- Hirdetés -

Így neveld az influencered

|

- Hirdetés -

Hogyan tudnak terjeszkedni a kisebb piacokon az influencer marketingre szakosodott ügynökségek? A régió szakemberei mesélnek az influencer hálózatok evolúciójáról és működéséről. A riportot a Café Communications régiós reklámpiacot bemutató CANnual Report 2017. kiadványában olvasható.
Mielőtt elmerülünk az influencer hálózatok világában, képzeljünk el egy hétköznapi beszélgetést! A helyszín tetszőlegesen lehet egy zágrábi, krakkói, budapesti vagy akár prágai kávézó. Két régi barát véletlenül összefut, egyikük marketinges, a másik pedig gimnáziumi tanár. A szokásos „hogy vagy, hogy van a család” jellegű villámkérdések után az elsők között kerül terítékre a „na és te mivel foglalkozol”.
A tanár mosolyogva mondja, hogy épp nyári szünet van, de amúgy tinédzserekkel. A marketinges vonakodva bár, de szintén elmondja, ő tavaly indított egy influencerekkel foglalkozó ügynökséget. Barátja zavart arcát látva hozzáteszi: többnyire ő is tinédzserekkel foglalkozik. Azok videókat készítenek, ő pedig segít nekik pénz keresni belőle. A tanár homlokráncolva kérdezi: „Azokra a nézhetetlen baromságokra gondolsz, amiért megőrülnek a kölykök? Hogy lesz ebből pénz?”
Áttérve a szakmabeliekre: egyre több marketinges ismeri el az influencerekben rejlő lehetőségeket, és már nagyobb márkák is szívesen merészkednek erre a területre. A hirdető szemszögéből nézve a legkényelmesebb és a leghatékonyabb megoldás az, ha külön az erre a célra szakosodott ügynökségekkel működik együtt, amelyek széles portfólióval rendelkeznek, és rutinosan mozognak az (egyelőre) ifjú bloggerek és YouTuberek, véleményvezérek világában. Ezúttal olyan szakemberekkel beszélgettünk, akik mind úttörő szerepet játszottak a helyi piacokon az influencer marketing terjedésében, legyen szó organikusan építkező bloggerközösségről, viharos ütemben terjeszkedő Youtube hálózatról vagy a hazai trendeket megelőző médiacégről. Az eltérő méretű piacok és változó fogyasztási szokások ellenére is jól látható párhuzamok figyelhetőek meg az egyes országok influencer hálózatai, és azok evolúciója között.
Abban minden, a témában jártas marketinges egyetért, hogy akárcsak a reklám és média többi területén, a közép-kelet-európai régió néhány évnyi csúszásban van az angol nyelvű piacokhoz képest. Az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban 3-4 éve volt a hasonló ügynökségek és hálózatok látványos terjedése, míg a régióban sokan még csak most kapnak észbe – a kisebb piacokon talán már túl későn. Néhány országban, mint például Románia vagy Szerbia, sok Youtuber már korábban leszerződött a nemzetközi hálózatokkal, vagy a hagyományos értelemben vett menedzsere van, igen előnytelen szerződési feltélekkel.
Az elmúlt években ráadásul a nagy nemzetközi médiavállalatok sorra akvirálták a nagyobb hálózatokat, csak néhány példát említve: a több ezer YouTube csatornát kezelő amerikai Maker Studios-t a Disney, a főleg a gamer kultúrára koncentráló Machinimát pedig a Warner Bros. vásárolta fel.
Multi Channel Network, és mégsem
Számos közép-kelet-európai influencer hálózat elsődlegesen a YouTube-ra és a YouTuberekre fókuszál, érdekes módon mégsem tartják magukat klasszikus Multi Channel Networknek (MCN), mint amilyen a bevezetőben is említett Maker Studios. Annak ellenére sem, ha egyébként hivatalos „YouTube Certified Partneri” státuszban vannak. Ennek az lehet a fő oka, hogy az MCN modell kifejezetten arra szolgál, hogy egy kézben akár több száz, vagy akár több ezer YouTube csatorna is kezelhető legyen, amihez a Google külön, prémium eszközöket és folyamatos szupportot biztosít.
A legtöbb, influencer marketinggel foglalkozó ügynökség azonban a csatornák üzleti, jogi és technikai menedzselésén túl sokkal szélesebb tevékenységi körrel foglalkozik, ami messze túlmutat ezen a modellen. Rendezvényszervezés, produkció menedzsment, talent menedzsment és originális tartalomgyártás egyaránt szükséges lehet ahhoz, hogy egy erre a területre szakosodott vállalkozás hatékony legyen. A gyakran még kiskorú (18 év alatti) influencerek a piacokon eltérő rendszer szerint kapják a fizetésüket – az inkább a MCN modellhez hasonlító rendszerben a hirdetési bevételekből kapnak jutalékot, más ügynökségek pedig fix havi fizetést kínálnak.
Így neveld az influencered!
A több ezer csatornát tömörítő, aggregátor jellegű MCN hálózatok esetében kivitelezhetetlen, hogy a tartalom előállítókkal olyan mélységben és olyan odafigyeléssel foglalkozzanak, mint ahogy ezt egy helyi tehetségeket felfedező, kisebb influencer hálózat teszi. A lokális ügynökségek azonban tudatosan, az ügyféligényekre szabva építhetik a portfóliójukat.
