- Hirdetés -

Így használhatják biztonságosan a ChatGPT-t a munkavállalók

|

Az elmúlt hónapok során felerősödtek a mesterséges intelligenciát (AI) alkalmazó eszközökről szóló viták. Mivel segítségükkel növelhető a produktivitás és használatuk időt takaríthat meg, sok munkavállaló beépítette ezen eszközök alkalmazását a mindennapi munkafolyamatokba. Az ESET kiberbiztonsági kutatói szerint azonban mielőtt megpróbáljuk kihasználni az innovatív AI eszközök előnyeit, meg kell tanulnunk biztonságosan, adataink veszélyeztetése nélkül igénybe venni azokat.

A mesterséges intelligenciát alkalmazó eszközök elősegíthetik az ötletek kidolgozását, szövegek és tartalmak összefoglalását, átfogalmazását, vagy akár egy üzleti stratégia alapjainak megalkotását, de használatukkal például hibákat is könnyebben találhatunk meg egy programkódban. Az AI használata során viszont nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az eszközökbe bevitt adatok felett többé nem lesz hatalmunk, miután megnyomjuk a küldés gombot.

Az ESET kutatói arra hívják fel a figyelmet, hogy a nagy nyelvi modellek (LLM), például a ChatGPT használatakor aggodalomra ad okot, hogy érzékeny adatokat osztunk meg nemzetközi nagyvállalatokkal. Ezek a rendszerek online szövegek felhasználásával hatékonyan képesek értelmezni és megválaszolni a felhasználók kérdéseit. Azonban minden alkalommal, amikor kapcsolatba lépünk egy chatbottal és információt kérünk, fennáll a veszély, hogy érzékeny adatokat osztunk meg magunkról vagy a vállalatunkról. Éppen ezért lehet, hogy míg az egyik cég kifejezetten támogatja, mások megtiltják a Chat GPT használatát a munkahelyi eszközökön - ez ESET kutatói erről is beszélgettek Hackfelmetszők – Veled is megtörténhet c. podcastjukban.

Fontos tudni, hogy amikor egy chatbotnak kérdést teszünk fel, a beírt adatok nyilvánossá válnak. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a rendszerek azonnal felhasználnák a tőlünk megszerzett információt másnak adott válaszokhoz. Az LLM szolgáltató vagy partnerei azonban hozzáférhetnek ezekhez az adatokhoz, és beépíthetik azokat a technológia következő verzióiba. Az OpenAI, a ChatGPT mögött álló vállalat bevezette a csevegési előzmények kikapcsolásának lehetőségét, ami megakadályozza, hogy a felhasználói adatokat az OpenAI mesterséges intelligencia modelljeinek tanítására és fejlesztésére használják fel. Így a felhasználók nagyobb kontrollal rendelkeznek az adataik felett. Az első lépés mindig legyen a csevegési előzmények kikapcsolása, amikor alkalmazottként olyan eszközöket használunk, mint a ChatGPT.

De még abban az esetben is, ha a csevegési előzményeket kikapcsoljuk, a chatbot külső szerverei minden prompt adatot tárolnak, ezáltal fennáll a veszélye annak, hogy hackerek jogosulatlanul érik el az információkat. Technikai hibák esetén pedig lehetséges, hogy illetéktelenek hozzáférhetnek a chatbot felhasználók adataihoz – ahogy ez például 2023 márciusában is történt.

Hogyan használhatjuk munkavállalóként biztonságosan az olyan platformokat, mint a ChatGPT?

Az ESET szakértői összegyűjtötték a leggyakrabban előforduló problémákat, és elmondják, hogyan kerülhetőek el a kockázatok.

Az ügyféladatok felhasználása és megosztása

Az első gyakori hiba, amit a munkavállalók elkövetnek az LLM-ek használata során, hogy akaratlanul érzékeny információkat osztanak meg a vállalati ügyfelekről. Hogyan történik mindez? Képzeljük el például, hogy egy orvos beírja a betege nevét, orvosi feljegyzéseit a chatbot rendszerébe, és megkéri az eszközt, hogy állítson össze egy levelet a páciens biztosítótársaságának. Vagy a marketingesek feltöltik a CRM-rendszerükből az ügyféladatokat, hogy az eszköz célzott hírleveleket állítson össze.

