Magyarországon az idén egy átlagos hétköznap 874 ezren, hétvégén közel egymillióan tévéztek a reggel hat és kilenc óra közötti műsorsávban. Nézettség szempontjából rendkívül fragmentált a reggeli tévés piac.
Huszonkét évvel ezelőtt gyilkolták meg Fenyő János médiavállalkozót. Azóta felnőtt egy generáció, amelynek a tagjai lehet, hogy most egy kicsit értetlenkedve figyelik a Gyárfás Tamás egykori Nap TV-tulajdonos ellen folyó pert, amelyben felbujtóként, előre kitervelten elkövetett emberöléssel vádolják. Azt valószínűleg értik, hogy Fenyő miért volt médiapiaci nagykutya. Viszont az mai szemmel már furcsább, hogy egy reggeli tévéműsor producere miként lehetett élet-halál ura a 90-es években, és Fenyő miért akart annyira Nap-keltét gyártani.
Manapság már vannak ennél jobb bizniszek is a tévés piacon, viszont hajdanában a Nap-kelte amolyan közszolgálati csatornán belüli kereskedelmi tévének számított. A 90-es években és a nézettség fragmentálódásában kevésbé érintett 2000-es évek elején pedig azért még lehetett kaszálni ezen a területen. Az mindenesetre biztos, hogy anno nagyon jól érzett rá Gyárfás a reggeli tévéműsorban rejlő lehetőségre, a Nap-kelte 1989. augusztusi indulása előtt ugyanis ez a műsortípus még ismeretlen volt idehaza. A köztelevízió adott ugyan műsort reggelente, de ez tévétornából, valamint ismétlésekből állt. A Nap-kelte indulásáig hír- és információs műsort nem sugároztak a korai órákban.
Fiatalosabb hétvégék
Manapság már meglehetősen széles a hazai kínálat, klasszikus reggeli infotainment műsorokból, filmekből, sorozatokból, gyerekprogramokból válogathatnak a nézők. Ennek apropóján megnéztük, hogy kik is tévéznek reggelente, ami alatt a 6 és 9 óra közötti sávot értjük.
Az RTL Magyarországtól kapott részletes adatok alapján az idén a január 6. és február 29. közötti időszakban egy átlagos hétköznapon a teljes lakosságból 874 ezren néztek tévét. Amennyiben ezt a 18–49 évesekre szűkítjük, akkor 258 ezer nézőről beszélhetünk. A hétköznap reggeli tévézőknek a 61 százalékát az 50 év feletti korosztály tette ki, és enyhe – közel 57 százalékos – női túlsúly jellemző erre a műsorsávra.
Reggeli filmnézők
A nézettség fragmentálódása a reggeli sávot sem kerülte el. Sőt, még szétszabdaltabb közönségarányokat láthatunk, mint főműsoridőben. A hétköznap reggeli nézettségi versenyt meghatározza, hogy a TV2-nek 2004 óta megszakítás nélkül fut a Mokka című műsora, újabban egy Mokkacino nevű társműsorral kiegészülve. Az RTL Klub viszont a válság éveiben költségtakarékosságból inkább beáldozta ezt a műsorsávot. Hosszú szünet után 2017 februárjában indították újra a Reggeli című műsorukat.
Hétköznap a 18–49 év közöttieknél a reggeli sávban a TV2 10 százalékos közönségaránnyal vezet, az RTL Klub 5,8 százalékkal a második. Utánuk érdekes a sorrend, mert nem azok a csatornák következnek, ahol hír- és információs adás látható. A harmadik ugyanis a 4,7 százalékos Cool, a negyedik 4,3 százalékos share-rel az M2, ahol ilyentájt rajzfilmeket játszanak. Az ötödik pedig a 3,5 százalékos Film+, azaz bármilyen furcsa is, de van egy kör, amely reggel nekiáll filmet nézni.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is.