- Hirdetés -

Így állunk az okosautókkal

|

Mindössze a válaszadók negyede használna okosautót – más néven önvezető autót –, ennek oka pedig, hogy elsősorban az okosfunkciók aggasztják a magyar felhasználókat – derül ki az NMHH adataiból. A vizsgálat a magánautók mellett kifejezetten a közösségi használatú önvezető járművekkel kapcsolatos benyomásokra is rákérdezett, és a válaszadók nagyobbik fele többek között a közös használatot és a vezetés élményének hiányát említette az okosautó hátrányaként.

A magyar társadalom bizalmatlansága az új műszaki, technológiai fejlesztések kapcsán már az okostelefonok térnyerésekor megmutatkozott: az akkori felmérések szerint sokan olyan okoskészüléket szerettek volna, amely pont olyan és olyasmit tud, mint a régi, hagyományos mobiltelefonok. Nincs ez másként az okosautókkal sem, derül ki az NMHH kutatásának előzetes adataiból. Bár az okosautókkal, vagyis az önvezető járművekkel menet közben akár aludhatunk vagy dolgozhatunk is, és a technika parkolóhelyet is keres nekünk, előnyei mellett jogos vagy vélt félelmek, aggodalmak bőven társulnak a jövőképhez.

Elvész a vezetés élménye

Az intelligens közlekedési rendszerek kiépítéséhez és az önvezető autók megjelenéséhez az autók és az infrastruktúra, illetve az ilyen járművek egymás közötti kommunikációjára van szükség. Mivel az ilyen kommunikáció jelentős mértékben hírközlési vonzatú, és a használt frekvenciák harmonizálását és engedélyezését is igényli, az NMHH-nak ismernie kell a témával kapcsolatos trendeket és előrejelzéseket.

Az okosautókkal kapcsolatos vélemények közül az öt legnépszerűbből négy negatív, amelyek valamilyen félelmet, aggodalmat fejeznek ki. A magyar emberek legnagyobb baja az okosautóval alapvetően az, hogy okos. A legtöbben úgy vélik – a megkérdezettek kétharmada –, hogy az okosautókkal többé nem lehet majd élvezni a vezetés szabadságát, hiszen helyettünk egy robot irányítja a járművet. Ezt még minden második olyan ember is említette, akinek nincs jogosítványa és nem is tervezi megszerezni azt. Tízből hatan azt gondolták, hogy az autó annyira személyes tárgy, hogy sajátot szeretnének, és nem ülnének be gyűjtőpontról elvihető közösségi okosautóba, pedig azzal csökkenteni lehetne a forgalmat, a dugókat és a parkolási problémákat – a légszennyezés és az autófenntartási költségek visszaszorítása mellett. Ugyanilyen magas arányban említették, hogy bár a technológia elkerüli a dugót, de a városi forgalom nem fog csökkenni, mert így autóba ülnek majd olyanok is, akik nem tudnak vezetni. Végül szintén a lista elején végzett az a vélekedés, hogy ezek a járművek folyamatosan adatokat gyűjtenek például a közlekedési, vásárlási, zenehallgatási szokásainkról, amelyek rossz kezekbe is kerülhetnek. Az öt legfontosabb szempont közé egyetlen pozitív vélemény került be – ezt is tízből hatan emelték ki –, hogy az önvezető autó nagyobb szabadságot és önállóságot adhat azoknak, akik korábban mások segítségére szorultak vagy nem tudtak közlekedni, mint például az idős és a fogyatékos emberek.

Talán meglepő, hogy a fiatalok és a jogosítvánnyal rendelkezők vagy azt tervezők – tízből heten – nem viszonyulnak pozitívabban az okosautóhoz, mint a többiek, egyszerűen csak többet tudnak róla: általában mind a pozitív, mind a kétkedőbb véleményeket magasabb arányban említették. Összességében csak minden harmadik ember gondolja előnyösnek azt, ha pár évtizeden belül elterjednek a sofőr nélküli autók, és ezt még a fiataloknak is csak kisebb része gondolja így. A használattól pedig még jobban tartanak: mindössze minden negyedik ember használna önvezető autót, és még az újdonságokra általában nyitottabb, kísérletezőbb fiataloknak is csak a harmada próbálná ki. Még inkább elzárkóznak azok, akiknek nincs jogosítványuk és nem is tervezik megszerezni azt, pedig a közösségi okosautó remek utazási alternatívát jelenthetne számukra, ha alkalmanként szükségük lenne gépkocsira.

Legnépszerűbb funkciók

Az okosautók funkcióit felsoroló húszas listából a megkérdezettek csak olyat említettek a legnépszerűbbek között, amely legalább részben és extraként az új autók számos típusában már megtalálható valamilyen formában vagy létezik rá okostelefonos alkalmazás. Így a legnépszerűbb okosautó-funkció az, hogy az autó információt ad a forgalomról – ezt 42% említette –, valamint van ütközésre figyelmeztető (42%) és parkolást segítő rendszer (40%). Azt már csak elenyésző arányban tartották jó dolognak, hogy az önvezető autó automatikusan fizeti a parkolást. Ehhez képest csak minden nyolcadik válaszadó említette az okosautó talán legfontosabb, – és egyelőre átlagember számára – leginkább sci-fibe illő jellemzőjét: az önvezető funkciót.

