- Hirdetés -

Így használják a generatív MI-t a technológiai iparágakban

|

Legfrissebb kutatásában a Boston Consulting Group (BCG) arra kereste a választ, hogy vajon a nők és a férfiak milyen arányban fogadják el a generatív mesterséges intelligenciára (GenAI) épülő alkalmazások használatát.

Az új technológiákat a kezdeti időszakban hagyományosan inkább a férfiak használják, mint a nők. Az új technológiákat használók között a nők aránya 40% alatti, egy 2020-as YouGov-felmérés szerint. Amennyiben a GenAI elfogadása is hasonló tendenciát követ, fennáll annak a veszélye, hogy a technológiai szektorban, ahol jelenleg globálisan a középvezetők és felsővezetők kevesebb, mint 30%-a nő - még tovább nőhet a nemek közötti aránytalanság.

A BCG „Női vezetők egyengetik az utat a GenAI-ban” kutatása szerint azonban elmondható, hogy a nők a GenAI-ra épülő alkalmazások használatát legalább annyira, vagy még inkább elfogadják, mint a férfiak.

 

Jelentős az eltérés a GenAI használatában a beosztási szintek, a munkaköri funkciók, és az életkor szerint

 

A felmérés megmutatta, hogy a technológiai szektorban dolgozó nők 68%-a hetente többször használ GenAI eszközöket a munkahelyén, szemben a férfiak 66%-ával. Mi több, a műszaki területeken (mérnöki, informatikai, ügyfélszolgálati, értékesítési és marketing) dolgozó vezető beosztású nők a GenAI használatában 14 százalékponttal meg is előzik férfi társaikat.

A férfiakkal összehasonlítva a vezető beosztásban dolgozó nők hasonlóan, vagy még inkább tudatában vannak a GenAI lehetséges pozitív hatásának a munkavégzésre – a fiatal nők azonban kevésbé hisznek ebben. Ugyanakkor a nem műszaki területen dolgozó női felsővezetők 2 százalékponttal, az alacsonyabb beosztásban dolgozó hölgyek pedig 5-12 százalékponttal maradnak el a hasonló munkát végző férfiaktól a GenAI használatában. „Az idősebb, nem műszaki területen dolgozó nők között az önbizalom hiánya, hogy képesek lesznek megbirkózni az új technológiával az ok az elmaradásra” - mondta Pálinkás Mária, a BCG partnere.

 

A műszaki beosztásban dolgozó fiatal nők esetében a lemaradás 7 százalékpontos, ami súlyosbíthatja a számos technológiai vállalatnál amúgy is fennálló nemi egyenlőtlenséget. „Ennek a lemaradásnak az lehet az oka, a BCG szerint, hogy a fiatal nők a fiatal férfiaknál kevésbé férnek hozzá azokhoz a céges networkökhöz és megbeszélésekhez, ahol a GenAI-stratégia kialakul, és kevésbé vannak bevonva a kezdeti GenAI programokba” - tette hozzá Pálinkás Mária.

Az idősebb nők a technikai és a nem technikai funkciók terén egyenlő vagy nagyobb kockázati toleranciáról számoltak be, mint a férfiak és a fiatalabb kolléganők, aminek az elemzés szerint az oka az életút alakulásában keresendő. Az idősebb nők, miután számos akadályt leküzdöttek már jelenlegi pozíciójuk eléréséhez, kifejlesztették a sikerhez elengedhetetlen kockázatvállalás képességét. Ezzel szemben a technikai szerepeket betöltő fiatal nők gyakran kevésbé érzik magukat szabadnak a kísérletezésben, különösen a feltörekvő technológiák esetén, mert kevesebb a tapasztalatuk és tekintélyük.

A nemek közötti szakadék csökkentése lehetséges

A GenAI egyedülálló lehetőséget kínál a nemek közötti szakadék csökkentésére, de ehhez a vállalatoktól és az általuk alkalmazott nőktől is proaktív lépésekre van szükség,” mondta Pálinkás. „A beosztás mellett a nők életkora, a cégben elfoglalt szerepe, és élettapasztalata is olyan tényezők, amelyekre a cégeknek figyelnie kell a GenAI elfogadtatásakor és használatakor” - tette hozzá.

A BCG szerint azok a vállalatok, amelyek készen állnak a GenAI használatára, ezt az új eszközt is bevethetik a nemek közötti szakadék csökkentésére. Ebben segíthet a vezetői érdekképviselet és a változáskezelés, a célzott továbbképzési programok, a robusztus tervezés, és a felelős AI-irányelvek, valamint a proaktív karriermenedzsment.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...