A Marketing&Media magazin idei, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató listáján szereplők több mint a harmada cserélődött 2020-hoz képest, nagyon sok esetben személyi változások mozgatták a Top 50 összetételét. Évről évre igazolódik, hogy messze nem a legnagyobb büdzséből gazdálkodó marketingvezetők számítanak a legsikeresebbnek.
Szabó Béla, a Magyar Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatója végzett az első helyen idén a szakmai zsűri döntése alapján a Marketing&Media magazin „TOP 50 marketingkommunikációs döntéshozó” rangsorában. A szakembert a második helyen Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója követte, míg a harmadik Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója lett.
Itt nem is annyira a pénz számít – ez jut az ember eszébe a legsikeresebbnek tartott marketingvezetőket összegyűjtő lista névsora láttán. A logika azt diktálná, hogy a legnagyobb reklámbüdzséből gazdálkodó vállalatok marketingvezetői foglalják el egy ilyen 50-es rangsor legtöbb helyét. Ehhez képest a tavalyi év 25 legnagyobb hirdetője közül csak nyolc olyan cég akad, amelynek a marketingvezetői szerepelnek a friss összeállításban. Ez egyébként nem idei újdonság, a korábbi esztendőkben is hasonló volt a helyzet. Bár tavaly még 13 olyan marketingfőnök volt a listán, akik a Top25 hirdető valamelyikénél dolgoztak.
Természetesen egy ilyen összeállítás igen szubjektív, emiatt a fluktuáció is nagyobb, a szereplők köre egyik évről a másikra meglehetősen sokat változik. Tavalyelőtt a rangsor 36, az elmúlt évben 44 százalékban cserélődött, az idén pedig ismét 36 százalékban újult meg a Top 50 összetétele. Csak összehasonlításképpen: a médiás Top 50-nél általában a listán szereplők negyede szokott cserélődni egyik évről a másikra.
Személyi változások
A rangsor összetételének a változása mögött persze sok esetben személyi változások állnak. Erre az elmúlt egy évből is jó néhány példa akadt. Hosszú évek óta szerepelt a listán Bene Nikoletta, a SPAR marketingvezetője, aki azonban 2020 őszén cégen belül váltott, e-kereskedelmi vezetővé nevezték ki. Az áruházlánc marketingosztályának a vezetését Németh Károly vette át, aki egyből fel is került a friss listára.
A tavalyi összeállításban szerepelt Szilva Monika, a Nestlé Hungária Food üzletágának a vezetője. Jó eséllyel az idén sem maradt volna ki, azonban a nyár folyamán távozott a Nestlétől. A 2020-as Top 50-be még a Mol Csoport kommunikációs igazgatójaként került be Szollár Domokos. Azonban az akkori lapszámunk megjelenésekor már tudható volt, hogy a továbbiakban a vállalatcsoport kabinetfőnökeként folytatja pályafutását. Azt is lehetett tudni, hogy Pantl Péter az utódja, aki szerepel is az idei listán, de nem újoncként, hiszen a Hell kommunikációs és marketingigazgatójaként tavaly is helye volt az 50-ben.
Listás szektorok
Abból, hogy a sikeres marketingkommunikációs vezetők rangsora nem a nagy büdzséből gazdálkodók listáját jelenti, az is következik, hogy a nagy hirdetői szektorokat sem képezi le a Top 50. Az évek óta magasan a legnagyobb reklámköltőnek számító gyógyászati szegmens csak jelképes szinten jelenik meg az 50-ben. Ugyanide sorolható a negyedik legerősebb hirdetői szektornak számító szépségápolás is.
Az autós cégek vagy a távközlés már nagyjából a reklámköltési súlyának megfelelően képviselteti magát a Top 50-ben. Ugyanakkor például az adott kategórián belül a bekerült szakemberek nem képezik le a reklámköltési erősorrendet. Három olyan nagy szektor van, amelynek a marketingvezetői mindig is felülreprezentáltak voltak a marketinges Top 50-ben. Az egyik ilyen a kereskedelmi szegmens – bár ez amúgy is a második legnagyobb hirdetői szektor –, valamint a pénzintézetek, biztosítók és az italos cégek. Tavaly a kereskedelmi szektorból került ki a lista legtöbb szereplője, az idén a kereskedelem és a pénzintézet, biztosító holtversenyben végzett.
Az italos cégek marketingvezetőinek a súlya egy kicsit csökkent, de továbbra is sokan vannak. Ez megint csak azért lehet meglepő, mert ahogy már a Coca-Cola kapcsán említettük, az elmúlt másfél év nem kedvezett a szektornak. Ami még apróbb változásnak számít, hogy 2020-hoz képest némileg erősödtek a szolgáltatás szegmensbe tartozó és a távközlési vállalatok a listán.
A teljes összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható. A következő napokban további elemzésekkel jelentkezünk a TOP50 marketinges rangsor alapján.
Heszler Róbert