Az előző évek tapasztalata és az aktuális keresési statisztikák alapján az idei nagy novemberi leértékelési akciók (Black Friday) sikertermékei is a mobiltelefonok, az okosórák és a televíziók lesznek – jelzi előre az Olcsóbbat.hu. Az ár-összehasonlító portál adatai szerint a novemberi e-kereskedelmi forgalom egyre nagyobb hányada koncentrálódik a Black Friday időpontjára. Az idei évben is várható, hogy a gyanútlan vásárlók pénzét csalók által létrehozott webáruházak próbálják megszerezni.
Az Olcsóbbat.hu statisztikái szerint az e-kereskedelmi forgalom egyre nagyobb százaléka kapcsolható a Black Friday akciókhoz: 2019-ben a portál teljes novemberi forgalmának 25 százalékát a november 22-i pénteken és az azt követő három napon mérték. A korábbi években ez az arány még rendre 20 százalék alatt maradt.
„A webáruházak a Black Friday keltette érdeklődést bevételeik növelése érdekében igyekeznek több napra is kiterjeszteni – magyarázza Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. – Ennek egyik módja az, hogy a megelőző néhány pénteken is kitűzik a ’Black Friday’ cimkét. Idén a Black Friday november 27-re esik, de egyes jelentősebb áruházak már 6-án is akcióztak ezzel a szlogennel. A piac összforgalmát azonban tavaly sokkal látványosabban megemelte a Black Fridayt követő hétvégén, sőt, még hétfőn is folytatódó leértékelési hullám, melynek hatására a forgalom egy helyett négy egymást követő napon keresztül is kiugró mértéket ért el.”
A mobiltelefon és a televízió már a kezdetettől a Black Friday-akciók húzótermékei, de tavaly az értékesített mennyiség alapján az okosórák jöttek fel a második helyre. Az Olcsóbbat.hu portálról e három termékkategória alapján lépett tovább a vásárlók 45 százaléka az egyes webáruházak oldalaira. A toplista további helyein a tabletek, a laptopok, a porszívók, illetve a mosó- és szárítógépek következnek.
Így szűrhetők ki a csaló webáruházak
A felfokozott érdeklődés miatt a Black Friday időszakában aktivizálódnak a csaló webáruházak is, amelyek a valódi webáruházakhoz hasonló felületen igyekeznek a gyanútlan vásárlók pénzét megszerezni. Előfordulhat, hogy ezeket egy korábban működő, így akár többéves pozitív értékelésekkel rendelkező kisebb brand felvásárlásával hozzák létre, így még az ár-összehasonlító portálok találati listáira is felkerülhetnek.
A következő szempontok alapján lehet a legbiztosabban kiszűrni őket:
Mindig legyen gyanakvó a vásárló, ha az adott bolt ajánlata sokkal olcsóbb, mint a sorban következő ajánlat
Szintén érdemes elkerülni a boltot, ha nem ajánlja fel az utánvét lehetőségét, vagy azt csak irreálisan magas (esetenként 10 ezer forintot is elérő) pótdíj ellenében teszi
Nincsen telefonon is elérhető ügyfélszolgálat feltüntetve
A webáruház oldalán nem található részletes információ a céges adatokról, az általános szerződési feltételekről vagy az adatvédelmi nyilatkozatról
A nem kellő magyarsággal szereplő információk is kelthetnek gyanakvást, de a nyelvhelyesség hiánya számos megbízhatóan működő, külföldi székhelyű szolgáltató esetében is előfordul