
A vállalatoknak a geopolitikai és a gazdasági bizonytalanság közepette kell előnyt kovácsolniuk. A PR-nek ebben komoly szerepe van. Legalábbis erre lehet következtetni a top PR-ügynökségek tavalyi mérlegbeszámolóit böngészve és vezetőit hallgatva. Sokuknál jól alakult az év, és a folytatásban is erősödésre számítanak.
Fordulópont és új üzletágak
Híves Beáta, Next9 Communications, alapító ügyvezető
Új márka, új területek
A tavalyi év fordulópont volt rekordárbevétellel, új típusú projektekkel és szakmai bővüléssel. Már nemcsak kommunikációs, hanem üzleti stratégiai kérdésekben is partnerek lettünk. Életre hívtunk egy nemzetközi márkát, új területeket integráltunk a működésbe, mint például az építészeti branding vagy a házon belüli videós tartalomgyártás. A csapatunk jelentősen bővült, új üzletágakat indítottunk. A Next9 csapata nélkül ez nem tudott volna megvalósulni.
Fókuszban az MI
Az idén a stratégiai gondolkodás és az MI-tudás kerül fókuszba. További új üzletágak felépítését tervezzük, tovább bővítjük a saját tartalom gyártását – főként podcast- és videós formátumokban -, emellett tudatosan építjük be az MI-t a napi működésbe. Hiszünk abban, hogy a jövő bizalomra, tudásra és közös építkezésre épül, és a partnereink életében ebben lesz nagyon fontos szerepe a Next9-nak.
Rugalmasság és alkalmazkodás
Szőke Eszter, Grayling Hungary, managing director
Pozitív jelek
A tavalyi árbevétel 8,85 százalékkal felülmúlta az előző évit, ami túlnyomó részben a regionális központi funkcióknak tudható be, azonban a főtevékenységből a magyar piacon realizált árbevétel is emelkedett 36 százalékkal. Ez a piaci kereslet és az üzleti terjeszkedés pozitív jelének tudható be. Mind a PR-, mind a Public Affairs-divíziónk növelni tudta az ügyfélkörét az olyan szektorokban, mint a turizmus és vendéglátás, a szórakoztatóipar, valamint az online és hagyományos kereskedelem.
Kulcsfontosságú stratégia
Az idén a vállalatoknak a geopolitikai és gazdasági bizonytalanságok közepette kell előnyt kovácsolniuk. A Grayling globális kommunikációs trendekről szóló jelentése szerint kulcsfontosságú lesz a politikai döntéshozókkal való együttműködés, a szabályozások követése és a rugalmas stratégiaalkotás. A mesterséges intelligencia új lehetőségeket teremt a hatékonyság és a személyre szabás terén, de az etika és az adatbiztonság kiemelt figyelmet igényel. A digitális platformok gyors fejlődése miatt a márkáknak mélyebben kell érteniük a közönségüket és diverzifikálniuk kell a jelenlétüket, hogy relevánsak maradjanak. A változások közepette a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség lesz a siker kulcsa.
Új ügyfelek, értékes díjak
Mamusits Péter, Lounge Comm (Lounge Group), ügyvezető
Bővülő eszköztár
A gyors alkalmazkodás és a digitális innováció éve volt a tavalyi a Lounge Comm életében. Az MI egyre bővülő eszköztára nem várt sebességgel lépett be a PR-szakma mindennapjaiba is. Bár a használata ma már kötelező, nem pótolhatja a kreatív és stratégiai gondolkodást, sem a hagyományos értelemben vett tanácsadói munkát, ami a szakmai tapasztalatokra és az ügyfelek működési környezetének alapos ismeretére épül. Az MI a „digitális rabszolgánk”, amely lehetővé teszi, hogy gyorsabbak legyünk és növeljük a kapacitásainkat, de fontos, hogy mi irányítsuk.
Szakmai elismerések
Különösen büszkék vagyunk arra, hogy olyan új ügyfelek csatlakoztak a Lounge Commhoz, mint a One Magyarország, a Money.hu, illetve a Kifli.hu online szupermarket. Az ügyfeleinkkel közös munka eredményeként pedig tavaly az APEX PR-toplista első és a HRPower HR-toplista harmadik helyét szereztük meg. Első magyar ügynökségként emellett elhoztuk az amerikai Grand Stevie nagydíját – az MVM Future Talks, illetve a Budapest Airport: Európa legjobb repülőtere kampányainkkal. Az pedig, hogy az utóbbi hatalmas elismerést a Legtöbbet Díjazott Marketingügynökségként kaptuk, mindennél jobban mutatja: a PR-vezérelt integrált megoldások és a stratégiai gondolkodás ma fontosabbak, mint valaha.