„A YouTuberekkel akkor lehet hatékonyan dolgozni, ha az ügynökség munkatársai személyesen ismerik őket, és szinte baráti viszonyban vannak velük. Még akár azt is elmondják nekünk, ha megbántotta őket a barátnőjük” – meséli Farkas Dániel, a magyar Star Network szakmai vezetője, ami már 2013 óta foglalkozik YouTube csatornák széles körű menedzselésével. Dániel elmondása szerint eredetileg kizárólag PPC-vel foglalkoztak, és fokozatosan növekedett az ő vezetése alatt a YouTube és influencer marketing csapat, ami mára már külön cégbe került át, és a munkatársak száma mostanra 14 főre duzzadt.
Az influencerekre való odafigyelést talán még magasabb szintre emelte a horvát JoomBoos, ahol a fiatal vloggerek számára lifecoach, pszichológus vagy akár pszichiáter is rendelkezésre áll a cégnél, mint ahogy a különleges tartalmak előállításához igénybe vehetnek akár színészi képzést is. Matej Loncaric (Head of JoomBoos) elmondása alapján a JoomBoos nagyon érdekes evolúciót tett meg, hiszen eredetileg print kiadványokkal és hirdetésekkel foglalkoztak. A JoomBoos – ami horvát szlengből a „mix of everything” kifejezésre fordítható, inkubátor projektként indult a Styria Media Groupnál, és mára lefedi a teljes adriai régiót, és Ausztriában is terjeszkedik.
„Az elmúlt másfél évben többször is irányt váltott a stratégiánk. A JoomBoos eredetileg YouTube csatornaként indult, ebből fejlődött a YouTubereket és influencereket összekötő hálózattá, és mára már egy teljes ügynökség működik, ami zenei videókat és B2B kommunikációt is kezel.” – nyilatkozta Matej.
Nemcsak a YouTuberek esetében fontos az edukáció és a személyes kapcsolat, hanem a hagyományos értelemben vett bloggereknél is. A Content Agency kifejezetten a blogszerzőkre szakosodott, és a szlovák piacon az elsők között foglalkozik az influencer marketingel. A korábban szintén bloggerkedő Jana Malaga nagyon fontosnak tartja a megfelelő tájékoztatást és érdekképviseletet is: a Content Agency zászlaja alatt 134 szerzővel dolgozik együtt.
„Az influencer marketing Szlovákiában önmagától nem fog fejlődni. Időt és energiát kell beletennünk, ezért kezdtem el a Bloggers Associationt, ahol egyszerre képezzük, védjük és képviseljük a szlovák bloggereket. Azt látom a legnagyobb kihívásnak, hogy megtanítsam a bloggereknek, hogyan legyenek egyszerre profik, kreatívok, megbízhatóak és következetesek. Szerintem ezek az értékek tesznek egy influencert szó szerint értékessé.”
Így neveld az ügyfeled
Piactól és tartalomtípustól függetlenül, abban szinte minden megkérdezett szakember egyetért, hogy a hirdetői/ügyfél oldalon is bőven elkél az edukáció. Sok hirdető számára például már az sem világos, hogy az infulencer marketing nem csak és kizárólag a YouTube-ra korlátozódik. A legtöbb véleményvezér jelen van a többi platformon is – általában a vezető YouTube sztárok legalább olyan népszerűek az Instagramon, Snapchaten és Facebookon is.
Emiatt számos influencer hálózat kifejezetten az ügyfeleket megcélzó workshopokat, konferenciákat szervez a témában, ami természetesen az új megrendeléseket is ösztönzi.
„Magyarországon a hirdetők nemrégiben kezdték el felfedezni magunknak a területet, az elmúlt bő fél évben szinte robbanásszerű volt a növekedés. Most nagy a „hype” körülötte, és sokszor akár indokolatlan megkereséseket is kapunk, de tudni kell, hogy ez sem általános érvényű csodaszer: egy fiatalos célcsoportban viszont jelenleg az egyik legjobb kommunikációs platform. Igyekszünk olyan projekteket megvalósítani ahol az influencer marketing valóban hatékony tud lenni.
Az árazás elérés alapon működik, de a puszta számokon túl az is nagyon lényeges, hogy az elért közönségnek releváns legyen a tartalom, és szeressék is. Hiába érsz el egy adott célcsoportot, ha nem tetszik nekik a terméket népszerűsítő tartalom – ezért nagyon fontos, hogy az adott YouTube csatornához és személyiséghez jól illeszthető kreatív megoldások szülessenek– nyilatkozta Szabó Gergő, a magyar Special Effects Media társalapítója. Érdekesség, hogy a közelmúltban a cégben részesedést vásárolt az egyik legnagyobb magyar médiacsoport, a Centrál Média.
Kíváncsi néhány jól bevált influencer marketing fogásra és arra, hogyan használták ezeket Közép-Kelet-Európában? További részleteket a CANnual Report weboldalról letölthető CANnual Report 2017 kiadvány angol nyelvű tartalommarketing fejezetében olvashat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Meddig marad a home office?

