- Hirdetés -

Idén a nyári munka is más lesz

|

Hagyományosan az érettségi utáni napokban indul meg a tömeges jelentkezés a nyári munkákra a fiatalok részéről, ez idén sem történt másként a Job Force adatai szerint. Azonban sokkal több a bizonytalanság a diákmunkára jelentkezők részéről, bár az érdeklődés továbbra is nagy – annak ellenére is, hogy a diákmunkából származó bevétel már nem csak a zsebpénzkiegészítést jelenti.

Bár fesztiválszezon idén nem lesz, mégis akad mire gyűjteniük a fiataloknak – legalábbis erre enged következtetni az, hogy az érettségi időszakában idén is ugrásszerűen megnőtt a diákmunka iránti kereslet, mint a megelőző években. A fesztiváljegyek mellett a jogosítvány megszerzése, a telefon és a laptop vásárlás az egyik legnépszerűbb indok, az idősebb, egyetemista generáció pedig az albérletet és kiegészítő tanfolyamokat, nyelvvizsgát finanszíroz. 2020-ban azonban várhatóan megnövekszik a családi kassza finanszírozása is, mint munkavállalási indok.

Persze sok a kérdés is. Lesz-e munka a cégeknél, amikor leépítésektől és csődhírektől hangos a sajtó? Nyugodt szívvel engedhetik-e a szülők a gyerekeiket a munkahelyekre? Előfordulhat-e, hogy azt az időszakos munkát kapja egy diák, ahonnan költségcsökkentés okán éppen a szüleit küldték el?

Lesz munkája, vagy itthon kell üljön?

„Az biztos, hogy lesz 2020 nyarán is diákmunka, de két irányból is keletkezik feszültség. A tavalyi év hasonló időszakához képest körülbelül ugyanolyan arányban nőtt a munkára jelentkezők száma, amilyen mértékben a most rendelkezésre álló nyitott pozíciók csökkentek” – jellemzi a helyzetet Tóth Tamara, a Job Force vezetője. Korábban a diákmunka tekintetében kedveltek volt a teljes munkaidőben nem betölthető, valamint a szezonális munkák, de a jelen kilátások szerint 2020 nyarára teljesen megváltozik a munkaerőpiac szerkezete. A korábbi éveket jellemző akkut munkaerőhiány eleve csökkent, ráadásul a cégek akár házon belülről is átterelik ezekre a feladatokra a saját állományt – köszönhetően a vírushelyzetnek.

Várható, hogy az egyszerű fizikai munkák esetében és a viszonylag alacsony végzettséget igénylő munkákat idén nem a diákok kapják, mert bőségesen áll rendelkezésre jobb teherbírású felnőtt munkaerő is. Ez lehet a helyzet a logisztikai központoknál és az élelmiszerüzletek raktáraiban. Nem világos ugyanakkor, hogy a mezőgazdasági munkáknál is ez lesz-e a helyzet. Itt várhatóan nem csökken a munkamennyiség, ráadásul a korábban alkalmazott külföldi vendégmunkások a járványhelyzet miatt idén kimaradnak a képletből. Kérdés, hogy mernek-e majd bízni a gazdák a fiatalokban, hiszen a korai munkakezdés és a megterhelő műszakok miatt nem éppen a mezőgazdaság a legnépszerűbb terület a diákok között.

El merjem engedni a gyerekemet?

Az idei nyáron joggal merül fel a kérdés a szülőkben, hogy vajon nyugodt szívvel engedhetik-e a gyerekeket diákmunkára a kialakult vírushelyzet miatt. Tóth Tamara szerint nincs ok aggodalomra, ugyanis a munkahelyi biztonság szabályrendszere, a szükséges átalakítások már megvalósultak, a védelem már a napi rutin része. A diákokra ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a felnőttekre. Ráadásul lesz, ahol könnyebbséget jelent majd, hogy a szezonális munka akár home office-ból is 100%-osan teljesíthető lesz, elsősorban persze szellemi foglalkozásoknál. Kérdés, hogy több hónapnyi otthontanulás után kinek lesz kedve otthonról dolgozni a szünidőben.

