Hogyan tudnak terjeszkedni a kisebb piacokon az influencer marketingre szakosodott ügynökségek? A régió szakemberei mesélnek az influencer hálózatok evolúciójáról és működéséről. A riportot a Café Communications régiós reklámpiacot bemutató CANnual Report 2017. kiadványában olvasható.
Mielőtt elmerülünk az influencer hálózatok világában, képzeljünk el egy hétköznapi beszélgetést! A helyszín tetszőlegesen lehet egy zágrábi, krakkói, budapesti vagy akár prágai kávézó. Két régi barát véletlenül összefut, egyikük marketinges, a másik pedig gimnáziumi tanár. A szokásos „hogy vagy, hogy van a család” jellegű villámkérdések után az elsők között kerül terítékre a „na és te mivel foglalkozol”.
A tanár mosolyogva mondja, hogy épp nyári szünet van, de amúgy tinédzserekkel. A marketinges vonakodva bár, de szintén elmondja, ő tavaly indított egy influencerekkel foglalkozó ügynökséget. Barátja zavart arcát látva hozzáteszi: többnyire ő is tinédzserekkel foglalkozik. Azok videókat készítenek, ő pedig segít nekik pénz keresni belőle. A tanár homlokráncolva kérdezi: „Azokra a nézhetetlen baromságokra gondolsz, amiért megőrülnek a kölykök? Hogy lesz ebből pénz?”
Áttérve a szakmabeliekre: egyre több marketinges ismeri el az influencerekben rejlő lehetőségeket, és már nagyobb márkák is szívesen merészkednek erre a területre. A hirdető szemszögéből nézve a legkényelmesebb és a leghatékonyabb megoldás az, ha külön az erre a célra szakosodott ügynökségekkel működik együtt, amelyek széles portfólióval rendelkeznek, és rutinosan mozognak az (egyelőre) ifjú bloggerek és YouTuberek, véleményvezérek világában. Ezúttal olyan szakemberekkel beszélgettünk, akik mind úttörő szerepet játszottak a helyi piacokon az influencer marketing terjedésében, legyen szó organikusan építkező bloggerközösségről, viharos ütemben terjeszkedő Youtube hálózatról vagy a hazai trendeket megelőző médiacégről. Az eltérő méretű piacok és változó fogyasztási szokások ellenére is jól látható párhuzamok figyelhetőek meg az egyes országok influencer hálózatai, és azok evolúciója között.
Abban minden, a témában jártas marketinges egyetért, hogy akárcsak a reklám és média többi területén, a közép-kelet-európai régió néhány évnyi csúszásban van az angol nyelvű piacokhoz képest. Az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban 3-4 éve volt a hasonló ügynökségek és hálózatok látványos terjedése, míg a régióban sokan még csak most kapnak észbe – a kisebb piacokon talán már túl későn. Néhány országban, mint például Románia vagy Szerbia, sok Youtuber már korábban leszerződött a nemzetközi hálózatokkal, vagy a hagyományos értelemben vett menedzsere van, igen előnytelen szerződési feltélekkel.
Az elmúlt években ráadásul a nagy nemzetközi médiavállalatok sorra akvirálták a nagyobb hálózatokat, csak néhány példát említve: a több ezer YouTube csatornát kezelő amerikai Maker Studios-t a Disney, a főleg a gamer kultúrára koncentráló Machinimát pedig a Warner Bros. vásárolta fel.
Multi Channel Network, és mégsem
Számos közép-kelet-európai influencer hálózat elsődlegesen a YouTube-ra és a YouTuberekre fókuszál, érdekes módon mégsem tartják magukat klasszikus Multi Channel Networknek (MCN), mint amilyen a bevezetőben is említett Maker Studios. Annak ellenére sem, ha egyébként hivatalos „YouTube Certified Partneri” státuszban vannak. Ennek az lehet a fő oka, hogy az MCN modell kifejezetten arra szolgál, hogy egy kézben akár több száz, vagy akár több ezer YouTube csatorna is kezelhető legyen, amihez a Google külön, prémium eszközöket és folyamatos szupportot biztosít.
A legtöbb, influencer marketinggel foglalkozó ügynökség azonban a csatornák üzleti, jogi és technikai menedzselésén túl sokkal szélesebb tevékenységi körrel foglalkozik, ami messze túlmutat ezen a modellen. Rendezvényszervezés, produkció menedzsment, talent menedzsment és originális tartalomgyártás egyaránt szükséges lehet ahhoz, hogy egy erre a területre szakosodott vállalkozás hatékony legyen. A gyakran még kiskorú (18 év alatti) influencerek a piacokon eltérő rendszer szerint kapják a fizetésüket – az inkább a MCN modellhez hasonlító rendszerben a hirdetési bevételekből kapnak jutalékot, más ügynökségek pedig fix havi fizetést kínálnak.
Így neveld az influencered!
A több ezer csatornát tömörítő, aggregátor jellegű MCN hálózatok esetében kivitelezhetetlen, hogy a tartalom előállítókkal olyan mélységben és olyan odafigyeléssel foglalkozzanak, mint ahogy ezt egy helyi tehetségeket felfedező, kisebb influencer hálózat teszi. A lokális ügynökségek azonban tudatosan, az ügyféligényekre szabva építhetik a portfóliójukat.
