- Hirdetés -

Így teljesítettek tavaly a reklámügynökségek

|

A 25 legnagyobb hazai full service és kreatív ügynökség az elmúlt évben együtt 41,3 milliárd forint nettó árbevételt ért el. Ez meglepő módon növekedést jelent a korábbi esztendőhöz képest. Viszont ha nem nézzük az állami megbízásokat is kapó szereplőket, akkor már kevésbé mutatnak szépen a 2020-as számok.

Különösen érdekessé teszi a Marketing&Media magazin mostani összeállítását a járvány hatása. A piaci visszajelzések szerint ugyanis a reklámügynökségek nem vészelték át könnyen ezt az időszakot. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) felmérésében a kreatív és médiaügynökségi szolgáltatásokat nyújtó cégek árbevételéről összevont adatot közöltek. Ez alapján a piaci szereplők tavaly egy 84,7 milliárd forintos szeleten osztozkodtak a teljes kommunikációs tortán belül. Ez az összeg háromszázalékos csökkenést jelent 2019-hez képest is. Azonban ahogy a médiavállalatoknál, úgy az ügynökségeknél is jelentős választóvonalat jelentenek az állami megrendelések. Az MRSZ becslése szerint azok az ügynökségek, amelyek nem dolgoztak állami megbízóknak, két számjegyű százalékot tett ki a tavalyi csökkenés.

A full service reklámügynökségek helyzetét nehezítette, hogy nagyon sokan rendezvények szervezésével is foglalkoznak, márpedig ezen a téren – szintén az MRSZ becslése szerint – 80 százalékot tett ki tavaly a visszaesés. Gyakorlatilag sok ügynökség esetén az egyik fontos bevételi láb eltűnt.

Duplázó Mediator

A fentiek fényében viszont meglepő adatokat kapunk, amennyiben összesítjük a táblázatban szereplő 25 ügynökség árbevételét. Ez alapján ugyanis ezek a cégek a 2019-es 40,1 milliárd forintnyi nettó árbevételt követően tavaly 41,3 milliárdos együttes árbevételt lapátoltak össze. Márpedig ez nagyjából háromszázalékos bővülést jelent. A 25 cég összesített adózott eredménye pedig hárommilliárd forintról 4,2 milliárdra nőtt.

Ennek magyarázataként két dolgot lehet megemlíteni. Egyrészt a top 25 azért nem a teljes piac, a kisebb szereplők pedig jellemzően jobban megszenvedték a válságot. Ez egyébként a 25-ös listán belül is látszik, ahogy lefelé haladunk a listán, egyre nagyobb zuhanásokat láthatunk az árbevételekben.

Másrészt a második helyen álló Mediator Group Kft. elképesztően nagy növekedést produkált az elmúlt esztendőben. A nettó árbevételük 4,5-ről 9,5 milliárd forintra ugrott, azaz több mint a duplájára nőtt. Az adózott eredményük pedig majdnem pontosan a háromszorosára, 335 millióról egymilliárd forint fölé nőtt. A listán végignézve finoman szólva nem ez számított tavaly a tipikusnak.

Amennyiben a Mediatort kivesszük a listáról, mindjárt másképpen festenek a dolgok. Így a 24 cég összesített tavalyi árbevétele 35,5 milliárd forintról 31,8 milliárdra csökkent, ez már tízszázalékos csökkenés. Sőt, ha a Mediator mellett a piacvezető Lounge Design bevételét is kivonjuk, akkor 26,3 milliárdról 21,7 milliárdra esett 2020-ban az ügynökségek együttes bevétele, ami már jó 17 százalékos mínusz. Érdekes módon még az utóbbi esetben is növekedett a társaságok együttes nettó eredménye: 1,6-ról 1,7 milliárd forintra.

A tavalyi piaci realitásokat az is jól szemlélteti, ha megnézzük, hogy a 25-ből mennyien tudták növelni az árbevételüket. Erre mindössze heten voltak képesek, 18 társaság árbevétele csökkent. Az adózott eredmény terén azonban jobb az összkép, hiszen 16 cégnek nőtt, kilencnek csökkent az eredménye. Szintén kedvező képet mutat, hogy 2019-ben négy, tavaly viszont csak két ügynökség produkált veszteséget. Úgy tűnik, hogy a nehézségek ellenére a nagyobb reklámügynökségek többsége üzletileg stabil lábakon áll.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...