A pandémia alatt előtérbe került a home office, illetve a hibrid munkavégzés, mint lehetséges munkavégzési rendszerek. 2 év elteltével már vannak releváns tapasztalatok, felmérések, amelyek alapján érdemes felülvizsgálni az eddig használt munkavégzési struktúrákat. Vajon...

Lassulóban a balatoni ingatlanpiac

A 2020-as hirtelen növekedés után még az idei tavasz is élénkülést hozott a Balaton ingatlanpiacán, de a nyár eredményei már elmaradnak a tavalyi év hasonló időszakától. Az OTP Ingatlanpont friss tapasztalatai alapján változatlanul magas...

Különleges fesztivál a Balatonnál

A MOL Nagyon Balaton keretében július 28-án indul és Zamárdi több helyszínén három napon át tart a debütáló ZamJam fesztivál.A ZamJam házigazdája Tilla, aki bevallottan Zamárdi szerelmese, egy videóban mondja el a legfontosabb tudnivalókat.1....

Bejött a magyaroknak a digitális munkahely

A magyar munkavállalók kétharmada már a pandémia előtt is használt digitális megoldásokat feladatai teljesítésére – derül ki a DreamJobs kutatásából. Minél nagyobb egy vállalat mérete, annál több területen élnek online eszközökkel, és minél több...

Lezárult a Citromail eladása

A Central Médiacsoport és a norvég Fjordmail International AS teljesítette a nemrégiben aláírt szerződésben az értékesítéshez szükséges feltételeket, így lezárult a Citromail eladásáról szóló üzlet a két fél között.Ahogy arról szakmai berkekben már olvasni...

