- Hirdetés -

Így neveld az influencered

|

- Hirdetés -

Hogyan tudnak terjeszkedni a kisebb piacokon az influencer marketingre szakosodott ügynökségek? A régió szakemberei mesélnek az influencer hálózatok evolúciójáról és működéséről. A riportot a Café Communications régiós reklámpiacot bemutató CANnual Report 2017. kiadványában olvasható.
Mielőtt elmerülünk az influencer hálózatok világában, képzeljünk el egy hétköznapi beszélgetést! A helyszín tetszőlegesen lehet egy zágrábi, krakkói, budapesti vagy akár prágai kávézó. Két régi barát véletlenül összefut, egyikük marketinges, a másik pedig gimnáziumi tanár. A szokásos „hogy vagy, hogy van a család” jellegű villámkérdések után az elsők között kerül terítékre a „na és te mivel foglalkozol”.
A tanár mosolyogva mondja, hogy épp nyári szünet van, de amúgy tinédzserekkel. A marketinges vonakodva bár, de szintén elmondja, ő tavaly indított egy influencerekkel foglalkozó ügynökséget. Barátja zavart arcát látva hozzáteszi: többnyire ő is tinédzserekkel foglalkozik. Azok videókat készítenek, ő pedig segít nekik pénz keresni belőle. A tanár homlokráncolva kérdezi: „Azokra a nézhetetlen baromságokra gondolsz, amiért megőrülnek a kölykök? Hogy lesz ebből pénz?”
Áttérve a szakmabeliekre: egyre több marketinges ismeri el az influencerekben rejlő lehetőségeket, és már nagyobb márkák is szívesen merészkednek erre a területre. A hirdető szemszögéből nézve a legkényelmesebb és a leghatékonyabb megoldás az, ha külön az erre a célra szakosodott ügynökségekkel működik együtt, amelyek széles portfólióval rendelkeznek, és rutinosan mozognak az (egyelőre) ifjú bloggerek és YouTuberek, véleményvezérek világában. Ezúttal olyan szakemberekkel beszélgettünk, akik mind úttörő szerepet játszottak a helyi piacokon az influencer marketing terjedésében, legyen szó organikusan építkező bloggerközösségről, viharos ütemben terjeszkedő Youtube hálózatról vagy a hazai trendeket megelőző médiacégről. Az eltérő méretű piacok és változó fogyasztási szokások ellenére is jól látható párhuzamok figyelhetőek meg az egyes országok influencer hálózatai, és azok evolúciója között.
Abban minden, a témában jártas marketinges egyetért, hogy akárcsak a reklám és média többi területén, a közép-kelet-európai régió néhány évnyi csúszásban van az angol nyelvű piacokhoz képest. Az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban 3-4 éve volt a hasonló ügynökségek és hálózatok látványos terjedése, míg a régióban sokan még csak most kapnak észbe – a kisebb piacokon talán már túl későn. Néhány országban, mint például Románia vagy Szerbia, sok Youtuber már korábban leszerződött a nemzetközi hálózatokkal, vagy a hagyományos értelemben vett menedzsere van, igen előnytelen szerződési feltélekkel.
Az elmúlt években ráadásul a nagy nemzetközi médiavállalatok sorra akvirálták a nagyobb hálózatokat, csak néhány példát említve: a több ezer YouTube csatornát kezelő amerikai Maker Studios-t a Disney, a főleg a gamer kultúrára koncentráló Machinimát pedig a Warner Bros. vásárolta fel.
Multi Channel Network, és mégsem
Számos közép-kelet-európai influencer hálózat elsődlegesen a YouTube-ra és a YouTuberekre fókuszál, érdekes módon mégsem tartják magukat klasszikus Multi Channel Networknek (MCN), mint amilyen a bevezetőben is említett Maker Studios. Annak ellenére sem, ha egyébként hivatalos „YouTube Certified Partneri” státuszban vannak. Ennek az lehet a fő oka, hogy az MCN modell kifejezetten arra szolgál, hogy egy kézben akár több száz, vagy akár több ezer YouTube csatorna is kezelhető legyen, amihez a Google külön, prémium eszközöket és folyamatos szupportot biztosít.
A legtöbb, influencer marketinggel foglalkozó ügynökség azonban a csatornák üzleti, jogi és technikai menedzselésén túl sokkal szélesebb tevékenységi körrel foglalkozik, ami messze túlmutat ezen a modellen. Rendezvényszervezés, produkció menedzsment, talent menedzsment és originális tartalomgyártás egyaránt szükséges lehet ahhoz, hogy egy erre a területre szakosodott vállalkozás hatékony legyen. A gyakran még kiskorú (18 év alatti) influencerek a piacokon eltérő rendszer szerint kapják a fizetésüket – az inkább a MCN modellhez hasonlító rendszerben a hirdetési bevételekből kapnak jutalékot, más ügynökségek pedig fix havi fizetést kínálnak.
Így neveld az influencered!
A több ezer csatornát tömörítő, aggregátor jellegű MCN hálózatok esetében kivitelezhetetlen, hogy a tartalom előállítókkal olyan mélységben és olyan odafigyeléssel foglalkozzanak, mint ahogy ezt egy helyi tehetségeket felfedező, kisebb influencer hálózat teszi. A lokális ügynökségek azonban tudatosan, az ügyféligényekre szabva építhetik a portfóliójukat.
