Idén is elindítja a She’s Next programját a Visa

Bár a vállalkozó nők teljesítménye, innovációs képessége nem marad el férfitársakéitól, még mindig jelentősen kevesebb nő vállalkozik hazánkban és vállalkozói önértékelésük is alacsonyabb. A Visa harmadik alkalommal indítja el a női tulajdonú vállalkozások fejlődését támogató She’s Next programját Magyarországon. A pályázatra 2025. április 30-ig egy egyszerűen kitölthető űrlap beküldésével pályázhatnak a női vállalkozók. Az öt nyertes és két különdíjban részesülő vállalkozónő az egyenként hárommillió forintos támogatáson túl, egyéves vállalkozására szabott mentorálásban is részesül.

A női vállalkozások aránya tendenciózusan a férfiak által irányított cégeké alatt marad, állapítja meg a Visa támogatásával készült jelentés, amelyet a Budapesti Gazdaságtudományi Egyetem a Global Entrepreneurship Monitor (GEM), a világ legnagyobb vállalkozáskutatásának részeként készített . A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy másfélszer annyian állítják, hogy vállalkozást terveznek indítani a következő három évben, mint a nők. A már vállalkozó férfiak és nők közötti különbség a korai fázisú vállalkozások esetén a vállalkozási szempontból legaktívabb, 25-44 év közötti korosztályban, míg a bejáratott vállalkozások esetén a 44 évnél idősebbek körében a legnagyobb.

„A Visa She’s Next program keretében az elmúlt két évben beérkezett közel ezer pályázat, valamint az idei Global Entrepreneurship Monitor Különjelentésének megállapításai egyértelművé tették, hogy idén is folytatjuk kezdeményezésünket. A Visa-nál továbbra is kiemelt célunk a nők vállalkozóvá válásának segítése a vállalkozói karrierjük fejlődésének támogatásával, hiszen ez nemcsak a nők gazdasági szerepvállalását növeli, hanem a nemek közötti szakadék csökkentésével hozzájárul egy inkluzívabb, fenntarthatóbb és egyenlőbb társadalom megteremtéséhez. Reméljük, hogy programunkkal egyre több sikeres vállalkozónő válhat példaképpé a fiatalok számára” – mondta el az idei pályázat indulását bejelentő sajtóeseményen Juhász Katalin, a Visa regionális termékfejlesztési vezetője.

Innováció és alkotás

A felmérés különösen izgalmas területe a vállalkozási motiváció vizsgálata, amely a magyar nők esetén kettős. Egyformán fontos számukra, hogy vállalkozásukkal hatást gyakoroljanak, valami lényegeset vigyenek véghez és hogy az élethelyzetüknek megfelelő munkalehetőséget találjanak. Mindkét tényezőt a nők 69%-a nevezte meg elsődleges hajtóerőként. A nők a férfiaknál nagyobb arányban indítanak azért vállalkozást, mert kevés számukra a megfelelő munkalehetőség. Ez azonban nem feltétlenül a nyitott pozíciók hiányát jelenti, sokkal inkább a kevesebb olyan lehetőséget, amelyek támogatnák a nők felé támasztott társadalmi és munkahelyi elvárások összehangolását.

„A nőkben elképesztő erő van; tehetség, szorgalom, kreativitás, innovációs képesség és hatékonyság. Egy ideális világban ezt az erőt már gyerekkorunkban támogatná a környezetünk, hogy aztán az oktatási rendszerben szárba szökkenhessen és majd a munkaerőpiacon kivirágozhasson. A magyar nők valósága azonban sajnos más képet mutat; ha szerencsénk is van a családunkkal, a tanárainkkal, és gyerekkorunk végén még hiszünk magunkban, akkor legkésőbb munkába állva és a munka-magánélet egyensúlyát keresve szembesülünk a realitással. A Visa She's Next programban szerintem az a fantasztikus, hogy éppen ilyenkor segít; odaáll a nők mellé és nemcsak pénzügyi, hanem emberi és szakmai támogatást is nyújt" - mondta D. Tóth Kriszta, a WMN alapítója, a Visa She's Next nagykövete.

 

Vállalkozni menő, mégsem lépnek a magyar nők

Érdekes megállapítása a jelentésnek, hogy míg Magyarországon a vállalkozói létet a nők és a férfiak egyaránt inkább pozitívan ítélik meg, és magas társadalmi státuszt, valamint pozitív képet kapcsolnak hozzá, a magyarok közül ötből hárman úgy vélik, hogy nem használják ki a kínálkozó lehetőségeket, és ötből csak ketten gondolják, hogy mások innovatívnak látják őket. Ezeken a területeken a férfiak válaszai rendre nagyobb magabiztosságról árulkodnak. Kedvező eredmény, hogy a finanszírozáshoz való hozzáférése területén nincs jelentős különbség a nemek között.

„Összességében eredményeink arra utalnak, hogy a nők – a nemzetközi trendekhez hasonlóan – kevésbé veszik észre és használják ki a kínálkozó üzleti lehetőségeket, kevésbé bíznak a saját képességeikben, pedig a már vállalkozó nők teljesítménye nem marad el férfitársakéitól” – tette hozzá Timár Gigi, a BGE Budapest LAB vezetője.

She’s Next

A Visa She's Next programra harmadik alkalommal pályázhatnak Magyarországon a női vállalkozók. A nyertesek egyenként hárommillió forintos támogatásban és egyéves vállalkozásfejlesztési mentorálásban részesülnek. A program az Impact Hub Budapest közreműködésével valósul meg. Az öt Visa díjazott mellett az OTP Bank és az MBH Bank idén is azonos értékű különdíjat ajánlott fel. Az OTP Bank digitálisan élenjáró vállalkozást ismer el, míg az MBH Bank az innovatív megoldást díjazza.