Idén már tizedik alkalommal rendezik meg a Black Friday akciót Magyarországon. A jeles apropó az évek során alaposan megváltozott, a piaci szereplők pedig izgalmas tendenciákat látnak a 2023-as leárazás alakulásával. Egyes áruházak már november 10-én meghirdetik olcsóbb termékeiket, míg mások többhetes akciósorozatot kínálnak vásárlóik számára.
Magyarországon pedig 2014-ben hirdettek először Black Friday leárazást és már kilenc évvel ezelőtt is két naposra tervezték az árkedvezményt, amely hatalmas forgalmat generált: akkorát, hogy a nagyobb online piacok informatikai rendszerei sem bírták komolyabb megszakítások nélkül. A lefagyások azonban nem akadályozták meg a komoly sikert, amely évekre előre biztosította a „fekete péntek” kampányokat egyre több piaci szereplőtől.
A vásárlók már megszokhatták, hogy ekkor elérhetők a legjobb árak a szezonban. Erről az üzletek és internetes áruházak gondoskodnak, akik hónapokon keresztül egyeztetnek beszállító, gyártó és egyéb partnereikkel a legvonzóbb akciók érdekében. Az időszak azt eredményezte, hogy akár 40-50 százalékos kedvezményeket is kínálnak, és mára alig van olyan versenytárs, aki nem használja ki a vásárlási lázat. Megfigyelhető azonban, hogy a Black Friday átalakult: az egyetlen napra fókuszált aktivitás nemcsak a vevőkör számára volt nehéz, de a résztvevő cégek informatikai, logisztikai, ügyfélszolgálati és futárszolgálati terhelése is kihívásokat eredményezett.
„Az erőforrásigények miatt a kampányok kiszélesedtek. Ez ahhoz is vezetett, hogy az akciók mértéke is megváltozott, hiszen senki nem tud 30-40 százalékos kedvezményt biztosítani a piacon, amelyen az átlagos árrés 10-12% közé tehető” – mondta Sásdi Norbert, a hazai online kereskedelem egyik kiemelt szereplője, a Pepita.hu képviselője. A webáruház november 10-én hirdetett egynapos Black Friday akciót, azonban később, a Black Weeks kampány keretében szintén kínálnak majd kedvező árú termékeket.
A 2023-as év legizgalmasabb trendje az árak alakulásában figyelhető meg, hiszen az általános drágulás nagy befolyással van az engedmények mértékére – azonban nem biztos, hogy olyan eredménnyel, ahogyan sokan várnák.
„Minden piaci szereplő a magas infláció miatt az átlagárak emelkedésére számított, ez azonban nem így történt. A kereslet-kínálat törvénye erősebbnek bizonyult az inflációnál. A fogyasztás csökkent, amire a gyártók árcsökkenéssel kellett, hogy reagáljanak, hiszen a megtermelt készleteiket mindenképpen el kellett adniuk. A vásárlók sok esetben a prémium márkákról átszoktak kevésbé neves termékekre, erre pedig a kiemelt szereplők az árcsökkenéssel tudnak reagálni” – árulta el Sásdi Norbert.