Magasabb összeget adnak a magyarok egy-egy rászorulókkal foglalkozó szervezetnek, mint az utcán egy hajléktalannak, miközben sokan szeretnek közvetlenül egy rászoruló család számára adományokat küldeni – derül ki a UPC Direct felméréséből. Jó hír, hogy minden második ember adakozott 2018-ban, közülük a legtöbben pénzt és ruhaneműt adtak az arra rászorulóknak.
A válaszadók közel 70 százaléka átlagosnak érzi a jelenlegi anyagi helyzetét, mindössze 7 százalékuk jellemezte átlagon felülinek, illetve az alattinak. A többség (57%) ennek ellenére szokott adakozni, fontosnak tartja, hogy a nála nehezebb helyzetben lévőknek segítsen – és úgy tűnik nem csak karácsonykor. Ugyanennyien mondták azt, hogy az elmúlt egy hónapban is adakoztak valamilyen módon, ami elég magas aránynak mondható, úgy tűnik, a magyarok fogékonyak az elesettekkel szemben.
Az adakozási tendenciák azt mutatják, hogy minden ötödik ember rendszeresen, ugyanannak a szervezetnek ad támogatást, míg a válaszadók fele alkalomszerűen, spontán adományoz egy-egy alapítványnak. Sokan vannak, akik főként karácsonykor szeretnének segíteni a náluk rosszabb sorsúakon – ezt az időszakot nevezhetjük az adományozás főszezonjának.
Pénz, ruha, 1 százalék
A kutatásban a UPC Direct arra is rákérdezett, hogy jellemzően milyen adományokkal segítik a válaszadók a rászorulókat: az derült ki, hogy legtöbben (61%) pénzt adományoznak. Sokan küldenek ruhákat, mert tudják, hogy erre számtalan családban biztosan nem telik és igazi örömforrás lehet egy szép ruha vagy cipő annak, aki nem bővelkedik ilyen javakban. Népszerű adományozási forma az adó 1 százalékának felajánlása is és a válaszolók közel 40 százaléka emellett tartós élelmiszereket is szokott küldeni azoknak, akik náluk rosszabb helyzetben vannak – konzervek, levesporok, tészták kerülnek a csomagokba.
Utcán kevesebbet, alapítványnak többet
A magyarok felajánlásai különböznek attól függően, hogy valaki utcán ad pénzt egy hajléktalan kezébe vagy egy szervezetnek juttat el pénzadományt. Utcán a válaszadók több mint fele 100 és 1000 forint közötti összeget szokott a rászorulók kezébe adni, ennél kevesebbet 10 százalékuk, többet pedig 11%. Minden ötödik ember úgy nyilatkozott, hogy nem szokott utcán pénzt adni senkinek. Sokaknak fontos, hogy az adomány egy olyan embernél érjen célba, akit ismer, akiről tudja, hogy valóban rászorul a támogatásra: a válaszadók 42 százaléka általa ismert családot támogat adományaival.
Ami a szervezeteknek juttatott pénzadományokat illeti, esetükben a magyarok nagylelkűbbek, szívesebben nyitják ki pénztárcájukat: 1000 és 5000 forint közötti adományok a legjellemzőbbek – a válaszadók fele ennyit ad.
Gyereknek, betegeknek, állatoknak
A téli ünnepek idején hajlamosabbak vagyunk a szeretetteljes megnyilvánulásokra, megajándékozzuk a családtagjainkat, támogatást küldünk jótékonysági szervezeteknek, többet gondolunk az utcán élőkre, és vannak, akiket a tél idején kóboran szaladgáló állatok sorsa aggaszt. A segítségnyújtás személyenként és időzítésben is különböző formákban nyilvánul meg az egész év során. A felmérés eredményei szerint a szervezeteknek adakozók 71 százaléka olyan alapítványokat támogat, melyek gyerekekkel foglalkoznak, rászoruló gyerekek életét próbálják könnyebbé, vidámabbá tenni, vagy lehetőséget adnak nekik, hogy kilépjenek a környezetükből és tanulhassanak. A második helyen a beteg embereket támogató alapítványok támogatása áll (43%), de állatmenhelyeknek is minden harmadik ember juttat támogatást.
Bizalom az adománygyűjtőkben
Sokan hozzák fel érvként a szervezeteknek való adományozás ellen, hogy nem bíznak az adományokat kezelő alapítványok munkájában, vagyis abban, hogy valóban eljuttatják a rászorulóknak a nekik szánt pénzt, élelmiszert, ruhaneműt vagy egyéb adományt. A UPC Direct felmérésében arra is rákérdezett, vajon mennyire bíznak meg az emberek az egyes alapítványokban. A válaszadók harmada megbízik ezeknek a szervezeteknek a tevékenységében, 40 százalékuk bizonyos szervezetek felé teljes bizalommal fordul és nekik bátran küld pénzadományt is. A válaszadók 30 százaléka viszont nem bízik abban, hogy az alapítványok célba juttatják az adományokat.