Így működnek a cégek a jövőben

Photo coworking team meeting. Young business crew working with new startup project in studio. Modern notebook on wood table. Using marketing plans,sales reports. Horizontal

A hazai cégvezetők azt már tudják, hogy a jövő vállalatának milyennek kell lennie, azt viszont kevésbé, hogy hogyan lehet olyan – ez derült ki a K&H családi vállalatok klub legutóbbi eseményén. A megvalósítás kulcsa a szervezeti struktúra és a vezetői stílus újragondolása. A válságálló cégeknél ugyanis a hierarchia másodlagos, és inkább rugalmasság és önálló csapatmunka jellemzi, a vezetőnek pedig a távolságtartás helyett inspirációt és vonzó jövőképet kell mutatnia a munkavállalóknak. Jó példák már most is vannak, az innovatív és fenntartható megoldásokat ezért K&H családi vállalatok kiválósági díjjal értékelik, amire augusztus 10-ig meghosszabbították a nevezési határidőt.

Az Opten 2022-es adatai szerint mintegy 153 ezer társas családi vállalkozás működik Magyarországon, míg az egyéni vállalkozókat és az egyszemélyes cégeket is ide számítva a családi hátterű vállalkozások száma már a 900 ezret is meghaladja. Közülük 2 ezer családi cég büszkélkedhet milliárdos árbevétellel, így komoly szerepük van a hazai gazdaság teljesítménye szempontjából. „Kormányzati cél, hogy a német modellhez hasonlóan idehaza is a családi vállalkozások adják a gazdaság gerincét, ami egy rugalmasabb, válságálló és értékvezérelt vállalati szférát eredményezhet. Kihívásokból pedig akadt bőven az elmúlt években. A K&H kutatása szerint azonban a családi cégek túlnyomó többségének (75%) a jelenlegi gazdasági helyzet csak kisebb mértékben befolyásolja a következő egy évi várakozásait, ami ennek a szektornak a stabilitását mutatja. A K&H családi vállalatok kiválósági díj célja ezért elismerni ezeknek a cégeknek az értékteremtő munkáját és a tágabb társadalom figyelmét is felhívni alapvető fontosságukra" – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

Új szemlélet kell

A Budapesti Corvinus Egyetem Családi Vállalatok Központja azt vizsgálta, hogyan látják a cégvezetők a jövő szervezetét. A kutatásból kiderül, hogy véleményük szerint az innovatív, hatékony, rugalmas és digitális fogalmak jellemzik leginkább. Azt viszont még nem tudják, hogyan érik el ezt a felépítést. A kutatás rávilágít arra, hogy a nemzetközi piacon is jelenlévő vagy külföldi tulajdonban álló cégek jobban megfelelnek a „jövő szervezete képnek”, mint a kizárólag hazai piacra termelő társaik. „A szervezet felépítése mellett a vezetői stíluson is van még mit alakítani, mivel egyelőre inkább a feladatokat végrehajtó, távolságtartó megközelítés a jellemző. Ahol azonban jelen vannak a jövőképet mutató, inspiráló vezetők, ott a vállalkozások sikeresebbek és a vezető is inkább élményként éli meg a munkáját” – hívta fel a figyelmet Dr. Drótos György, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, a Családi Vállalatok Központ vezetője.

A változás már elkezdődött

A vállalkozások mindennapi működése már most óriási változásokon megy keresztül, gondoljunk csak a home offiice vagy a közösségi irodák térnyerésére. Emellett azonban a szervezet felépítésének is muszáj haladnia a korral. A jövőben a vállalatok ugyanis egy merőben más rendszer alapján fognak működni, mint amit ma ismerünk. „A cégek többsége jelenleg erősen hierarchikus szervezettel és tekintélyelvű vezetés mellett működik, ami a jövőben kevésbé lesz hatékony. Helyette egy agilis, autonóm, a körülményekhez rugalmasan alkalmazkodó struktúrát kell kialakítani, ahol önálló csapatok dolgoznak. Ez egy folyamat, ami egyrészt nem egyik pillanatról a másikra történik, másrészt a levezénylése nagy kihívás a hazai vállalkozások számára, hiszen ki kell lépni az eddig megszokott komfortzónából. Aki azonban nem lép, nem követi a nemzetközi trendeket, lemaradhat a versenytársakhoz képest. A jövő munkavállalói ugyanis elégedetlenek lesznek a hazai munkahelyekkel, amelyek így hátrányba kerülhetnek a külföldi tulajdonú cégekkel szemben. Ez pedig összességében a pénzügyi eredményességet vagy akár a fennmaradást is veszélyeztetheti” – hívta fel a figyelmet Dr. Drótos György.

A K&H családi vállalatok kiválósági díjra a legjobb gyakorlatokat idén négy – innováció, társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalás, sikeres generációváltás, illetve hosszú távú stratégia – kategóriában várják.

A nevezéseket augusztus 10-ig lehet benyújtani.