Megtörtént a kiválasztás, kezdődik a gyakorlati munka: lokális környezeti kihívásokra keresnek kreatív válaszokat a Green Lab powered by Telekom Kraft résztvevői. Az újító fiatalokból álló hat csapatot a Telekom szakmai mentorálásával, a MasterCard a TMF Group és az Ashoka munkatársainak közreműködésével készítik fel a fenntarthatósági problémák megoldására.
Digitálisan fenntartható települések tervezése, környezetbarát ételrendelés, zöld irodák kialakítása, fenntarthatósági edukáció – ezeken a környezetvédelmi kihívásokon dolgoznak a Green Lab powered by Telekom Kraft fiatal innovátorokból álló csapatai. A környezeti kihívásokat, amelyekre választ keresnek, önállóan választották, a megoldások kidolgozásához viszont professzionális támogatást kapnak a program szakmai partnereitől. A Telekomtól edukátori és mentori segítségre, a társadalmi vállalkozások sikerre vitelében tapasztalt Ashokától projektmenedzsmentre és a MasterCardtól további mentorokra számíthatnak a résztvevők.
A 17-35 év közötti, a környezetért tenni akaró fiatalokra egy 4-5 hónapos fejlesztési időszak vár. A 2-5 fős csapatok az ötleteik üzleti tervvé fejlesztéséhez a Telekom Kraft programjának kiforrott eszközrendszerét használhatják. (A Telekom Kraft program indulása óta szerepet játszott többek között a balkonkertész-képzést nyújtó Zöldítők, a munkahelyi egészségfejlesztő Fitminutes, vagy a KultúRecept kultúraközvetítő oldal előremenetelében is.) A csapatok tagjai tanulmányaikat és tapasztalatukat tekintve is különbözőek. Vannak köztük közgazdász, szociológus, de élelmiszermérnök végzettségűek, egyetemisták és több éves szakmai tapasztalattal rendelkezők is. Mindannyiuk közös vonása ugyanakkor, hogy felkészültek és elkötelezettek a környezeti kihívások megoldásában. A kiválasztott hat csapat közül kettő a hatékony fenntarthatósági edukáción, kettő a digitálisan fenntartható települések témáján, egy-egy pedig a hulladékmentes iroda és a környezetbarát ételrendelés megvalósításán dolgozik. A Service Design alapú fejlesztési folyamat workshopjai során a csapatok előbb a kiválasztott kihívások mibenlétével, illetve a megoldáshoz szükséges elméleti háttérrel ismerkednek meg. Ezután a megszerzett tudást a saját projektjük kidolgozásában, az üzleti terv összeállításában a gyakorlatban is alkalmazzák. A Green Lab powered by Telekom Kraft záróeseményén minden csapat bemutatja a projektjét, a legkiemelkedőbbek pedig hosszú távú szakmai és anyagi támogatásban részesülnek.
Minden csapatot két mentor kísér végig az úton a Telekom és a MasterCard támogatásának részeként. A fejlesztési folyamat módszertanával kapcsolatban pedig olyan edukátorok lesznek a segítségükre, akik a Magyar Telekom Service Design csapatának szakembereiként, a vállalat szolgáltatásfejlesztési tudására építve immár harmadik éve támogatják a fiatalok ötleteinek megvalósulását.
„Fantasztikus látni, ahogy a lelkes fiatalok elkezdik kidolgozni az ötleteiket, eljutva a megvalósításig. Mindenki más tapasztalattal és más tudással jön egy oktatói workshopra, ezért mindig olyan aspektusokkal is foglalkozunk, amelyekre az elején senki se gondolt. Alapvetően a Service Design módszertana mentén támogatjuk a jelentkezőket, ami sajnos itthon még kevésbé ismert, azonban külföldön már a legtöbbször ezzel dolgoznak. A folyamat során végigmegyünk az üzleti modell kialakításán, az ügyfél- és piac-validáción illetve a prototípus-építésen is, eljutva odáig, hogy a fiatalok már tudják, mit és hogyan fognak megvalósítani a jövőben.” – mondta el Kézai András, a Telekom Service Experience Designer Chapter Lead-je.
A Green Lab powered by Telekom Kraft program mentor és edukátor listája impozáns: a saját szakterületükön kiemelkedő tudású szakemberek segítik majd a csapatokat abban, hogy ötleteik előbb projektekké, majd piacképes termékekké és szolgáltatásokká válhassanak.