- Hirdetés -

Jól hajrázott a reklámpiac

|

Az elmúlt évben ugyan megtört a médiaköltések növekvő trendje, de az év utolsó öt hónapjában meglepően sokat mentett a piac a Marketing&Media magazin összeállítása szerint. A hirdetők körében tovább erősödött a gyógyszeripari dominancia, az egyes médiatípusok pedig egészen különböző eredménnyel vészelték át ezt az időszakot.

Szerencsére az őszi járványhullám a reklámozók többségénél nem járt büdzsévágással. Sőt, bejöttek azok, a nyár elején már pedzegetett várakozások, hogy az első hullám alatt bespájzolt költések egy része visszatérhet az év utolsó hónapjaiban.

A Kantar Hungary listaáras reklámköltési adatai alapján azért szembetűnő a médiaköltések 2020-as megtorpanása. A korábbi esztendőkben rendre növekedést mutatott a mérésük, azonban tavaly a 2019-es szint alatt maradt a piac. Még így sem sokon múlt az emelkedés, ugyanis 2019-hez képest mindössze egyszázalékos csökkenést mért a Kantar. Magyarán az év utolsó felében kis híján visszahozták az első féléves zuhanást.

Augusztusi fordulat

A Kantar Hungarytől kapott adatsorok alapján megnéztük, hogy ez mit jelentett az egyes hónapokra lebontva. Ez alapján a 2020-as év még egész jól indult, a vírusmentes január és február is növekedést hozott a teljes hazai reklámköltés tekintetében. Azonban a március folyamán beköszöntött korlátozásokat villámgyorsan lereagálta a piac. Az első tavaszi hónapban már

csökkenést mutattak az adatok 2019 azonos időszakával összevetve. Reklámköltések tekintetében a május és a június jelentette a mélypontot. Júliusban már növekvő költést mértek, viszont ez még bőven a tavalyi szint alatt maradt. Az adatok alapján a mélyrepülés augusztusban ért véget, akkor már a listaáras költés a 2019. nyár végi szint fölött volt, és ez kitartott decemberig. Összességében tehát öt hónapig tartott a piaci

visszaesés.

Mínuszos rádiók

Az egyes médiatípusokat mindez nagyon eltérően érintette. A televízió a teljes piachoz hasonlóan mozgott, azaz januárban és februárban növekedést mértek náluk. A tévéknél a március sem volt vészes, gyakorlatilag stagnált a listaáras reklámköltés. A tévés piac is augusztusra talált magára, akkor már emelkedő költést mutattak a Kantar adatai, és egészen decemberig pluszban voltak.

Azért a médiapiac többi szereplője nem volt ilyen ideális helyzetben. A felmérés szerint például a rádiós piac az év második felében sem heverte ki a tavaszi mélyütést. Pedig a január és a február még számukra is növekedést hozott. A járvány azonban hamar odavágott a hirdetési kedvnek, olyannyira, hogy az áprilisi rádiós költés mindössze a felét tette ki az előző év azonos hónapjának. A médiatípusok között ez számított a legnagyobb zuhanásnak. 2019-hez viszonyítva tavaly minden hónapban alulteljesített a rádiós költés, bár decemberben már egész közel jártak a tavalyi szinthez.

Az out of home piac a tavalyi év első két hónapját még növekedéssel indította, márciustól viszont már visszaesést mutatnak az adatok. Érdekes módon náluk a többi médiatípushoz képest előbb jött a pozitív fordulat, mert már júniusban magasabb bevételt értek el az előző évinél, és ez a pozitív trend kitartott egész nyáron. Szeptemberben jött egy kis csökkenés, októberben stagnálás, majd az utolsó két hónapban növekedés. Nyilván az állami költések volumenének is jelentős szerepe lehetett abban, hogy a közterület viszonylag gyorsan magára talált. Szintén a kormányzat által felpörgetett hirdetések formálták

kissé érdekesen a napilapos piacot. Náluk ugyanis nagyon gyengén startolt a 2020-as év, februárban az előző évinél 40 százalékkal kisebb médiaköltést hoztak össze. A járvánnyal kapcsolatos állami kommunikáció révén viszont elkerülték a mélypontot. A napilapoknak az április is csak kisebb csökkenést hozott, májusban pedig már nőttek. Ez ugyan augusztusban és az ősz első felében kicsit megtorpant, de az év utolsó két hónapjában megint a 2019-es szint felett voltak.

Beszállt az állam

A legnagyobb hirdetők élbolya nem sokat változott az elmúlt évben. A piac szerencséjére a topköltők többsége viszonylag kevés vérveszteséggel, vagy éppen, hogy nyertesként került ki ebből a helyzetből. Konkrétan a tavalyi év négy legnagyobb hirdetője ugyanúgy a Glaxo, a Sanofi, a Procter & Gamble és a Ferrero volt, mint egy évvel korábban.

A 2019-es hirdetői toplistához képest a legnagyobb különbséget az jelenti, hogy az akkor az ötödik legnagyobb büdzséből gazdálkodó Coca-Cola olyan jelentősen megvágta a költését, hogy a top 25-be sem került be. Viszont ezzel párhuzamosan a tavalyelőtti lista 12. helyén álló Miniszterelnöki Hivatal 2020-ban előreugrott a hatodik helyre.

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...