A munkavállalóknak érdemes minden alkalommal a lehető legnagyobb mértékben anonimizálni a lekérdezéseket, mielőtt beírják azokat a chatbotokba. Az ügyféladatok védelme érdekében ellenőrizni és törölni kell minden érzékeny információt, például nevet, címet, számlaszámot a bevitt szövegekből. A lehető legjobb, ha eleve elkerüljük a személyes adatok használatát, és inkább általános kérdéseket teszünk fel.

Bizalmas dokumentumok feltöltése chatbotokba

A chatbotok hasznos megoldást jelenthetnek nagy mennyiségű adat gyors összegzésére, vázlatok, prezentációk vagy jelentések létrehozására. Ugyanakkor a dokumentumok feltöltése az olyan rendszerekbe, mint a ChatGPT, veszélyeztetheti a bennük tárolt vállalati vagy ügyféladatokat. Bár csábító lehet egyszerűen átmásolni dokumentumokat, és megkérni az eszközt, hogy készítsen összefoglalókat vagy ajánlásokat a prezentációs diákhoz, adatbiztonság szempontjából ez egy kockázatos módszer.

Mindez vonatkozik a fontos anyagokra, például a fejlesztési stratégiákra, de a kevésbé lényeges dokumentumok - például egy megbeszélés feljegyzései - is elvezethetnek ahhoz, hogy az alkalmazottak felfedik a vállalatuk féltve őrzött tudásanyagát.

A kockázat mérséklése érdekében a vállalatoknak érdemes szigorú szabályokat hoznia a bizalmas dokumentumok kezelésére, és korlátozni a hozzáférést az ilyen iratokhoz. Az alkalmazottaknak előbb manuálisan át kell nézniük a dokumentumokat, mielőtt összefoglalót vagy segítséget kérnek a chatbotoktól. Ezzel biztosíthatjuk, hogy az érzékeny információkat, például neveket, kapcsolattartási adatokat, árbevételi adatokat töröljük vagy megfelelő módon anonimmá tegyük a felhasznált iratokban.

A vállalat adatainak felfedése a kérések során

Képzeljük el, hogy a hatékonyság érdekében egy vállalat megpróbálja fejleszteni a cég egyes gyakorlatait és munkafolyamatait. Ezért segítséget kér a ChatGPT-től az időmenedzsment vagy a feladatok strukturálása terén, amely során értékes know-how-t és egyéb adatokat ír be a promptba, hogy segítse a chatbotot a megoldás kidolgozásában.

Ahogy az érzékeny dokumentumok vagy ügyféladatok chatbotokba történő bevitele, úgy az érzékeny vállalati adatoknak a promptba történő beírása is gyakori, de potenciálisan kártékony gyakorlat, amely jogosulatlan hozzáféréshez vagy bizalmas információk kiszivárgásához vezethet.

E probléma megoldása érdekében alapvető gyakorlatnak kell lennie a prompt anonimizálásnak. Ez azt jelenti, hogy soha nem adhatók meg nevek, címek, pénzügyi adatok vagy más személyes adatok a chatbot kérésekben. Ha pedig egy vállalat szeretné elősegíteni, hogy az alkalmazottak biztonságosan használják az olyan eszközöket, mint a ChatGPT, érdemes sablonként szabványosított kéréseket megfogalmazni, amely szükség esetén minden munkavállalónak rendelkezésére áll, például: “Képzelje el, hogy xy pozíciót tölti be az xy vállalatnál. Készítsen egy jobb heti munkafolyamatot [egy bizonyos pozíció] számára, amely főként a [feladatra] összpontosít”.

A mesterséges intelligenciát alkalmazó eszközök nem csupán a jövő munkavégzésének eszközei, már most is a mindennapok részei. Mivel a mesterséges intelligencia és különösen a gépi tanulás területén a fejlődés folyamatos, a vállalatoknak óhatatlanul követniük kell a trendeket, és alkalmazkodniuk kell hozzájuk. Ezért az ESET szakértői szerint az adatbiztonsági szakértőtől az informatikai generalista pozícióig érdemes meggyőződni arról, hogy minden kolléga tudja, hogyan kell biztonságosan használni ezeket a technológiákat anélkül, hogy az adatok kiszivárgását kockáztatnák.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...