Van egy nagyon erős csapatunk
Rózsa Iván, Uniomedia, magyarországi vezető
Hálásak lehetünk az ügyfeleinknek
Azért a stabil növekedésért, amit évek óta hozunk, és tavaly is elértünk, nagyon hálásak lehetünk az ügyfeleinknek, és persze annak a munkának, amit a csapat ebbe belerakott. Eddig az idei év is illeszkedik ebbe a trendbe. A lehető legjobb helyzetben vagyunk ahhoz, hogy alkalmazkodjunk a piaci változásokhoz. Van egy szakmailag nagyon erős csapatunk a stratégiai kommunikáció gyakorlatilag teljes spektrumát lefedő kompetenciákkal, nemzetközi piaci jelenlétünk és bővülő ügyfélkörünk, hiszen régi-új ügyfelünk a Heineken, új márkaként pedig többek között a Szentkirályival és a Gránit Pólussal is együtt dolgozunk.
Tovább fogjuk finomítani a struktúrát
A hazai nagy ügynökségek közül talán elsőnek vezettük be a Covid alatt USAban nagy teret nyert ún. POD-modellt, ami nagyfokú rugalmasság mellett mélyebb szakértői tudást enged egy-egy iparágban, az idén pedig tovább finomítjuk a struktúrát, hogy az MI segítségével még gyorsabban és hatékonyabban dolgozzunk, előrejelzést adjunk a fogyasztói magatartásokra. A rövid formátumú videók térnyerése nem áll meg, ezek előállítása nálunk továbbra is házon belül marad, így lesz gyors és elérhető áron az ügyfeleinknek. Ami a PR-t illeti, még jobban integrálódik a teljes kommunikációs vertikumba, mivel a fogyasztók keresési szokásai immáron nem csak Google-alapúak lesznek, ezáltal a hiteles tartalom jelentősége erősödni fog.
Fejlődési lehetőségek
Énekes Bence, Nest Communications, ügyvezető
Árbevételi rekord
PR-kommunikációs ügynökségként mérföldkőnek számít, hogy elértük az egymilliárd forintos árbevételt. Ugyanakkor továbbra sem az árbevételi csúcsok hajszolása a célunk, hanem az, hogy hosszú távon fejlődjünk, bővüljünk, a szolgáltatási színvonalunk megőrzése mellett. Hogy megfeleltünk ennek a kihívásnak, többek között az is bizonyítja, hogy a legelső ügyfelünk közel hét év után is velünk van. De arra is büszkék vagyunk, hogy a hazai kkv-k mellett a világ legnagyobb vállalatait tartalmazó Fortune Global Top 500-ból is van hat partnerünk.
Nő a PR jelentősége
Az árbevételünk növelésében is biztosan van még tér – például más PR-ügynökségekhez képest a hagyományos médiavásárlási rész nálunk nem éri el az egy százalékot. A PR jelentősége pedig egyre nagyobb a világunkban. Az első benyomások, a proaktív kommunikáció, az imázsépítés még hangsúlyosabbá válik a márkák számára, mert hatalmas munka a már kialakult véleménybuborékokat lebontani, alakítani. A hosszú távú fejlődés záloga az is, hogy minél több és szélesebb körű szolgáltatást tudjunk nyújtani az ügyfeleinknek. Emiatt egy cégcsoport kialakításába, új üzleti ágak felépítésébe kezdtünk az elmúlt időszakban, kialakítva többek között egy tanácsadó céget is. A Nest Advisory szakértői csapatai három kiemelt témakörben igyekeznek ügyfeleinknek javaslatokat adni: az ESG területén, a finanszírozási, beruházási tanácsadásban, illetve a hazai beszállítók segítésében.
Egyedülálló nemzetközi sikerek
Hajagos Rita, Red Lemon, managing partner
A lehető legjobban kiszolgálni
A 25 százalékos növekedésünk ellenére kihívásokkal teli évünk volt, a korábbiaknál nagyobb fluktuációval ügyféloldalon. A kiterjedt külföldi ügynökségi kapcsolatainknak köszönhetően jellemzően nemzetközi, regionális projektjeink jöttek, amiket a piaci átlagot kvalitásban és munkatempóban messze túlszárnyaló csapatunkkal igyekeztünk a lehető legjobban kiszolgálni. Az előző évekhez képest nagyobb és összetettebb igény mutatkozik az influenszermarketinggel integrált kampányokra is, így az influenszermenedzsment-üzletágunk növekedése az elmúlt évekhez hasonlóan töretlen volt. A tavalyi év végén pedig egyedülálló nemzetközi sikernek örülhettünk, hiszen az európai Effie-díjátadón, Brüsszelben bronzdíjat nyertünk a Lego Oroszlán kampányával. Ezen a versenyen magyar ügynökség nemzetközi szinten még nem nyert díjat, ezért különösen értékes számunkra ez a szakmai elismerés.
Kreatív videós tartalmak dominanciája
Továbbra is a mesterséges intelligencia és az adatvezérelt stratégiák térnyerése a jellemző, illetve szinte minden ügyfél, projekt, kezdeményezés esetében felmerül a fenntarthatósági témák iránti igény. Tartalomgyártásban a rövid, kreatív videós tartalmak dominanciája a jellemző. Kihívást jelentenek a gazdasági környezet turbulenciái, a hazai, specifikus ügynökségi piac, a munkaerő megtartása és a közönség figyelmének elérése a fragmentált médiatérben. Az ügynökségeknek alkalmazkodniuk kell a gyors változásokhoz, és általánosságban rugalmasabb, integrált megközelítést szükséges alkalmazniuk.