Óriási az igény a hírekre, a tájékozódásra napjainkban, és az is jól látszik, hogy az emberek főként a hírmédia szervezeteket választják a friss információk beszerzésére. A kérdés, hogyan lehet megtartani az eddigi előfizetőket, illetve a megnövekedett érdeklődést hasznosítani.
A hírek iránti igény 2020 márciusában a duplája volt a 2015-2020 közötti átlagnak és háromszorosa a 2005-2010 közötti időszaknak – derült ki az INMA által szervezett webináriumon, amiről az MLE osztott meg részleteket. A hírek iránti fokozott igényt mutatja az is, hogy március közepén egy hét alatt háromszorosára nőtt az új online előfizetők száma az átlagoshoz képest az európai híroldalak esetében, de még az április 3-al zárult hétnapos időszak is 101 százalékos bővülést hozott. Az Egyesült Államokban visszafogottabb volt a növekedés, de volt olyan hét, amikor majdnem duplájára nőtt az új előfizetők száma az átlaghoz képest.
Az új helyzethez eltérő módon igyekeznek alkalmazkodni az egyes médiumok. A The Seattle Times-nál például úgy döntöttek, hogy az összes koronavírussal foglalkozó cikket a fizetőfal elé, azaz ingyenessé teszi. „A célunk ezzel a szokás és a hűség kiépítése, kialakítása volt. A már meglévő termékünkre koncentráltunk és azokra az olvasókra, akik már valahol ott voltak a bevonódási folyamat valamelyik állomásán. A tervezett előfizetési akciónkat töröltük, hiszen amikor nagy a kereslet, akkor nincs szükség az árak csökkentésére és a kedvezményekre” – mondta el Curtis Huber a lap egyik vezető munkatársa.
Alan Hunter, a The Times & The Sunday Times képviseletében vett részt a webináriumon, és elmondta, hogy a BREXIT miatt rengeteg új olvasójuk lett, akik a koronavírus miatt most maradnak is náluk. „Mi nem vettük le a fizetőfalat, mert a BBC ingyenes közszolgálati híradással szolgál és soha még nem adtuk ingyen a lapot, miért kezdenénk el ezt éppen most” – fűzte hozzá.
A járvány alatt az emberek leginkább a hírmédia szervezetekhez fordultak a hírek és a tájékoztatás miatt. Bár az arányok különbözőek, de ugyanez volt igaz az Egyesült Királyságra, az Egyesült Államokra, Németországra, Spanyolországra, Dél-Koreára és Argentínára is. Curtis Huber szerint az előfizetések fő motivációja az volt, hogy az emberek hozzáférjeneka helyi hírekhez. A The Seattle Times új előfizetőinek átlagos életkora ebben az időszakban alacsonyabb, mint egyébként és három fő csoportba oszthatóak: akiket csak a koronavírus érdekel; akiknek ez adta meg a végső lökést; akik a helyi újságírást szeretnék támogatni. „A megszokott, már meglévő hírlevelünkbe tettük bele a koronavírusról szóló híreket, nem készítettünk külön hírlevelet. A gazdasági nehézségek ellenére sem jelentős az előfizetések felmondása. Amikor nagy a kereslet, nincs szükség kedvezményekre! Nem próbálkoztunk új formátumokkal és nem kísérleteztünk a podcasttal sem. Ezt megvizsgáltuk már, de nem láttunk benne igazi üzleti lehetőséget” – fűzte hozzá Curtis Huber.
Matt Lindsay, a Mather Economics elnöke arról számolt be, hogy tapasztalataik szerint hihetetlen mértékben nőtt a konverziós ráta és a konverziók száma is. „Az olvasói preferenciák tekintetében azt állapítottuk meg, hogy az olvasók 32 %-át csak a járvány érdekli, 45 %-át a vírus és egyebek is, míg 23 %-uk kifejezetten kerüli a koronavírussal kapcsolatos híreket. Akiket csak a vírus és a járvány érdekel, ezek körében valószínűsíthetően nagyobb lesz az elvándorlás a későbbiekben” – mutatott rá Matt Lindsay.
Az előfizetések számának nagy ugrását egy csökkenő érdeklődés fogja követni a hírek iránt, amikor lenyugszanak a kedélyek. Ugyanez a minta figyelhető meg nagy sportesemények (pl. Superbowl) vagy természeti katasztrófák, esetleg politikai hírek (Brexit, Trump megválasztása) idején is.
„Most érdemes megvizsgálni a folyamatainkat, mert itt van az ideje a változtatásoknak. Általánosságban 17 %-kal több az új felhasználó az iparágunkban, ami hatalmas lehetőségeket kínál. Most próbálkozzunk promóciókkal és kampányokkal. Ezzel egyidejűleg érdemes a figyelem csökkenésére, lankadására is felkészülni már most, a kedvezményeket majd erre az időszakra tartsuk meg” – tette hozzá a Mather Economics elnöke.
.