A hírportálok között stabil a 24.hu vezető szerepe, de az Origo és az Index, valamint a Blikk.hu és a Hvg.hu között nagyon szoros a verseny. Trónfosztás történt a gazdasági tematikájú weboldalaknál és hasonló készül a receptoldalaknál, a meteorológiai területen viszont az Időkép verhetetlennek tűnik – derül ki a Marketing&Media magazin összeállításából.
Legtöbbet a televíziós piacon zajló nézettségi versennyel szoktunk foglalkozni, holott a weben zajló csatákhoz képest a televíziózás szinte eseménytelen területnek tűnik. Néhány netes kategóriában viszont havonta változik, hogy épp ki számít piacvezetőnek. Ráadásul a kisebb tematikák sincsenek olyannyira lemaradva a leglátogatottabb szereplőktől, mint a televízió esetében, például a vezető receptes oldalak simán összehoznak havi 2,5 milliós látogatószámot.
Online ligák
Az internetes híroldalak továbbra is több ligára oszthatók. Van a háromszereplős élboly, ami a 24.huból, az Origóból és az Indexből áll. Utánuk némi lemaradással következik a Blikk.hu, a Hvg.hu, valamint a 444.hu. A havi látogatószámok alapján egyértelmű a 24.hu első helye, különösen erős volt számukra az október, amikor 4,38 millió netezőt értek el, ezzel több mint 400 ezer látogatót vertek a második Origóra. Az Index és az Origo között nagyon kicsi a különbség, havonta változik, hogy épp melyikük ér el több netezőt.
A Blikk. hu és a Hvg.hu között is kifejezetten szoros a versenyt, októberben mindössze 10 ezer látogató volt a kettejük közötti differencia. Az év eddigi részében hét hónapban ért el jobb eredményt Blikk.hu és háromban a Hvg.hu. A 444 nem igazán veszélyezteti ezt a kettőst. Februárban volt egy 1,8 milliós mélypontjuk, ám azóta viszszaerősödtek a 2,5 millió körüli látogatottsági szintre, sőt októberben – nyilván az önkormányzati választásnak köszönhetően – a 2,7 millióra is, de még ez utóbbi is több mint 600 ezres lemaradást jelent a Blikk.hu–Hvg.hu duóhoz viszonyítva.
Érdemes különféle bontásokban is megnézni az adatokat, mert kitűnnek az egyes szereplők erősségei. Mobilon a 24.hu, az Index és a Hvg.hu is valamivel erősebb, mint az összes eszközös elérésnél. Októberben a mobilos látogatószám alapján a 24.hu előnye hatalmas volt, az Index a második helyen állt, a Blikk pedig közel járt az Origóhoz. Amennyiben csak a desktopos eredményeket nézzük, akkor októberben Index, Origo, 24.hu volt a sorrend. Nem havi, hanem átlagos napi elérést vizsgálva megint csak változik a sorrend, hiszen ez a mérőszám az Index nagy erőssége. Októberben a napi átlaguk 955 ezret tett ki, ami bő 100 ezres előny a 24.hu előtt, ebben az öszszevetésben pedig a harmadik helyre jött fel a Blikk.hu.
Erősödő Portfolio
Az üzleti tematikájú weboldalaknál élessé vált a verseny az idén. Egy éve ilyenkor még kényelmes előnnyel vezetett mindenki más előtt a Napi. hu, az idén azonban nagyon felzárkózott rájuk a Portfolio, olyannyira, hogy októberben már át is vették a vezetést közel 2,2 milliós havi látogatószámmal, ami 250 ezres előny a Napi előtt.
Lassan a Napinak hátrafelé is kell figyelnie, hiszen harmadik helyen a Portfolio testvéroldala, a Pénzcentrum áll. Egyelőre a Napi.hu-nak van előttük egy bő félmilliós havi előnye, de ez ledolgozható, hiszen tavaly a Portfolio ennél is jobban le volt maradva tőlük. Az Mfor és a Privátbankár között a fentiekhez hasonló éles küzdelem zajlik. A Világgazdaság online változata kissé lemaradva követi őket, pedig két évvel ezelőtt még előttük jártak. A gazdasági tematikánál tavaly ősszel az Üzletrész és az Investor volt a sereghajtó, azonban ezeket azóta a New Wave Media szépen csöndben megszüntette.
Receptverseny
A receptoldalak két legerősebb szereplője a Central Médiacsoport által pár éve felvásárolt Nosalty és a Mediaworkshöz tartozó Mindmegette. Egy éve azt írtuk, hogy a Nosalty előnye akkora, amit nehezen fog behozni a Mindmegette, de erre alaposan rácáfoltak. Az idén a Mindmegette gyakorlatilag beérte a piacvezetőt, a havi elérés terén minimális közöttük a különbség, pedig a Nosalty látogatószáma is növekszik. Októberben például a Nosalty 2,55 milliós látogatószámától a Mindmegette csak 28 ezerrel maradt el.
Érdemes megemlékezni a piac harmadik legerősebb szereplőjéről, a Receptnekedről is. Bár a két vezető szájttól jelentős a lemaradásuk, de a havi egymilliós elérésük nem kevés, ráadásul mögöttük nem egy nagy kiadó áll, hanem egy Budai István nevű egyéni vállalkozó.
A meteorológiai oldalaknál pont ellentétes trend látszódik, mint a receptes témakörnél, azaz itt a piacvezető egyre inkább ellép mindenkitől. Két éve az Időképet egyes hónapokban még megszorongatta a New Wave Mediához tartozó Köpönyeg, ám azóta inkább távolodtak tőlük. Az Időkép májustól augusztusig havi kétmillió feletti látogatót ér el, a számukra főszezont jelentő nyári időszakon kívül pedig valamivel kétmillió alatt tanyáznak. Ehhez képest a második Köpönyeg csak augusztusban tudta megugrani az egymilliós szintet, októberben pedig több mint egymillió látogatóval vezetett előttük az Időkép. Az Országos Meteorológiai Szolgálat oldala, a met.hu a 300– 500 ezres sávban, az Eumet.hu pedig 80–200 ezres látogatottsági szinten mozog. Jelen állás szerint tehát senki nem veszélyezteti az Időkép piacvezető helyét.
(Adatok forrása: rating.gemius.com, Hungary, DKT-Gemius (15+ domestic audience 2019-10-01 – 2019-10-31, RU))
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.