A tavalyi 8,8 százalékos csökkenés után idén 5,8 százalékos bővüléssel számol a globális reklámpiacon előrejelzésében a Dentsu Aegis Network. A tanulmány készítői szerint 2021-ben már világszinten is 50 százalékra nő a digitális platformok részesedése a hirdetési költésekből.
A Dentsu „Ad Spend Report” keretében 59 piacot elemeztek és a prognózis szerint ezekben az országokban összesen 579 milliárd dollárt költenek majd el a hirdetők. A világszintű 5,8 százalékos növekedést több, fontos piacon is jelentősen felülmúlják majd. Így például Nyugat-Európában 7,5 százalékkal lehet nagyobb a reklámpiac idén, mint tavaly volt, az Egyesült Királyságban pedig 10 százalék fölötti, de Franciaországban is közel 9 százalékot erősödhet a szektor.
Szűkebb régiónkban, a közép-kelet-európai térségben a Dentsu elemzése szerint a múlt év mindössze 1,9 százalékos visszaesést hozott, idén pedig már 7,2 százalékos bővülés jöhet. A legnagyobb piacnak számító Egyesült Államokban a globális átlagtól elmaradó, 3,8 százalékos növekedéssel számolnak a szakértők a reklámpiacon. Az egyre fontosabbá váló kínai piacon pedig 5,3 százalékos bővülés jöhet.
A tanulmány készítői előrejelzést adtak a következő évre vonatkozóan is. A várakozásaik szerint 2022-ben további 6,9 százalékos növekedést lehet várni a hirdetési költésekben, amelyek értéke elérheti a 619 milliárd dollárt.
Az elemzés szerint idén folytatódik a digitális platformok térhódítása, és először fordul majd elő, hogy a teljes reklámköltés felét tudhatják magukénak. A leggyorsabban egyébként a közösségi médiás és a keresőhirdetésekre szánt összeg nő majd a digitális szegmensen belül.
A második legfontosabb platform a hirdetők számára a televízió lesz, részesedése minimálisan elmarad majd a 30 százaléktól. A hírlapok és magazinok kiadóinak ugyanakkor azzal kell számolniuk, hogy idén még kisebb szeletet hasíthatnak majd ki a teljes reklámtortából, a prognózis szerint előbbi kategória részesedése 5,3, utóbbié pedig 3,2 százalék lesz.