Új rekord a közvetlen értékesítésben: az eddigi legnagyobb, 192,9 milliárd dolláros globális forgalommal és bővülő, 118 millió fős értékesítői létszámmal zárta az elmúlt évet az ágazat – derül ki a Közvetlen Értékesítők Szövetsége Világszervezetének (WFDSA) elemzéséből. A kényelmes és biztonságos vásárlás hazánkban is népszerű: tavaly közel 60 milliárd forintot hagytunk a közvetlen értékesítő cégeknél, főként étrend-kiegészítőkre és szépségápolási termékekre költöttünk.
Mi, magyarok továbbra is szívesen vásárolunk közvetlen értékesítőktől: az elmúlt évben közel 60 milliárdos forgalommal zárt a szektor, ami 12%-os bővülést jelent az egy évvel korábbi eredményhez képest – derül ki a hazai direkt kereskedelmi iparág meghatározó szakmai szervezete, a Közvetlen Értékesítők Szövetsége (DSA) 2018-as összegzéséből.
Egészségre és szépségre költünk a legtöbbet
Hazánkban – a globális és európai tendenciákkal összhangban – a wellness termékek és étrend-kiegészítők (57%), valamint a szépségápolási termékek (22%) a legkelendőbbek, míg a dobogó harmadik fokára pedig a háztartási cikkek (9%) kerültek.
Vonzó a közvetlen értékesítői modell – elsősorban nőknek
A direkt értékesítői létforma sem veszített népszerűségéből, hiszen a szövetség nyilvántartása szerint az elmúlt évben Magyarországon több mint félmillióan voltak kapcsolatban nemcsak vásárlóként, hanem értékesítőként – rész- vagy akár teljes munkaidőben – a szektorral. Az értékesítők háromnegyede (71%) nő, leginkább a 35-54 éves korosztály választja ezt a szakmát, de jelentős arányban képviseltetik magukat a 25-34 év közöttiek és az 55 év felettiek is. Ezek az adatok egyaránt vonatkoznak a fogyasztókra, illetve az értékesítőként működő vállalkozókra is, a két kategória között ugyanis a közvetlen értékesítés jellemzően szabad vállalkozási rendszeréből adódóan lehetséges az átjárás.
„Az adatokból egyértelműen kiderül, hogy a magyarok számára fontos a kényelmes, ugyanakkor biztonságos vásárlás lehetősége, amit a személyes kapcsolattartásra épülő közvetlen értékesítési modell kínál. A közvetlen értékesítés, mint rugalmas vállalkozási forma továbbra is többszázezer magyarnak nyújt extra bevételi lehetőséget” – mondta el Endrédi László, a Közvetlen Értékesítők Szövetségének elnöke.
Rekordot döntött a közvetlen értékesítés – Ázsia a legnagyobb piac
A közvetlen értékesítés összforgalma évről évre rekordokat dönt: 2015 óta minden évben nőtt, 2018-ra 192,9 milliárd dollárra emelkedett. A legnagyobb piac Ázsia, mely a teljes forgalom 46%-át adja, őt követi Észak- és Dél-Amerika (32%). Európa a harmadik legnagyobb közvetlen értékesítési piac (21%), az összforgalom 2018-ban 33,3 milliárd Eurót ért el. Európa Top 3 piaca Németország (14,8 milliárd EUR), Franciaország (4,5 milliárd EUR) és Nagy-Britannia (2,9 milliárd EUR). Az Afrika és Közel-Kelet régió a globális közvetlen értékesítési piac mindössze 1%-át adja.
A legkeresettebbek a wellness termékek és étrend-kiegészítők világszerte (33%) és Európában is (33%), második helyen a szépségápolási termékek állnak (globális: 31%, Európa: 26%), a harmadik legnépszerűbb kategóriát pedig a háztartási cikkek adják (globális: 13%, Európa: 14%).
Az értékesítők összlétszáma világszerte 118,4 millió, Európában 14,3 millióan foglalkoznak közvetlen értékesítéssel. Világszerte 74%, míg Európában 78% a nők aránya.