- Hirdetés -

Így védekezhetünk a csaló e-mailek és SMS-ek ellen

|

Szinte már mindenki találkozott SMS vagy e-mail formájában érkező megtévesztő üzenetekkel, amik ismert cégek arculati elemeit felhasználva, az ő nevükben kérik el az emberek személyes adatait vagy akár egyenesen banki hozzáférésüket, amit a csalók aztán vagy a dark weben értékesítenek, vagy maguk élnek vissza a megszerzett adatokkal, megkárosítva a gyanútlan embereket. A védekezésben a legfontosabb a tudatosság, ugyanakkor létezik egy egyszerű technológiai megoldás is, ami a véletlen kattintás esetén is növeli az emberek biztonságát.

A közelmúltban több nagyvállalat is figyelmeztette ügyfeleit, hogy a nevükben megtévesztő e-maileket, SMS-eket küldenek csalók. Ha az ügyfelek jóhiszeműen, vagy figyelmetlenségből rákattintanak az így kapott felhívásra, linkekre, azt könnyen adataik rossz kezekbe kerülése vagy akár pénzük is bánhatja. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy a csalók folyamatosan új és egyre kifinomultabb megoldásokat találnak ki, akár rövid időn belül új, hamis weboldalakat hoznak létre és frissítik félrevezető üzeneteiket, így nehéz őket megállítani.

A legfontosabb a tudatosítás, de létezik egyszerű megoldás is a védelemre

A csaló e-mailek és SMS-ek akkor hatékonyak, ha egy adott cég nevében olyan embereket találnak el, akik valóban az adott cég ügyfelei. Bármilyen hivatalos(nak tűnő) értesítés esetén keltsen gyanút, ha

nem a megszokott elrendezésű a céges e-mail felépítése,

helyesírási hibát, nem nyelvhelyes szöveget látunk,

alapvetően indokolatlannak érezzük, hogy bárhova bármilyen adatot is meg kellene adnunk,

egy gyanúsan kedvező vagy ingyenes ajánlattal keresnek meg, esetleg nagyértékű nyereményt nyertünk – miközben részt sem vettünk nyereményjátékban

a weboldal címe, ahova az e-mail vezet, nem, vagy csak összetett szóként tartalmazza az adatközlést kérő cég nevét – ezek mindig legyenek gyanús jelek!

A csaló e-mailek és SMS-ek felismerésének tudatosítása mellett mára elérhetőek olyan megoldások, amelyek nem hagyják a csalók kezére kerülni akkor sem, ha véletlenül mégis megnyitják az adathalász weboldal linkjét. A Yettel tavaly novemberben indította el NetPajzs szolgáltatását, ami már az internet-hálózaton blokkolja a megtévesztő weboldalakat, azaz a csalás-gyanús weboldalakat gyakorlatilag megnyitni sem engedi a rendszer. Ez a szolgáltatás egyik kiemelkedő funkciójának köszönhető: 3 percenként frissülő adatbázis alapján képes blokkolni az adathalász weboldalakat, így védelmet nyújt azokban az esetekben, ha csalók által létrehozott weboldal linkjére kattintunk, legyen szó e-mailről, SMS-ben vagy csevegőalkalmazásokban érkező linkről, vagy akár egy vonzó ajánlatot kínáló – ám csaló – reklámbanner mögötti hivatkozásról. A Yettel NetPajzs szolgáltatást tavaly novemberben indította a mobiltársaság, és mára több mint 100 000 ügyfele aktiválta a netbiztonsági megoldás védelmét.

3 hónap leforgása alatt a NetPajzs közel 3 millió esetben blokkolt csaló, adathalász-gyanús weboldalakat

A szolgáltatás a Yettel hálózatán átmenő internetforgalmon képes védelmet biztosítani, így a cég mobil és otthoni internet előfizetői élvezhetik a védelem előnyét. A megrendeléstől számított első ingyenes hónap után havonta egy kávé áráért, 390 Ft-ért érhető el az online védelem. Az MNB megbízásából indult KiberPajzs weboldal további hasznos információt nyújt és megtörtént esetpéldákon keresztül mutatja be az internetes csalások már ismert – és így kis odafigyeléssel elkerülhető – módszereit.

Összességében elmondható, hogy az adathalász oldalak megnyitását okozhatja sietség, kapkodás, figyelmetlenség, de elképzelhető, hogy a csaló e-mail megszólalásig hasonlít az eredeti szolgáltató levelére és már csak igen magas fokú éberséggel vehető észre a csapda. A tudatossággal, odafigyeléssel elkerülhető a csaló weboldalak megnyitása, emellett már létezik technológiai megoldás ezek hatékony kiszűrésére is. Rendszeres internetezőként is érdemes naprakésznek lenni a csalók aktuális módszereivel kapcsolatban, tanácsot kérni, és a megszerzett tudással segíteni az idősebb internetezőket vagy éppen az internetre most érkező fiatal generációt.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...