Szirmai Gergő vihette haza a Post For Rent Hungary által szervezett Creator Awards Biggest Impact díját, aki több mint 12 évvel ezelőtt töltötte fel első filmkritikáját a YouTube-ra. Azóta a Hollywood Hírügynökség közel 112 milliós videómegtekintéssel büszkélkedhet, de az AFK Légió és a Bölcsész Klub tartalmai és kattintásai sem elhanyagolhatók.
(kiemelt fotó: Szirmai Gergő)
- Az első videóiddal kapcsolatban mesélted egyszer, hogy 16 óra folyamatos munkát igényel egy-egy anyag elkészítése. Ez még mindig így van?
- Á nem, szar anyagokat lehet ennyi idő alatt megcsinálni, most már két-három nap egy kontent legyártása. A forgatás és a vágás nem esik nehezemre, főleg, mivel már vágókkal dolgozom, de a kreatív folyamat talán egyre nehezebb és hosszabb. Ennyi videóval a hátam mögött már nehéz újat mondani vagy új irányból megfogni a témát, ezért is gondolkozom azon, hogy a közeljövőben tematikaváltás legyen a főcsatornán.
- Mennyire fontosak számodra az elismerések? Számít az, hogy kik mellett jelölnek?
- Az nem érdekel, hogy milyen jelöltek között vagyok. A YouTube-on általában szükségtelen egymás ellen versengeni, ez nem egy olimpiai sportág, ahol csak egy győztes van. Nem is hiányolom az életemből azt a drámát, hogy valakinek az eredménytelenségére várjak. Amikor pedig megkaptam volna életem első díját, megszavaztuk a közönségemmel, hogy másnak ítéljék oda. Ez a hölgy és az általa alapított jótékonysági szervezet elveszett gyerekeket segített visszatérni a családjaikhoz, vagyis olyan ügyet képviselt, ami mellett az, hogy Gergő vicces filmkritikákat csinál, pont értelmetlen. Ez nem azért van, mert olyan fantasztikus ember lennék – persze a díjak és elismerések jólesnek az ember szívének és egójának –, de nem ez a munkám egyetlen mérőeszköze.
- Akkor mivel méred a sikert?
- Nálam ez fluktuál, attól függően, hogy milyen életkorszakban vagyok, épp mi érdekel igazán és mire vágyom. Volt egy idő, amikor én akartam a legtöbb YouTube-feliratkozót Magyarországon – megkaptam, továbbléptünk. Új csatornát szerettem volna, új területekre akartam betörni – sikerült, megszületett két új csatorna. Folyamatosan helyezem magam elé azokat a célokat, amik boldoggá tesznek és leginkább számítanak. Úgyhogy nincs egy általános szakmai filozófia, ami uralja a mindennapi működésemet, mindig inkább az élet és a helyzet adja. Szerintem ez így egészséges, mert ha valaki nagyon nagy, nehezen elérhető, absztrakt célokat helyez maga elé, az elvárások súlya elnyomja a mindennapjait.
- Milyen fordulópontok voltak a te és a csatornáid életében, amik élesen megmaradtak a fejedben? Mondjuk az első sikerek vagy a Steven Spielberg-interjú?
- Annak idején az első elképzelésem az volt, hogy legfeljebb tizenötezer feliratkozóig fog vinni a svung. Az első Twilight-videónak köszönhetően aztán nagyon megugrott a nézettség és a lelkesedés, aztán rájöttem, hogy a videózás a szakmám is lehet, vagy akár az életem. A másik fordulópont volt, amikor megkaptam az első fizetésemet a YouTube-tól. Ekkor felmerült, hogy talán meg is tudok majd élni ebből az egészből, ami akkor egyáltalán nem volt magától értetődő. A Spielberg-interjú nemcsak kiemelkedő eredmény szakmailag, hanem azért is könyvelem el az egyik nagy sikeremnek, mert egy átsajtózott nap végén leült velem szemben a halálfáradt öregember, és a kérdéseimmel fel tudtam kelteni az érdeklődését. Amikor beütött a Covid-időszak, és nem mehetett senki sehová, úgy éreztem, az utazócsatornám meg fog dögleni, hiszen több mint egy évig nem volt rajta kontent. Aztán a pandémia utáni első sorozatnak nagy nézettsége lett, és boldog voltam, hogy az én kitartó és szeretett közönségem ezt is túlélte velem. Ezenkívül hatalmas élmény volt megmászni a Kilimandzsárót, és ez a fizikai stabilitásomat is igazolta. Az életem egy hatalmas és változatos kaland rengeteg fantasztikus élménnyel, amikért nagyon hálás vagyok minden nap. Főként reggel nyolctól fél kilencig, meditáció közben. Nagyon jó dolog hálásnak lenni, ez egy olyan mindsetbe helyezi az embert, amitől jobban indul a nap.
- Mi lennél, ha nem a youtuberkedéssel foglalkoznál?
- Egyrészt feljebb lépnék és alapítanék egy tartalomgyártó marketingcéget, ahol kamatoztatni tudnám ezt a több mint egy évtizedes tudást. És olyan promóciós vagy audiovizuális anyagokat gyártanék a megrendelőknek, amik igazán illenek az internetes kultúrához. A B válaszom az, hogy ha holnap leomlana a YouTube, az egészen biztos, hogy pár évig paradicsomot termesztenék. Ha az ember ennyi időt tölt a monitor előtt, akkor nagyon jót tesz a természetben lenni.
Tuza Dorotty
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.