A SINOSZ (Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége) az Instagram és Facebook Stories-on keresztül értelmezi újra a jelnyelv használatát, hogy a siketek, nagyothallók és a hallók jobban érthessék egymást a közösségi médiában.
Ma Magyarországon több, mint 60 000 siket és nagyothalló ember él, közülük sokan 25 évnél fiatalabbak. Beilleszkedésüket gyakran nehezíti, hogy túlnyomó többségük jelnyelven tudja magát sikeresen kifejezni. Azzal a jelnyelvvel, aminek a kifejezéseit a hallók általában nem ismerik, így ezek a fiatalok legtöbbször a saját közösségükre támaszkodnak. Ez a jelenség pedig a siket közösség elszeparálódását eredményezi nem csak a többségi társadalomban, de a közösségi média csatornákon is.
Ezt a szakadékot hivatott a feat. reklámügynökség által koncepcionálisan létrehozott és a Post For Rent újgenerációs digitális ügynökséggel szoros együttműködésben megvalósított Sztoriból JELES kampány áthidalni, azzal, hogy a közösségi csatornák adottságait kreatívan kihasználva lehetőséget teremt arra, hogy a két csoport közelebb kerülhessen egymáshoz.
„A kezdeményezés célja az, hogy egy olyan, a szokásaikhoz illeszkedő, univerzális eszközt adjunk a fiatalok kezébe, melynek segítségével jobban megérthetik egymást, és amivel a közösségi média világában hidat képezhetünk közöttük. Így lehet a Sztoriból JELES kampány mostantól egy közös nyelv a közös történetükhöz” – mondta el Persely Tamás, a feat. kreatívigazgatója.
A koncepció kialakításában fontos szerepet játszott a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kara, melynek marketingkutatói több, mint 200 siket és nagyothalló fiatal részvételével készítettek kutatást. Ebből kiderült, hogy ők is a halló kortársaikhoz hasonlóan használják a közösségi média csatornákat, elsősorban kapcsolattartásra és különböző tartalmak fogyasztására. Az eredmények azonban azt is mutatják, hogy bár a képi és szöveges tartalmak megkönnyítik számukra a használatot, sok tartalom, mint a véleményvezérek hangalapú videói is, számukra nem befogadhatóak, ezért végül itt is egy zárt csoportot alkotnak, és túlnyomórészt inkább egymással kommunikálnak.
Szeptember 29-én, a Siketek Világnapján debütált a feat. és a Post For Rent közös munkájával készült Sztoriból JELES kampány, melynek keretében 100 db egyedi, Facebook és Instagram Stories-ba integrálható GIF sticker került fel a közösségi oldalakra, melyek a legnépszerűbb online kifejezéseket írják le a jelnyelv és felirat játékos kombinációjával. Ezek a GIF stickerek a siketek, nagyothallók és hallók számára egyaránt érthetőek, valamint elérhetőek a #sztoriboljeles keresőszó használatával.
A sztoriboljeles.hu oldalon Bánki Beni slammer-kreatív véleményvezér siket és nagyothalló fiatalokkal együtt mutatja be a kezdeményezést, amelyhez sok, a fiatalok körében kiemelt népszerűségnek örvendő influencer is csatlakozik, akik szeptember 29-én szintén a #sztoriboljeles GIF stickerek segítségével készítették el személyes Instagram és Facebook Stories tartalmaikat, ezzel is népszerűsítve a SINOSZ által elindított mozgalmat.
“Nagyon örülök, hogy csatlakozhattunk ehhez a kezdeményezéshez és az influencer hálózatunkkal hozzájárulhattunk a sikerességéhez. Az üzenet célbajuttatását gyakorlatilag kizárólag tartalomgyártókkal végeztük és büszkék vagyunk arra, hogy 1 nap alatt 6 országból több, mint 25 influencer csatlakozott a kampányhoz.”- mondta Varga-Szilágyi Zsolt, a Post For Rent COO-ja.
A véleményvezéreken keresztül a kampány eddig összesen 5,2 millió embert ért el, Bánki Beni mellett olyan népszerű hazai véleményvezérek is csatlakoztak hozzá, mint Nagy Benedek (Benipowa), Abosi Barni, Csecse Attila, Kárpáti Rebeka és Hollósi Jázmin.