„A YouTuberekkel akkor lehet hatékonyan dolgozni, ha az ügynökség munkatársai személyesen ismerik őket, és szinte baráti viszonyban vannak velük. Még akár azt is elmondják nekünk, ha megbántotta őket a barátnőjük” – meséli Farkas Dániel, a magyar Star Network szakmai vezetője, ami már 2013 óta foglalkozik YouTube csatornák széles körű menedzselésével. Dániel elmondása szerint eredetileg kizárólag PPC-vel foglalkoztak, és fokozatosan növekedett az ő vezetése alatt a YouTube és influencer marketing csapat, ami mára már külön cégbe került át, és a munkatársak száma mostanra 14 főre duzzadt.
Az influencerekre való odafigyelést talán még magasabb szintre emelte a horvát JoomBoos, ahol a fiatal vloggerek számára lifecoach, pszichológus vagy akár pszichiáter is rendelkezésre áll a cégnél, mint ahogy a különleges tartalmak előállításához igénybe vehetnek akár színészi képzést is. Matej Loncaric (Head of JoomBoos) elmondása alapján a JoomBoos nagyon érdekes evolúciót tett meg, hiszen eredetileg print kiadványokkal és hirdetésekkel foglalkoztak. A JoomBoos – ami horvát szlengből a „mix of everything” kifejezésre fordítható, inkubátor projektként indult a Styria Media Groupnál, és mára lefedi a teljes adriai régiót, és Ausztriában is terjeszkedik.
„Az elmúlt másfél évben többször is irányt váltott a stratégiánk. A JoomBoos eredetileg YouTube csatornaként indult, ebből fejlődött a YouTubereket és influencereket összekötő hálózattá, és mára már egy teljes ügynökség működik, ami zenei videókat és B2B kommunikációt is kezel.” – nyilatkozta Matej.
Nemcsak a YouTuberek esetében fontos az edukáció és a személyes kapcsolat, hanem a hagyományos értelemben vett bloggereknél is. A Content Agency kifejezetten a blogszerzőkre szakosodott, és a szlovák piacon az elsők között foglalkozik az influencer marketingel. A korábban szintén bloggerkedő Jana Malaga nagyon fontosnak tartja a megfelelő tájékoztatást és érdekképviseletet is: a Content Agency zászlaja alatt 134 szerzővel dolgozik együtt.
„Az influencer marketing Szlovákiában önmagától nem fog fejlődni. Időt és energiát kell beletennünk, ezért kezdtem el a Bloggers Associationt, ahol egyszerre képezzük, védjük és képviseljük a szlovák bloggereket. Azt látom a legnagyobb kihívásnak, hogy megtanítsam a bloggereknek, hogyan legyenek egyszerre profik, kreatívok, megbízhatóak és következetesek. Szerintem ezek az értékek tesznek egy influencert szó szerint értékessé.”
Így neveld az ügyfeled
Piactól és tartalomtípustól függetlenül, abban szinte minden megkérdezett szakember egyetért, hogy a hirdetői/ügyfél oldalon is bőven elkél az edukáció. Sok hirdető számára például már az sem világos, hogy az infulencer marketing nem csak és kizárólag a YouTube-ra korlátozódik. A legtöbb véleményvezér jelen van a többi platformon is – általában a vezető YouTube sztárok legalább olyan népszerűek az Instagramon, Snapchaten és Facebookon is.
Emiatt számos influencer hálózat kifejezetten az ügyfeleket megcélzó workshopokat, konferenciákat szervez a témában, ami természetesen az új megrendeléseket is ösztönzi.
„Magyarországon a hirdetők nemrégiben kezdték el felfedezni magunknak a területet, az elmúlt bő fél évben szinte robbanásszerű volt a növekedés. Most nagy a „hype” körülötte, és sokszor akár indokolatlan megkereséseket is kapunk, de tudni kell, hogy ez sem általános érvényű csodaszer: egy fiatalos célcsoportban viszont jelenleg az egyik legjobb kommunikációs platform. Igyekszünk olyan projekteket megvalósítani ahol az influencer marketing valóban hatékony tud lenni.
Az árazás elérés alapon működik, de a puszta számokon túl az is nagyon lényeges, hogy az elért közönségnek releváns legyen a tartalom, és szeressék is. Hiába érsz el egy adott célcsoportot, ha nem tetszik nekik a terméket népszerűsítő tartalom – ezért nagyon fontos, hogy az adott YouTube csatornához és személyiséghez jól illeszthető kreatív megoldások szülessenek– nyilatkozta Szabó Gergő, a magyar Special Effects Media társalapítója. Érdekesség, hogy a közelmúltban a cégben részesedést vásárolt az egyik legnagyobb magyar médiacsoport, a Centrál Média.
Kíváncsi néhány jól bevált influencer marketing fogásra és arra, hogyan használták ezeket Közép-Kelet-Európában? További részleteket a CANnual Report weboldalról letölthető CANnual Report 2017 kiadvány angol nyelvű tartalommarketing fejezetében olvashat.
- Hirdetés -
Így neveld az influencered
|
- Hirdetés -
A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI
Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac
A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...
Ilyen autóra elég a munkáshitel
A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...
A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány
Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
Új tablettel erősít a Honor
December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
Minden tizedik magyar állást keres
Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n
Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
Átalakuló streamingvilág
A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
Újabb díjat nyert a K&H
Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -