A magyar online kiskereskedelem nettó forgalma tavaly lépte át először az 500 milliárd forintos lélektani határt – derül ki az eNET adataiból. Ez az összeg magához vonzza az internetes csalókat és pénzvadászokat is, de szerencsére néhány alapszabály betartásával könnyen kiszűrhetjük módszereiket.
A Jófogás, az egyik legnagyobb hazai online piactér, most összegyűjtötte, mire érdemes odafigyelni, ha nem akarunk csalás áldozatává válni.
4+4 jel, hogy megpróbálnak becsapni
Ha te adsz el
1. „Üdvözlöm, John Paul lenni Nigériából. Megvenni a termékedet, nagyon érdekel.”
A hirdetett termék iránt külföldről érdeklődik SMS-ben vagy üzeneten keresztül a vevő. Ennek megfelelően angolul, vagy tört magyarsággal (fordítóprogramot használva) kommunikál, a hirdetett termék nevét sem mindig írja ki, sokszor csak „termékként” tünteti fel.
2. Terel…
Jó vadászhoz híven igyekszik leterelni áldozatát a biztonságos területről, azaz az online piactér felületéről. Kéri, hogy e-mailben kommunikáljatok, ráadásul több e-mail címet használ. A fizetés vonatkozásában rendszerint a PayPal rendszert jelöli meg, fizetését PayPal címzéssel ellátott álüzenettel igazolja, azonban a pénz nem érkezik meg számládra.
3. Kéri a postaköltség utalását
Kitalált indokokkal kéri a postai szállítási díj előreutalását, amit neked már „elutalt” amit hamis visszaigazoló e-maillel támaszt alá. Ilyenkor jön jól, ha valamilyen egzotikus és igen távoli helyet nevez meg tartózkodási helyként, így a postaköltség is irreálisan magas lehet. Például, ha egy fatüzelésű kazán hirdetésre jelentkezett, a terméket pedig Ausztráliába vagy Nigériába szeretné postáztatni, akkor kezdjünk el gyanakodni.
4. Olyan adatokat kér, aminek semmi köze az adás-vételhez
Személyes adatokat, banki adatokat, belépési adatokat kér tőled a vevő, kitalált indokokra hivatkozva.
Ha vásárolnál
1. Előreutalást kér, vagy találkozhatsz vele a lakásán
Fizetésnél csak az előreutalás opciót fogadja el, személyesen nem fizethetsz. Ha készpénzes fizetésben is kiegyezik, nem nyilvános helyen szeretne találkozni, például a lakásán.
2. Új szuperszámítógépet kínál 50.000 forintért, de nincs róla saját képe
Ha az eladó gyanúsan jó áron kínál általában kifogástalan terméket, akkor igaz a mondás, hogy túl szép, hogy igaz legyen. Ha nem tud a termékről plusz információval szolgálni (például garanciajegyet, számlát mutatni, vagy több, saját képet küldeni a termékről), akkor valószínűleg csalóval állunk szemben.
3. „A termék nincs kifogás állapotban van.”
Fordítóprogrammal megírt eladói választ ad.
4. Papír nélkül adná a kecskét
Ha élő állatot vásárolsz, minden esetben alaposan tájékozódj az állat tartási körülményeiről, valamint az egészségi állapotáról! Vásárláskor kérj számlát, írjatok szerződést, illetve kérd el az állat papírjait, szükség esetén a tartási engedélyhez kellő okiratokat.
Amennyiben a fentiek valamelyikét tapasztalod, nagy valószínűséggel csalásról van szó. Ez esetben szakítsd meg a kapcsolatot az érdeklődővel, vagy az eladóval, ne reagálj a további üzeneteire, kéréseire.
Valós befizetés hiányában soha ne postázz csomagot, várd meg, míg beérkezik az ígért összeg a számládra. Ha személyesen találkozol az eladóval, vagy vevővel, mindig nyilvános helyet válassz. Budapesten erre tökéletes megoldás lehet a Jófogás Találkozási Pont, ahol felpróbálhatod, kipróbálhatod a megvásárolni kívánt termékeket mielőtt fizetnél érte. Végül pedig tartsd észben, ha valami gyanúsan jó üzlet, az könnyen lehet, hogy csapda. Ha elbizonytalanodsz, kérj segítséget a Jófogás ügyfélszolgálatától, mikor az oldalukon vásárolsz, vagy adsz el.