországnál március 16-tól június végéig tartott az általános home office azoknál, akik nem vesznek részt a közvetlen műsorkészítésben. A júliust és az augusztust átmeneti időszaknak szánják, aki szeretne, visszatérhet az irodaházba. A JCDecaux-nál június eleje óta a menedzsment teljes létszámban, a többi irodai dolgozó A-B heti váltakozásban járt be dolgozni. Azonban a veszélyhelyzet feloldásával náluk véget ért az otthondolgozós időszak.
Azt egyébként többen is említették, hogy az irodákban szigorú higiéniai szabályokat vezettek be. Így például a dolgozók legalább 1,5 méterre ülnek egymástól, a közös terekben kötelező a maszkviselés és kézfertőtlenítőket helyeztek ki.
Mit mond a HR szakértő?
„Minden évnek megvolt eddig a leggyakrabban használt szava, idén a home office lehet, ami felkerül a dobogóra. Teljes joggal, mert nagyon régen ott van már a helye. Négy évvel ezelőtt tartottam egy prezentációt ahol az állásokat elemeztem, amelyeket állásközvetítő oldalakra tesznek fel. A rugalmas munkaidőbeosztás és szó szerint a home office, kevesebb, mint 1 százalékában volt jelen a meghirdetett munkakörökben. Akkor végtelen nagy versenyelőnynek számított az, amit ma már szinte illik felajánlani” – mondta Pethő Anikó, az Aarenson Consulting HR tanácsadócég vezetője.
A szakember szerint ez a három hónapos rövid kóstoló két részre osztotta az otthoni munkavágzásről véleményt megfogalmazókat. Egyik tábor a családos tábor, a másik a gyerekekkel még nem rendelkezők.
„Semmiképp sem érdemes ezt összemosni azzal, amilyen majd még lehetne. Ennek az időszaknak a leírására jobban illik a remote munkavégzés, mint a home office” – tette hozzá Pethő Anikó.
A HR szakértő tapasztalatai szerint sokan beszámoltak arról, hogy sokkal hatékonyabbá vált a munkájuk, akár rövidebb idő alatt is végezve feladataikkal, koncentráltabb minőségibb munkát tudtak végezni. A másik tábor sokfelé szakadt, ők 3 műszakban dolgozva oktattak, háztartást vezettek, dolgoztak. Itt az igazi áttörés akkor jöhet el, ha ők is gyerekek oktatása nélkül csinálhatják azt, ami kizárólag a munkával kapcsolatos.
Az Aarenson Consulting partnerei közül sokan tették választhatóvá a home office lehetőségét egy bizonyos limit felhasználásáig, heti 1-2 napban határozva azt meg. Ugyanis az otthoni munkavégzés előnyeit integrálva a személyes együttműködéssel lehet még jobban kiaknázni ezt az újfajta munkamódszert. Hosszútávon kizárólag a home office sem hoz folyamatos teljesítmény és minőségemelkedést, be lehet állni egy szintre, ami jól szervezett és gördülékeny, de a valós kapcsolatokra minden területen szükség lesz.
„Kifejezetten a média és ügynökségi vonalon, sok pozitív visszajelzést kaptam, hogy nem volt nehéz az átállás, mert a digitális vonal erős ezen a területen így minden kollégának megvolt a technikai háttere az azonnali munkamódszer váltáshoz. Ne tegyük félre, hogy erre a foglalkoztatásra sincs kőbe vésett szabály és ami örök érvényű az itt is működik, hogy az egyénnel konzultálva találjuk meg a számára megfelelő Office-Home office arányt. Egységesíteni nem lehet, választhatóvá tenni, prerefenciákat felállítani, ajánlani pedig mindenképp kell. Így ha jövőre ebben a témában prezentációt tartok bízom benne a hirdetések legalább 20 százaléka már tartalmazni fogja ezt a lehetőséget is” – említi Pethő Anikő,
A médiavállalatokat és az ügynökségeket megkérdeztük arról is, hogy a cégüknél miként látják a home office jövőjét. Ezt a Marketing&Média friss lapszámában olvashatják, amit akár ide kattintva, a Digitalstand.hu-n is megvásárolhatnak.