- Hirdetés -

Imádjuk a retrót

|

Tombol a retróláz és az emberek akár hajlandóak többet is fizetni egy múltidéző termékért vagy szolgáltatásért – derült ki a Tó-retró blog kutatásából. A legnépszerűbb irányzat a szocialista retró, ráadásul azok szemében is, akik meg sem születtek még az előző rendszerben.

Több, mint 2400-an töltötték ki a Tó-retró blog Nagy Retró Kutatását. A válaszadók között hölgyek és férfiak egyaránt szerepeltek, 85 százalékuk városban (vagy Budapesten él) és két harmaduk szerzett felsőfokú képesítést. A kitöltők között komoly egyetértés alakult ki abban a kérdésben, hogy vajon népszerűek-e napjainkban a retró irányzatok, hiszen csak minden 8. megkérdezett gondolta úgy, hogy volt valaha is markánsabb időszaka a múltba tekintésnek. Ebben a tekintetben a hölgyek és urak véleménye szinte tökéletesen megegyezett, ahogyan az életkor és a lakhely sem befolyásolta érdemben a végeredményt. Ráadásul a válaszadók valószínűleg saját tapasztalataik alapján vélekedtek így, hiszen ezek az irányzatok őket is vásárlásra ösztönözték.

Érdekes, hogy a 24 év alatti válaszadók egy hajszálnyival gyakrabban vásárolnak retró stílusú termékeket vagy szolgáltatásokat, mint az ennél idősebbek. Összességében azonban elmondható, hogy a kitöltők közel 90 százaléka vásárolt egy éven belül valamilyen 25 évnél régebbi tárgyat vagy olyan terméket, mely a boltokban most is kapható, de megjelenésében a retró irányzatot képviseli (ráadásul két harmaduk több ízben is). Bár csak minimális eltéréssel (alig 1 százalék), de a férfiakat jobban megérintette a „retrómánia” hiszen ők nagyobb számban költöttek ilyen tárgyakra és termékekre pénzt az elmúlt 12 hónapban.

A következő kérdésben arra kerestek választ, hogy az egyes terméktípusok esetében mennyiben befolyásolja a vásárlás előtti döntést egy jól sikerült múltidéző megjelenés. A válaszok alapján lecsengeni látszik a retró kinézetű kisautók divathulláma, ugyanis a válaszadók két harmadát (nemtől függetlenül) egyáltalán nem befolyásolja a múltidéző megjelenés autóvásárláskor. Itt azonban meg kell említeni, hogy a 24 év alattiak 20 százaléka esetében viszont ez a döntő szempont és alig több, mint egyharmadukat hagyja hidegen a patina. Ugyanígy nem tűnik érdemesnek a ruházati- és műszaki cikkek esetében sem visszakanyarodni a múlthoz, bár itt az elutasítás közel sem olyan mértékű, mint az autók esetében. A döntéseket komolyan befolyásoló tényezőként a szállások, a vendéglátóhelyek és programok esetében érdemes a retróval számolni, de az élelmiszerek esetében is sokat nyomhat a latban egy ilyen megjelenés. Ami azonban egyértelműen a retróról szól napjainkban, az a zene, hiszen a válaszadók kétharmada kizárólag ezt keresi vagy komoly előnynek tartja az ilyen stílusokat. Ráadásul ezt az arányt sem életkori, nemi vagy lakóhely szerinti sajátosságok nem befolyásolják.

Ha tovább boncolgatjuk, hogy milyen is legyen egy retró termék vagy szolgáltatás, akkor azt kell mondanunk, hogy az előző rendszer stílusát idézze meg. A válaszadók túlnyomó része (és a hölgyek különösen) az olyan tárgyakat vendéglátó- és szálláshelyeket kedvelik, melyek a lehető legjobban megidézik egy kor hangulatát, és csak egy ötödük nyilatkozott úgy, hogy csak az eredeti ereklyék tekinthetőek retrónak. Ha pedig irányzatot kell megjelölni, akkor egyértelmű a szocialista időszak stílusának a fölénye. Valószínűleg a gyermek-, fiatalkori emlékeknek köszönhető, hogy a 2400 kitöltő két harmada az előző rendszer stílusát kedveli a legjobban, míg az amerikai- vagy éppen olasz retró jóval kevésbé népszerű. Ami azonban nagyon meglepő, hogy az arányok szinte ugyanezek voltak a 24 év alatti válaszadók esetében is, noha ők már jóval a rendszerváltás után születtek!

Szintén érdekes megvizsgálni, hogy a múltat megidéző szolgáltatások vagy termékek esetében mennyivel vagyunk hajlandóak többet fizetni. A válaszadók egy negyede úgy vélekedett, hogy ruházati cikk vagy élelmiszer esetében teljesen elfogadható a 10-20 százalékos felár egy hasonló termékhez képest, míg a szolgáltatásoknál minden harmadik kitöltő így látta. Ennél is többen, közel 40 százaléknyian adnák meg ezt a felárat egy retró stílusú használati tárgyért, sőt 6 százalék szerint ez bármilyen ráfordítást megér. Ebben a kérdésben a fiatalság némileg másképpen vélekedik, hiszen közülük minden harmadik adna meg akármennyit egy retró tárgyért, viszont az élelmiszerek esetében két harmaduk egyáltalán nem fogékony a régi idők szellemére.

Végezetül azt is érdemes megtekinteni, hogy miket hiányolunk a leginkább az előző rendszer idejéből. Ha a Balaton világát szemléljük, akkor egyértelmű, hogy a kertmozik és az olcsó étkezési lehetőségek (automaták, önkiszolgáló éttermek, gasztrofól) után vágyódunk (64-68 százalék több is jelölhető volt), de minden harmadik válaszadó felélesztené az olcsó SZOT üdülések rendszerét is. Abban viszont nagy volt az egyetértés, hogy a kölcsönzők és a korabeli strandcikkek felett végérvényesen eljárt az idő. Ezt az állítást támasztja alá az is, hogy a hiányolt márkák rangsorában a korábbi gumimatrac nagyágyú, a Palma az első tízbe sem fért be. Nagyon hiányoljuk viszont a Bambit, hiszen az említett rangsort toronymagasan a régi szörp nyerte. Utána szinte holtversenyben említették a válaszadók a Trappert, a Traubit és a Trabantot, míg mögöttük a Márka, valamint két szórakoztató elektronikai gyár a Videoton és az Orion futott be.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...