A fiatalok a legmotiváltabbak saját vállalkozás indítására – derül ki az Amway jelentéséből. Elindulni a legnehezebb a vállalkozóvá válás útján.
Az Amway Globális Vállalkozói Jelentés (Amway Global Entrepreneurship Report 2018 – AGER) világszerte 8, Magyarországon 6 éve követi nyomon a vállalkozói környezet és a vállalkozói hajlandóság változásait. A legfrissebb eredményeket Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója ismertette a Fiatal Vállalkozók Hete rendezvényen.
A fiatalok a legmotiváltabbak saját vállalkozás indítására
Az Amway kutatásából kiderült, a vállalkozói létforma továbbra is népszerű itthon és külföldön egyaránt. Az Amway Vállalkozási Hajlandóság Index (AESI Index), mely a vállalkozásbarát közhangulat erősségét mutatja, 2015-ben került bevezetésre. Az index három tényezőt vizsgál:
1) Mennyire érezzük vonzó lehetőségnek, hogy vállalkozóként saját lábra álljunk?
2) Mennyire vagyunk felkészültek rá?
3) Mennyire vagyunk képesek ellenállni annak, hogy környezetünk lebeszéljen bennünket a saját vállalkozás indításáról?
A kutatás eredményei szerint az AESI Index a legutóbb mérthez képest hasonló szinten áll, csak minimális elmozdulás tapasztalható. Követve az elmúlt évek tendenciáit – globálisan 47-es, Európában már kevesebb, 42-es, hazánkban pedig ennél is alacsonyabb, 35-ös értéket mutat (ez utóbbi hasonló a 2015-ben mért eredményhez).
A kutatási adatok szerint a magyarok harmada (33%) tartja vonzó lehetőségnek a vállalkozást, ami az elmúlt évek eredményeihez képest enyhe csökkenést jelent. Érdekesség, hogy hazánkban a férfiak körében nagyobb a vállalkozási kedv (37%), mint a nőknél (29%), emellett az erősebb nem képviselői magabiztosabbak, közülük többen érzik úgy, hogy felkészültek saját vállalkozás indítására (28%), mint a nők (19%). A fiatalok a legmotiváltabbak: Magyarországon – összhangban a globális tendenciákkal – a 35 év alattiak számára a leginkább vonzó (46%) a vállalkozói létforma az eredmények alapján. Kitartásban jól állunk: ha egyszer elhatározzuk magunkat, akkor is kitartunk a vállalkozóvá válás mellett, ha a környezetünk inkább lebeszélne minket erről. Ellenálló képességünk hasonló (49%) a nemzetközi (49%) és európai (48%) eredményekhez.
Az AGER idén górcső alá vette azokat a tényezőket, melyek leginkább segíthetik, vagy éppen akadályozhatják a vállalkozások beindítását. A felmérés kiterjedt belső tényezőkre (pl. elkötelezettség, kockázatvállalási hajlandóság, a vállalkozás indításához szükséges pénzszerzés ismerete) és megvizsgált külső tényezőket is (pl. gazdasági környezet, vállalkozás indításához szükséges technológiák és támogató oktatási rendszer).
A szabadidőnket feláldoznánk, de nehezen vállalunk kockázatot
Az AGER kutatás legizgalmasabb fejezete arra kereste a választ, hogyan befolyásolják saját, személyes tulajdonságaink, többek között kitartásunk, elszántságunk azt, hogy végre saját lábra álljunk? Mennyire számíthatunk családunk, barátaink támogatására? Az adatokból kiderült: mi, magyarok inkább hajlandóak vagyunk feláldozni szabadidőnket (39%), üzleti ötletünk is van (35%) és úgy érezzük, szűkebb környezetünk mindenben mellettünk állna (52%), ha céget alapítanánk. A kutatás eredményei szerint két dolog tart vissza bennünket leginkább a vállalkozástól: kevesen vállaljuk a bukás kockázatát (14%) és kevesen (12%) tartjuk magunkat képesnek arra, hogy előteremtsük a vállalkozáshoz szükséges kezdőtőkét.
Hogyan befolyásolják a vállalkozási kedvet a külső tényezők Magyarországon? A megkérdezettek negyede szerint a vállalkozáshoz szükséges technológiák rendelkezésre állnak itthon is, de kevesen gondolják úgy, hogy érthető adórendszer (14%) és támogató oktatási rendszer (13%) segíti itthon a vállalkozóvá válást. Még ennél is kevesebben vannak azok, akik megfelelőnek látják a hazai gazdasági helyzetet (10%) és a jogszabályi környezetet (9%) a saját lábra álláshoz.
„Az Amway a világ vezető, közvetlen értékesítéssel foglalkozó vállalata, világszerte 3 millió, hazánkban több mint 30 000 vállalkozóval működünk együtt. Ezért fontosnak tartjuk, hogy nyomon kövessük a vállalkozói hajlandóság, környezet változásait nemzetközi kutatásunk, az Amway Globális Vállalkozói Jelentés segítségével. A kutatási eredményekkel összhangban mi is úgy látjuk, a vállalkozói létforma továbbra is népszerű, a személyes értékesítés pedig egy egyszerű és kockázatmentes módja lehet az önállóvá válásnak” – mondta el a kutatás kapcsán Törőcsik Dalma, az Amway Hungária marketing és PR vezetője.