Az üzleti világban az első benyomás rendkívül fontos. Ügyfeleink először a cégünk arculatával találkoznak, létfontosságú tehát, hogy azzal figyelmüket megragadjuk, megjegyezzenek és könnyedén azonosítsanak minket. Lehetséges, hogy termékünk ténylegesen jobb a konkurensekénél, ha azonban egyedi megjelenésünkkel nem nyerjük meg vásárlóinkat, vállalkozásunk sikere is veszélybe kerülhet. (x)
Emiatt nagyon fontos, hogy a cég arcának olyan személyt válasszunk, aki vállalkozásunkat az elképzeléseinknek és céljainknak megfelelően képviseli, aki képes új ügyfeleket bevonzani, a meglévőket pedig megtartani.
A sikeres marketing összetevői
Egy marketingkampány lebonyolítása rendkívül összetett folyamat, melynek sikeréhez számos tényező hozzájárulhat. Elsőként ismernünk kell a célcsoportot, mely felé a marketingstratégia irányul, így célzottabb és hatékonyabb tervet dolgozhatunk ki. Termékünk rendelkezzen valamilyen egyedi értékkel, amiért érdemesebb azt választani a versenytársaké helyett.
Ezt követően kell kiválasztanunk a megfelelő információs csatornákat. Termékünket megismertethetjük a közönséggel online, például weboldalakon, közösségimédia-platformokon, hírlevelek és reklámok formájában, de az offline csatornáknak is helye lehet, akár személyesen rendezvényeken vagy plakátok, hirdetések közterületen való elhelyezésével. Fontos, hogy ezeket a célközönség preferenciáihoz igazítva használjuk: egy fehérjeturmixot és más étrend-kiegészítőket értékesítő cég például az egészséges életmódot folytató, testedzésre és étkezésre odafigyelő személyeket szeretné megszólítani. Az ő esetükben feltehetően a közösségi-médiafelületek, az edzőtermek, illetve éttermek lehetnek megfelelő platformok.
Abban, hogy potenciális ügyfeleink figyelmét megragadjuk, nagy segítségünkre lehet, ha vásárlóink egy olyan arcot társíthatnak a termékhez, akivel szimpatizálnak és akivel azonosulni tudnak.
Az alábbiakban a megfelelő jelölt kiválasztásához adunk ötleteket.
A cég arcának kiválasztása
1. A cég arca igazodjon a termékhez és a célcsoporthoz
A kiválasztott személy a fogyasztók felé képviseli cégünket. Az első lépés tehát az, hogy tisztázzuk: mit szeretnénk közvetíteni feléjük? Ők milyen jellemzőket szeretnének képviselőinkben látni? Az idősebb ügyfelek könnyebben azonosulnak egy visszafogottabb, komolyabb, hozzájuk korban közelebb álló személyhez, míg a tizenéves korosztályt egy fiatal, a trendeket követő, közösségi médiában jártas képviselő szólíthatja meg könnyebben.
2. Megjelenés, külsőség
Felszínesnek tűnhet, de a külsőségek rendkívül fontosak. Cégünk arca megjelenésében legyen konzisztens, egyedi és másoktól megkülönböztethető, rápillantva a fogyasztók azonnal legyenek tisztában azzal, hogy mely branddel is állnak szemben.
A korábbi példánál maradva, ha fehérjeturmixot értékesítünk, a cég arca legyen egészséges kinézetű, kisportolt, hordjon lazább, hétköznapi ruhát. Ha a célközönség korosabb, célszerű egy idősebb, komolyabb személyt választani, aki odafigyel az öltözködésére, viselkedése visszafogottabb.
3. Személyiség, tulajdonságok
A kiválasztott személynek hitelesnek kell lennie: az ügyfelek higgyenek benne, képes legyen meggyőzni őket arról, hogy a kínált termékre szükségük van. Kommunikáljon feléjük őszintén és megbízhatóan, valóban ismerje az általa képviselt terméket.
Kiválasztottunk legyen felkészült és megbízható, rendelkezzen kiváló kommunikációs készséggel, legyen magabiztos nagyobb nyilvánosság előtt is. Hasznos lehet, ha tapasztalt a marketing és a közönségkapcsolatok területén. A megfelelő jelölt rugalmas, képes alkalmazkodni az üzleti élet folyamatos változásához. Fontos, hogy legyen tisztában az általa képviselt cég alapvető működésével, azonosuljon a vállalati arculattal, és képviselje azt lehetőség szerint a mindennapjaiban is.
Kiválasztottunkat ismertessük meg a közönséggel
Ha megtaláltuk azt a személyt, akit a cég arcának tekintünk, a következő lépés az, hogy megismertessük őt a fogyasztókkal is. Szerepeljen honlapunkon, plakátokon, akár magán az árucikken is, így hamarosan azonosítani fogják őt termékünkkel. A közösségimédia-felületek manapság megkerülhetetlenek, a célközönség elsőként itt találkozik termékünkkel.
Honnan tudjuk, hogy jól választottunk?
Legegyszerűbben onnan tudhatjuk meg, hogy cégünk arcát helyesen választottuk meg, hogy megvizsgáljuk, mennyire volt sikeres marketingkampányunk az ő színre lépését követően. A legkézenfekvőbb az eladott termékek arányának, bevételünk növekedésének vizsgálata, mely a legegyszerűbben mutatja meg üzleti hatékonyságunkat. Végső soron természetesen ez a cél, azonban más tényezőkből is következtethetünk arra, hogy stratégiánkat helyesen választottuk meg.
Vizsgáljuk hirdetéseink sikerét, hogy azok hány emberhez jutottak el, hány kattintást „generáltunk” a közösségimédia-felületeken és honlapunkon. Kérjünk visszajelzést: fogyasztóink elégedettek a termékkel? Szimpatikusnak találják kampányunkat, képviselőnket? Hasonlítsuk össze fogyasztóink véleményét a termékünkről cégünk arcának színre lépése előtt, és az után.
Végezzünk versenytársanalízist, sokat tanulhatunk ugyanis abból, hogy mások kampánya hogyan teljesít.
Bízzunk a kampány sikerében!
Marketingkampányunk sikere számos tényezőn múlik, melyeket nem kíséreltünk meg teljeskörűen feltárni. Csupán arra szerettük volna felhívni a figyelmet, hogy cégünk és leendő ügyfeleink között a kapcsolat elmélyítését nagyban segítheti, ha lehetőséget kapnak arra, hogy egy konkrét személyhez, archoz köthessenek bennünket. Az emberek vonzódnak azon vállalkozásokhoz, melyek igényesek, megbízhatónak, emberközelinek és sikeresnek tűnnek. Az első benyomás rendkívül fontos, cégünk megfelelően megválasztott arca tehát nagy segítségünkre lehet abban, hogy versenytársaink közül kiemelkedhessünk. (x)