TOP3-ban a Vodafone

A nemzetközi Pride hónap alkalmából közzétett új kampánya keretében végzett országos felmérést a Nyitottak vagyunk társadalmi vállalkozás, amely eredményeként a Vodafone ezüst minősítéssel bekerült a három legnyitottabb hazai vállalkozás közé. A kérdőíves felmérés a...

Megvannak a legnépszerűbb munkáltatók

A Zyntern.com éves felmérése szerint a legnépszerűbb munkáltatók versenyét idén a Magyar Telekom Nyrt. nyerte a pályakezdők szemében. A dobogó második fokán a OTP Bank Nyrt., harmadikon pedig a Robert Bosch Kft. végzett. A...

Mattheisen távozik a Microsofttól, Szabó Péter váltja

Szabó Pétert nevezték ki a Microsoft Magyarország új vezetőjének, aki 2022. július 1-től tölti be a pozíciót és irányítja a Microsoft Magyarország tevékenységét. Chris Mattheisen, korábbi ügyvezető igazgató elhagyja a vállalatot, július végéig támogatja...

Kiosztott frekvencia és büntetés a Kossuth rádiónak

Heti ülésén kétszázezer forintra bírságolta a Kossuth rádió médiaszolgáltatóját a Médiatanács egy mese miatt. A mezőtúri telephelyre meghirdetett kisközösségi rádiós pályázat nyertese az egyedüliként pályázó Actor Média Kft. lett. A Kéklótusz apáca kalandjai című tibeti...

Új kommunikációs vezető a BMW-nél

2022. július 1-től dr. Jenei Réka látja el a BMW Group debreceni gyárának kommunikációs feladatait.A kommunikációs vezetői posztot betöltő szakember a Debreceni Egyetem Jogi Karán szerzett diplomát, angolul és németül beszél. Az elmúlt tizennyolc...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Hiányoztak a magyaroknak a zenei fesztiválok

Visszatért a magyarok kedve a fesztiválokhoz, koncertekhez: egy májusi online kutatás válaszadóinak 54 százaléka nyilatkozott úgy, hogy idén már mindenképpen részt vesz valamilyen zenés eseményen. A Visual Europe Group kutatásából kiderül: óriási a várakozás...

Meddig marad a home office?

A pandémia alatt előtérbe került a home office, illetve a hibrid munkavégzés, mint lehetséges munkavégzési rendszerek. 2 év elteltével már vannak releváns tapasztalatok, felmérések, amelyek alapján érdemes felülvizsgálni az eddig használt munkavégzési struktúrákat. Vajon...

Lassulóban a balatoni ingatlanpiac

A 2020-as hirtelen növekedés után még az idei tavasz is élénkülést hozott a Balaton ingatlanpiacán, de a nyár eredményei már elmaradnak a tavalyi év hasonló időszakától. Az OTP Ingatlanpont friss tapasztalatai alapján változatlanul magas...

Különleges fesztivál a Balatonnál

A MOL Nagyon Balaton keretében július 28-án indul és Zamárdi több helyszínén három napon át tart a debütáló ZamJam fesztivál.A ZamJam házigazdája Tilla, aki bevallottan Zamárdi szerelmese, egy videóban mondja el a legfontosabb tudnivalókat.1....

Bejött a magyaroknak a digitális munkahely

A magyar munkavállalók kétharmada már a pandémia előtt is használt digitális megoldásokat feladatai teljesítésére – derül ki a DreamJobs kutatásából. Minél nagyobb egy vállalat mérete, annál több területen élnek online eszközökkel, és minél több...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Igazán zöld lesz az idei EFOTT

A környezettudatosság napjaink egyik kiemelt közéleti témája – kifejezetten az EFOTT célközönségét jelentő fiatalok életében –, így a fesztivál szervezői arra vállalkoztak, hogy a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) segítségével egy igazán zöld...

Együttműködik a Diageo és a PET Kupa

Évente kb. 10.000 tonna hulladék érkezik Ukrajnából és Romániából a Tiszán, amelynek fő oka a megfelelő hulladékkezelési rendszerek hiánya a felvízi országokban. A hulladékmentesítésben élen járó Tiszai PET Kupa és a Diageo, a világ...

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....