„Hazabeszélésnek tűnhet, de mi mindenkinek erősen javasoljuk, hogy a gyerek ne az utcáról vállaljon munkát, hanem iskolaszövetkezeten keresztül” – figyelmeztet a Job Force vezetője. Egyrészt nagyobb a jogbiztonság, megbízható helyre megy a fiatal, szerződéssel dolgozik és biztos, hogy nem kerül kiszolgáltatott helyzetbe a munkáltatóval szemben, mert a közvetítő folyamatosan követi és adminisztrálja ügyeit. A Job Force közepes méretű diákszövetkezet a piacon, közvetített diákjainak kétharmada fizikai munkát vállal a nyáron. Tóth Tamara szerint a nyári elhelyezkedést nagyban segíti, ha évközben is aktív a diák, hiszen könnyebben jut be oda, ahol egyébként is felbukkant már évközben. A Job Force portfóliójában ezért is nem szerepel a hostesskedés és a szórólapozás, ami tipikusan a legrövidebb élettartamú munkavállalás a piacon. „Partnereink leginkább kereskedelmi jellegű munkára, operátori munkára, egyszerűbb fizikai munkára, vendéglátásra és irodai munkára keresnek diákokat, és számunkra is ez ad nagyobb biztonságot, ha egyaránt bízhatunk a munkaadóban és a közvetített munkaerőben.”

A Job Force iskolaszövetkezetről elmondható, hogy a diákmunka alanyai kétféle típusba sorolhatók. Az első a fix állomány, tagjaival egész évben együtt dolgozunk, az általuk végzett munka jellemzően a kiskereskedelmi értékesítés, ahol a december például a legerősebb hónapok egyike. A másik az a réteg, akik nyári munkát keresnek maguknak, cégünknél ez utóbbi iránt erősebb az érdeklődés. Folyamatosan keressük a diákokat, de nyáron duzzadnak fel az adatbázisok. A diákok toborzása és az állomány „frissen tartása” félévről félévre új feladatokkal lát el bennünket azzal összefüggésben, hogy aktív-e a hallgatói státusz.

Ha hívnak, mész, ne válogass!

„Idén a keresés sikeressége is máshogy alakulhat, és ezen a Job Force sokat tud segíteni” – magyarázza Tóth Tamara. Jellemző a cégek részéről, hogy a jelenlegi bizonytalan helyzetben mindösszesen 2-3 hétre előre terveznek a diákmunkákkal. Ez a korábbi években azokra a nyári munkákra volt csak jellemző, ahol könnyű fizikai munkát végeztek a fiatalok és a meglévő emberállományt egészítették csak ki a munkájukkal, illetve a szabadságok idejére alkalmazott diákok esetében. A mostani bizonytalan helyzet az összes cég tervezési horizontját erre a rövid, 2-3 hetes időszakra csökkentette le. A szokatlan „munkamenet”, a rövid teljesítési idők ebben az időszakban komoly koncentrációt igényelnek mind a munkaadó, mind a közvetítő cégek részéről, de ugyanez elmondható a diákokról is, akiknek folyamatos rendelkezésre-állás módba kell kapcsolniuk idén nyáron. Amikor van lehetőség, akkor kell munkába állni, tehát a rugalmasság, mint erősség most előnyt jelenthet.

Külön kategóriába esik a klasszikus szakmai gyakorlat, ahol a jelentkezőnek a terület iránti érdeklődés mellett megfelelő kvalitásokkal is rendelkeznie kell az állás sikeres betöltéséhez, és itt nem elsősorban a fizetés, hanem a megszerzett szakmai tapasztalat és iskolai igazolás a fő vonzerő. Ezek a munkák stabilabban tervezhetők, jellemzőjük, hogy hosszabb élettartamúak, általában 4-6 hónapig, de akár egy évig is dolgoznak a diákok ebben a modellben.

A 2020-as nyárnak van még egy húsbavágó kérdése, ez pedig a fizetések alakulása. Bár sokan tartanak attól, hogy ha őket elküldik, akkor diákokat vesznek a helyükre, a Job Force szerint ez nem lesz jellemző. „Messze nem olyan rossz a helyzet, hogy így kelljen ügyeskednie egy foglalkoztatónak, ráadásul nyár végén ezeknek a fiataloknak vissza kell menniük az iskolába” – mondja Tóth Tamara. „A mi partnereinknél azt tapasztaljuk, hogy nem csökkentek a fizetések, és nincs trükközés a diákoknak kínált bérekkel sem, ez a jelenlegi helyzetben óriási dolog.”

Általában elmondható, hogy a diákmunkának a kedvezményes adózás az egyik legfőbb előnye a munkaadók számára, de nem kizárólag ebben rejlik a népszerűsége. A határozott időre szóló megbízásokhoz felnőtteket eleve nem is igazán lehet találni. A Job Force vezetője szerint ennek a speciális magyar hozzáállás az oka: a hazai munkaerőpiac szereplői tradicionálisan a határozatlan idejű munkaszerződéseket szeretik, ezt tekintik biztos alapnak az egzisztenciához, míg egy felnőtt munkavállaló a határozott idejű, időszakos megbízást a megbecsülés hiányával azonosítja, és ez a munkáltatói imázst is rontja. A diákok viszont a szezon végén eleve nem várnak folytatást, ez pedig win-win helyzet mindkét fél számára.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...