Az okosfunkciók ismeretében is csak minden hatodik ember lenne hajlandó többet fizetni egy olyan járműért, amely rendelkezik a válaszadó szerinti leghasznosabb funkciókkal, de ők is mindössze átlagosan egymillió forinttal többet.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ennyivel nőttek az ingatlanárak a fővárosi agglomerációban

Megnövekedett a kereslet a fővárosi agglomerációs térség ingatlanjai iránt, 2022-höz képest 6, 2023-hoz mérten pedig 26 százalékkal több ingatlan cserélt tulajdonost a területen. A négyzetméterárak a teljes agglomerációt vizsgálva átlagosan 10 százalékkal, 650 ezer...

A dolgozók többsége szerint segíti a munkájukat az MI

Az alkalmazottak és a munkáltatók is pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását - derül ki az Unisys kutatásából. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt...
Házasság első látásra TV2 nézőszám

A Házasság első látásra megverte az Árulókat

A Legyen Ön is Milliomos pedig több nézőt vonzott, mint a Konyhafőnök. A hétvége már kiegyenlítettebb erőviszonyokat hozott, de összességében még így is a TV2 nyerte a mögöttünk álló hetet. A november 18. és 24....

Jövőre beindulhat az építőipar

Nehéz helyzetbe került idén is az építőipar, ahol a szakértők szerint 15-20 százalékos visszaesés is tapasztalható volt. Az iparág lendülete évekkel ezelőtt megtorpant, jövőre azonban fellendülés várható, amelynek az előszele már tavasszal érezhető lesz.Az...

Black Friday és Cyber Monday: rákapcsolnak a kiberbűnözők

A Black Friday és a Cyber Monday közeledtével egy magas kockázatú időszakba lépünk a kiberbiztonság szempontjából. Egy friss Sophos jelentés kiemeli, hogy a rosszindulatú e-mailek a zsarolóvírus-támadások második leggyakoribb kiváltó okai voltak a kritikus...

Terjeszkedik a Pizza Hut

Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a Pizza Hut első, modern dine-in koncepcióval megnyílt éttermében. A baranyai megyeszékhelyen több mint 20 évvel ezelőtt zárt be a hálózat üzlete, a pécsiek, azóta...

Megvannak 2024 legjobb játékai

Az Ország Játéka verseny immár tizenegyedik alkalommal hívta játszani a kicsiket és a nagyokat. A JátékNet szervezésében a több hetes megmérettetés során nyolc kategóriában választhatta ki mind a zsűri, mind a közönség a kedvenceit....

Új hirdetési lehetőség a márkáknak, gamerek millióihoz juthatnak el

Egyedülálló, interaktív hirdetési lehetőségeket hoz az élő gaming streaming világába Magyarországon a Publicis Groupe Hungary és az inStreamly platform együttműködése. A megállapodásnak köszönhetően az ország legnagyobb kreatív, média és digitális ügynökségének ügyfelei élő adásba...

Kiderült, mikor lesz jövőre a MOZ.GO

Jövőre június 18-án indul a négy napos MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen. Az eseményen a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval várják az érdeklődőket....

Megható reklámfilmmel ünnepli a karácsonyt a Telekom

Az embereket egymástól elválasztó láthatatlan, de nagyon is érzékelhető falak áttöréséről szól a Telekom idei karácsonyi kampánya. Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erre költött több mint 1,2 milliárdot a SPAR

A SPAR folyamatosan arra törekszik, hogy áruházai kényelmes körülményeket biztosítsanak a bevásárláshoz, a folyamatos modernizálás révén pedig az üzletek környezetbarát, energiatakarékos működésére is hangsúlyt fektet. Nem volt ez másképpen a székesfehérvári Balatoni úton található...

Ennyivel nőttek az ingatlanárak a fővárosi agglomerációban

Megnövekedett a kereslet a fővárosi agglomerációs térség ingatlanjai iránt, 2022-höz képest 6, 2023-hoz mérten pedig 26 százalékkal több ingatlan cserélt tulajdonost a területen. A négyzetméterárak a teljes agglomerációt vizsgálva átlagosan 10 százalékkal, 650 ezer...

A dolgozók többsége szerint segíti a munkájukat az MI

Az alkalmazottak és a munkáltatók is pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását - derül ki az Unisys kutatásából. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt...
Házasság első látásra TV2 nézőszám

A Házasság első látásra megverte az Árulókat

A Legyen Ön is Milliomos pedig több nézőt vonzott, mint a Konyhafőnök. A hétvége már kiegyenlítettebb erőviszonyokat hozott, de összességében még így is a TV2 nyerte a mögöttünk álló hetet. A november 18. és 24....

Jövőre beindulhat az építőipar

Nehéz helyzetbe került idén is az építőipar, ahol a szakértők szerint 15-20 százalékos visszaesés is tapasztalható volt. Az iparág lendülete évekkel ezelőtt megtorpant, jövőre azonban fellendülés várható, amelynek az előszele már tavasszal érezhető lesz.Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...