A 2021-es év gazdasági mutatóit még erősen befolyásolták a koronavírus okozta kihívások, aminek hatásait a közvetlen értékesítési piac is megérezte, ennek ellenére a szektor összforgalma tavaly is növekedni tudott. A globális eladások 186 milliárd dollárt, az európai forgalom pedig 38,4 milliárd dollárt ért el.
Itthon összesen 68,5 milliárd forint volt a szektor összforgalma 2021-ben, ami jelentős, közel 12%-os növekedés az előző évhez képest. A közvetlen értékesítői szakma továbbra is vonzó lehetőséget jelent azok számára, akiknek megszűnt a munkahelye, vagy nagyobb flexibilitásra vágynak.
A válság évei sem állították meg a növekedést - a magyar piaci eredmények nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedőek.
A Közvetlen Értékesítők Szövetsége Világszervezetének (WFDSA) éves beszámolója alapján a közvetlen értékesítési szektorban a kihívások ellenére a korábbi növekedési tendencia 2021-ben is folytatódott. Tavaly a globális eladások 186,1 milliárd dollárt értek el, amely úgy is növekedést (1,5%) jelent 2020-hoz képest, hogy az egyik legnagyobb piacra, Kínára jelentős befolyással volt a járvány és még tavaly is ennek utóhatásaival küzdött. Kínát nem tekintve az összforgalom világszinten 3,3%-kal bővült.
A legnagyobb piac egyértelműen az USA, amely az összforgalom 23%-át tette ki. Ezt holtversenyben Kína, illetve Dél-Korea és Németország követte 10-10%-kal. Az európai közvetlen értékesítési piacot hasonló tendencia jellemezte: az egy évvel korábbi adatokhoz képest 2021-ben mintegy 3%-kal nőtt, összesen 38,4 milliárd volt a piac összforgalma a régióban. Ezen belül az EU országait is 3%-os növekedés jellemezte 2021-ben (28,1 milliárd euró forgalom) – így ez már a negyedik egymást követő év volt, hogy folyamatosan növekedtek az eladások.
A magyarországi forgalom jelentősen meghaladta az európai átlagot: az etikusan működő cégeket és a fogyasztók érdekeit is képviselő hazai Közvetlen Értékesítők Szövetsége (DSA Hungary) adatai szerint 2021-ben 68,5 milliárd forintért vásároltunk közvetlen értékesítőkön keresztül itthon, ami kiemelkedő, közel 12%-os növekedést jelent.
A vitaminok és étrend-kiegészítők a legkelendőbbek
2021-ben a legkeresettebbek a wellness termékek és étrend-kiegészítők voltak mind világszerte (35%), mind Európában (31%), második helyen a szépségápolási, kozmetikai termékek álltak (globálisan 25%; Európában: 23%), a harmadik legnépszerűbb kategóriát a háztartási eszközök adták (globálisan: 16%; Európában: 18%) - ez utóbbi kategóriába tartoznak többek között a bútorok, porszívók, a konyhafelszerelési cikkek és a víztisztítók is.
A TOP 3 termékkategóriába itthon is a fentiek tartoztak, de eltérő sorrenddel és arányokkal. Az adatok szerint mi, magyarok is wellness termékeket és étrend-kiegészítőket vásároltunk leggyakrabban közvetlen értékesítő cégektől, itthon ezek az eladások több mint felét tették ki (51%). Második helyen (25%) azonban nálunk 2021-ben a háztartási termékek álltak, míg a szépségápolási cikkek, kozmetikumok (16%) a harmadik helyen végeztek. Ez a megelőző évhez képest is változást jelent: 2021-ben erősödött a kereslet a háztartási, lakberendezési termékek iránt.
„Magyarországon az elmúlt három évben tisztult és stabilizálódott a piac, miközben új szereplők is megjelentek; hazánkban jelenleg összesen mintegy 110 közvetlen értékesítő cég működik, a hazai összforgalom felét a Közvetlen Értékesítők Szövetsége (DSA Hungary) 11 tagcége adja. A pandémia hatását megérezte a hazai szektor is, de a nehézségekkel párhuzamosan pozitív folyamatok is elindultak, ami az eladások kiemelkedő növekedéséhez vezetett. Többek közt az, hogy a vásárlók egy jelentős szegmense egészségtudatosabb lett, illetve előtérbe helyezte otthona szépítését, ápolását; ez tükröződik a wellness termékek és étrend-kiegészítők iránti töretlen érdeklődésben és a háztartási cikkek előretörésében” - mondta el Endrédi László, a DSA Hungary elnöke.
A kihívások ellenére a direkt értékesítés továbbra is vonzó lehetőség volt 2021-ben is azok számára, akiknek megszűnt a munkahelye, állása, vagy akik a nagyobb flexibilitásra vágytak.
Az értékesítők összlétszáma világszerte 128,2 millió fő volt tavaly, 1,5%-kal több, mint az azt megelőző évben. Ebből Európában közel 15,7 millióan kapcsolódtak a közvetlen értékesítéshez, 2%-kal többen, mint egy évvel korábban. Érdekes jelenség, hogy 2020-ról 2021-re globálisan 12%-kal nőtt azok száma, akik teljes munkaidőben foglalkoznak a közvetlen értékesítéssel; illetve - bár a szakma még mindig a hölgyek körében népszerűbb -, tavaly 26%-ról 30%-ra emelkedett a férfi közvetlen értékesítők száma.
A Közvetlen Értékesítők Szövetségének hazai felmérése alapján Magyarországon mintegy 676 ezren kapcsolódtak a szektorhoz, ami közel 26 ezer új belépőt (4%-os növekedést) jelentett 2021-ben, az előző évhez képest - ez az összlétszám egyaránt tartalmazza a fogyasztókat, illetve az értékesítőként működő vállalkozókat, a két kategória között ugyanis lehetséges az átjárás.
„2020-ban jelentős, 30%-os növekedést regisztráltunk a közvetlen értékesítők hazai létszámában. Ennek egyik oka, hogy a járvány miatt sokan elvesztették állásukat, vagy csökkent a jövedelmük, így nyitottabban fordultak az új, rugalmas, otthon is végezhető megélhetési lehetőségek felé. 2021-ben tovább nőtt az érdeklődés a közvetlen értékesítői tevékenység iránt, elsősorban a fiatalok körében. Ez többek közt a digitális csatornák előretörésének köszönhető, amely új távlatokat nyit minden új szakmánkbeli számára, különösen a fiatalabb generációknak, akik otthonosan mozognak az online kereskedelem és a social média világában” – mondta el Endrédi László elnök.