„A YouTuberekkel akkor lehet hatékonyan dolgozni, ha az ügynökség munkatársai személyesen ismerik őket, és szinte baráti viszonyban vannak velük. Még akár azt is elmondják nekünk, ha megbántotta őket a barátnőjük” – meséli Farkas Dániel, a magyar Star Network szakmai vezetője, ami már 2013 óta foglalkozik YouTube csatornák széles körű menedzselésével. Dániel elmondása szerint eredetileg kizárólag PPC-vel foglalkoztak, és fokozatosan növekedett az ő vezetése alatt a YouTube és influencer marketing csapat, ami mára már külön cégbe került át, és a munkatársak száma mostanra 14 főre duzzadt.
Az influencerekre való odafigyelést talán még magasabb szintre emelte a horvát JoomBoos, ahol a fiatal vloggerek számára lifecoach, pszichológus vagy akár pszichiáter is rendelkezésre áll a cégnél, mint ahogy a különleges tartalmak előállításához igénybe vehetnek akár színészi képzést is. Matej Loncaric (Head of JoomBoos) elmondása alapján a JoomBoos nagyon érdekes evolúciót tett meg, hiszen eredetileg print kiadványokkal és hirdetésekkel foglalkoztak. A JoomBoos – ami horvát szlengből a „mix of everything” kifejezésre fordítható, inkubátor projektként indult a Styria Media Groupnál, és mára lefedi a teljes adriai régiót, és Ausztriában is terjeszkedik.
„Az elmúlt másfél évben többször is irányt váltott a stratégiánk. A JoomBoos eredetileg YouTube csatornaként indult, ebből fejlődött a YouTubereket és influencereket összekötő hálózattá, és mára már egy teljes ügynökség működik, ami zenei videókat és B2B kommunikációt is kezel.” – nyilatkozta Matej.
Nemcsak a YouTuberek esetében fontos az edukáció és a személyes kapcsolat, hanem a hagyományos értelemben vett bloggereknél is. A Content Agency kifejezetten a blogszerzőkre szakosodott, és a szlovák piacon az elsők között foglalkozik az influencer marketingel. A korábban szintén bloggerkedő Jana Malaga nagyon fontosnak tartja a megfelelő tájékoztatást és érdekképviseletet is: a Content Agency zászlaja alatt 134 szerzővel dolgozik együtt.
„Az influencer marketing Szlovákiában önmagától nem fog fejlődni. Időt és energiát kell beletennünk, ezért kezdtem el a Bloggers Associationt, ahol egyszerre képezzük, védjük és képviseljük a szlovák bloggereket. Azt látom a legnagyobb kihívásnak, hogy megtanítsam a bloggereknek, hogyan legyenek egyszerre profik, kreatívok, megbízhatóak és következetesek. Szerintem ezek az értékek tesznek egy influencert szó szerint értékessé.”
Így neveld az ügyfeled
Piactól és tartalomtípustól függetlenül, abban szinte minden megkérdezett szakember egyetért, hogy a hirdetői/ügyfél oldalon is bőven elkél az edukáció. Sok hirdető számára például már az sem világos, hogy az infulencer marketing nem csak és kizárólag a YouTube-ra korlátozódik. A legtöbb véleményvezér jelen van a többi platformon is – általában a vezető YouTube sztárok legalább olyan népszerűek az Instagramon, Snapchaten és Facebookon is.
Emiatt számos influencer hálózat kifejezetten az ügyfeleket megcélzó workshopokat, konferenciákat szervez a témában, ami természetesen az új megrendeléseket is ösztönzi.
„Magyarországon a hirdetők nemrégiben kezdték el felfedezni magunknak a területet, az elmúlt bő fél évben szinte robbanásszerű volt a növekedés. Most nagy a „hype” körülötte, és sokszor akár indokolatlan megkereséseket is kapunk, de tudni kell, hogy ez sem általános érvényű csodaszer: egy fiatalos célcsoportban viszont jelenleg az egyik legjobb kommunikációs platform. Igyekszünk olyan projekteket megvalósítani ahol az influencer marketing valóban hatékony tud lenni.
Az árazás elérés alapon működik, de a puszta számokon túl az is nagyon lényeges, hogy az elért közönségnek releváns legyen a tartalom, és szeressék is. Hiába érsz el egy adott célcsoportot, ha nem tetszik nekik a terméket népszerűsítő tartalom – ezért nagyon fontos, hogy az adott YouTube csatornához és személyiséghez jól illeszthető kreatív megoldások szülessenek– nyilatkozta Szabó Gergő, a magyar Special Effects Media társalapítója. Érdekesség, hogy a közelmúltban a cégben részesedést vásárolt az egyik legnagyobb magyar médiacsoport, a Centrál Média.
Kíváncsi néhány jól bevált influencer marketing fogásra és arra, hogyan használták ezeket Közép-Kelet-Európában? További részleteket a CANnual Report weboldalról letölthető CANnual Report 2017 kiadvány angol nyelvű tartalommarketing fejezetében olvashat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Budapesten szelfizhetünk Dwayne Johnsonnal

Dwayne Johnsonnal ünnepli első szülinapját a Madame Tussauds Budapest. A hollywoodi világsztár mától a Palazzo Dorottya falai között várja a látogatókat. A Szikla maga is részt vett az impozáns figura kialakításában, amely néhány hónapig...

