- Hirdetés -

Így kell kezelni a hackertámadást

|

Ön tudná, mit tegyen, ha kibertámadás érné a cégét? Az adatokat vagy a cég hírnevét mentené? Kinek szólna először: a kollégáknak és cégvezetőknek, a hatóságoknak vagy az ügyfeleknek? A NetIQ szakértői összegyűjtötték, hogyan érdemes felkészülni egy esetleges kibertámadás kezelésére, és mely szakembereket célszerű bevonni a tervezési folyamatba.

 

Napjainkban folyamatosan érkeznek a hírek a különféle biztonsági incidensekről és virtuális betörésekről, így ma már bárki lehet célpont a legnagyobb vállalatoktól kezdve a legkisebb szervezetekig. A NetIQ szerint ezért a biztonsági és egyéb működési folyamatok kialakítása során célszerű azt feltételezni, hogy a kiberbűnözők már betörtek a vállalatunk rendszerébe, és ennek megfelelően prioritásként kezelni a válaszlépések megtervezését.

 

A biztonsági szakemberek általában belátják ennek a megközelítésnek a létjogosultságát, de az üzleti vezetők a legtöbbször nem akarnak hasonló fejjel gondolkodni. Ők szeretnék inkább elkerülni a negatív híreket, a megszokott mederben tartani az üzletmenetet, és a lehető legkevesebbet költeni a biztonságra. Nem szívesen hallanak arról, hogy ha hackertámadásról van szó, akkor már nem is az a kérdés, megtörténik-e egyáltalán a vállalattal, sokkal inkább az, hogy mikor.

 

Fontos lenne azonban az üzleti döntéshozóknak is végiggondolniuk, hogy mivel járhat, ha már betörtek a rendszerükbe, és ennek megfelelően sorra venniük a biztonsági kérdéseket. Ha a vállalatot valóban megtámadják, az nem csupán az informatikai csapattól kíván reakciót. Ilyenkor aktív közreműködésre van szükség a többi részlegtől is, éppen ezért a válaszlépések kidolgozásához szükség van az üzleti vezetők és a többi osztály bevonására is.

 

Tervezzük meg az incidensek kezelését!

 

Ahogyan a katonaságnál is együtt gyakorlatoznak az egységek, a szervezeten belüli, különálló részlegeknek is egy csapatként kell megtervezniük és előkészülniük, hogyan reagálnának egy esetleges támadásra. Elsődlegesen az IT-biztonsági csapat feladata a megfelelő védelmi vonalak kiépítése, százszázalékos védelem azonban nem létezik, ezért fel kell készülni minden eshetőségre. Jól csökkenthetők ugyan a kockázatok többek között fejlett SIEM (biztonsági információ- és eseménykezelő) eszközökkel és hozzáférés-irányítással, minden veszély ellen azonban ezek sem védenek. Rendkívül nehezen akadályozhatná meg például egy IT-biztonsági szakember azt, hogy egy rosszindulatú alkalmazott kiszivárogtassa a birtokában lévő adatokat.

 

A visszaélések és behatolások különféle biztonsági szinteken történhetnek, és a reakciót is ennek megfelelően kell megtervezni. Például nem igényel felsővezetői beavatkozást egy olyan eset, amely nem érinti közvetlenül a szervezet ügyfeleit. Ha azonban a cég az újságok címlapjára kerül egy komoly adatszivárgási probléma miatt, akkor már szükség van az ügyvezető és a teljes brand menedzsment csapat munkájára többek között a sajtó felé kommunikálható üzenetek összeállításához vagy a részvényesek tájékoztatásához, illetve az esetleges érintettek kompenzálásának megtervezéséhez.

 

Célszerű ezeket a terveket pontosan részletezve összeállítani, majd rendszeresen tesztelni is. Sok nagyvállalatnál egy „piros csapatot” alakítanak ki erre a feladatra, amelynek tagjaira rábízhatják a fiktív ellenfél szerepét. Ez a csapat állhat belső munkatársakból vagy külsős szakértőkből, egyes cégek pedig hibavadász (bug bounty) programot hirdetnek, és pénzzel jutalmazzák azokat a szemfüles felhasználókat és amatőr vagy profi szakembereket, akik megtalálják az esetleges sebezhetőségeket a vállalat termékeiben. Az így feltárt gyenge pontok megerősítésével tovább csökkenthetők a kockázatok, és egy esetleges vészhelyzetet is felkészültebben kezelhet a vállalat.

 

Tervezzünk a károk elhárítására!

 

A jó biztonsági csapatok általában már rendelkeznek forgatókönyvekkel bizonyos esetekre, például pontosan tudják, hogyan kell biztonsági mentésekből visszaállítani az adatokat. Ugyanakkor nem csak a technikai feladatokat kell figyelembe venni. Az olyan különféle rendeletek, mint például a GDPR nagyon pontosan előírják például, hogy a szervezetek mennyi időn belül kötelesek értesíteni azokat a személyeket, akiknek az adatai érintettek egy incidensben. Eközben a cég jogászainak is célszerű felkészülniük az esetleges perekre. Bűntény esetén pedig az is fontos, hogy a bűnügyi helyszínelőknek még azelőtt összegyűjtsék a bizonyítékokat, mielőtt azok megsemmisülnének a biztonsági mentés visszaállításával.

 

A cégeknek azt is muszáj rangsorolniuk, hogy kár esetén melyik szolgáltatásokat kell először visszaállítaniuk. Ha például egy zsarolóvírus több szolgáltatást is megbénít, melyikre van nagyobb szükség közülük? A vállalatoknak célszerű előzetesen összeállítaniuk az üzleti hatásanalízis (Business Impact Analysis – BIA) dokumentumokat, amelyek segítenek az ilyen döntésekben.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...