A nőknek kedvez a Tesco

A közelgő Menstruációs higiénia napja alkalmából a Tesco 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai terméke árából elengedi az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában....

Budapesten nyit újabb márkakereskedést az AutoWallis

Tovább folytatja a gépjármű-kiskereskedelemben terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután portugál partnerével, a Salvador Caetano Csoporttal közösen nyitnak Budapesten Renault és Dacia márkakereskedést. A lépés jól illeszkedik az AutoWallis stratégiájába, melynek célja, hogy az organikus...

Új Mercedes-Benz modellel erősít a Matchbox

A Mattel leleplezte a Mercedes-Benz G 580 EQ technológiás öntött kisautóját, ami az ikonikus Mercedes-Benz G-osztályt és a nemrégiben bemutatott, új elektromos modellváltozatot ünnepli. A prémium kategóriás kisautó újrahasznosított fémből és legalább 81 százalékban...

Ezt keresik a vásárlók a webshopokban

Az Árukereső.hu adatai egyértelműen rávilágítanak arra, hogy mind Magyarországon, mind a régióban – az időjárás ingadozása ellenére – már dübörög a fogyasztók tudatában a nyár. A top termékek: vitaminok, fehérjeporok, sporteszközök és a fagylalt!Az...

Ezekkel a különlegességekkel készülnek a MOZ.GO szervezői

Több különlegességet is tartogat az idén MOZ.GO néven érkező Magyar Mozgókép Fesztivál. Látható lesz többek között a sokáig betiltott Rabmadár, vetítik az idén 20 éves Kontrollt, jön az Oscar-jelölt Macskajáték felújított képpel és hanggal,...

Országos terjeszkedésbe kezd a Mercar

Budapesten nyitott használtautó szalont a Mercar. Az új értékesítési ponton a partnerektől visszavett autók egy részének értékesítését végzik impozáns körülmények között. De úgy tűnik itt sincs megállás, ahogy az Aszfalt királyaiban sem volt. Országos...

Újabb fordulat a Marsra magyar! sztorijában

Megvette a Netflix a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! című sorozat első évadát, ami május 15-én került fel a streaming platformra, ahol már másnap bekerült a Top10 legnézettebb TV...

Rengeteg program várja a gyerekeket a Városligetben

A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat 2024. május 25-én és 26-án szervezi meg a Városligeti Gyermeknapot. Az idei rendezvény középpontjában az egészség, a sport, a kultúra, az internetbiztonság és a nemzetek bemutatása áll. Célunk továbbra is...

Tovább nőtt a Nádudvari bevétele

Közel az egynegyedével növelte nettó árbevételét 2023-ban a Nádudvari Élelmiszer Kft., miközben az eredmény a megelőző évi közel háromszorosára nőtt. A sikerhez nagyban hozzájárult, hogy az általános piaci visszaesés ellenére mindhárom üzletágban sikerült volumennövekedést...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újabb titkok derültek ki a divatgururól

Karl Lagerfeld kétségkívül a divattörténelem egyik legmeghatározóbb alakja, nem véletlen, hogy életéről könyvek jelentek meg, a Disney+-on pedig június 7-én indul az életéről szóló „Becoming Karl Lagerfeld” saját gyártású sorozat. Ennek apropóján összegyűjtöttünk néhány...

Budapesten szelfizhetünk Dwayne Johnsonnal

Dwayne Johnsonnal ünnepli első szülinapját a Madame Tussauds Budapest. A hollywoodi világsztár mától a Palazzo Dorottya falai között várja a látogatókat. A Szikla maga is részt vett az impozáns figura kialakításában, amely néhány hónapig...

A nőknek kedvez a Tesco

A közelgő Menstruációs higiénia napja alkalmából a Tesco 2024. június 27-től minden sajátmárkás női intim higiéniai terméke árából elengedi az ÁFA-t, így segítve a nőket havi több ezer forint értékű, rendszeres extra költségeik visszaszorításában....

Budapesten nyit újabb márkakereskedést az AutoWallis

Tovább folytatja a gépjármű-kiskereskedelemben terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután portugál partnerével, a Salvador Caetano Csoporttal közösen nyitnak Budapesten Renault és Dacia márkakereskedést. A lépés jól illeszkedik az AutoWallis stratégiájába, melynek célja, hogy az organikus...

Új Mercedes-Benz modellel erősít a Matchbox

A Mattel leleplezte a Mercedes-Benz G 580 EQ technológiás öntött kisautóját, ami az ikonikus Mercedes-Benz G-osztályt és a nemrégiben bemutatott, új elektromos modellváltozatot ünnepli. A prémium kategóriás kisautó újrahasznosított fémből és legalább 81 százalékban...

Don't Miss

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...