A bizonytalanság jelenti a legnagyobb kihívást a hazai kisvállalkozások számára a márkaépítésben, annak kiderítése, honnan juthatnak hiteles információkhoz, hatékony segítséghez – állítja Nagy Barna. A tavaly a Marketing Diamond Awards-on Az Év Ügynöksége díjat nyert Kreatív Vonalak vezetője szerint a legtöbb vállalkozás képes jobban működő és érdekesebben kommunikáló márkává válni.
– Számos díjat begyűjtöttetek az elmúlt években, miért fontos számotokra, hogy elinduljatok a kreatívos, marketinges megmérettetéseken?
– Nekünk alapvetően az a fontos, hogy minél több, szakmailag példaértékű munkát tudjunk letenni az asztalra. Egy ilyen szakmai verseny – ahol hozzáértő zsűri bírálja el a pályázatokat – remek lehetőség arra, hogy felmérjük, ez mennyire sikerült. Egy márkaépítésbe mi nagyon sok munkát teszünk. Soha nem egy kipipálandó feladatként kezeljük a megbízásokat, hanem olyan kihívásként, hogy az ügyfelünk miként lehetne az iparágának a legfigyelemreméltóbb márkája. Persze nem minden cég alkalmas erre, de amelyikben ott van a lehetőség, arra lehet építkezni. A legtöbb vállalkozás képes jobban működő és érdekesebben kommunikáló márkává válni. Nem mindenki ezt várja el, amikor tervezőhöz fordul, de aki pont ezt keresi, azoknak nagy segítséget jelentenek ezek a szakmai díjak. Mint egy iránytű, segít neki minket megtalálni.
– Komoly eredménylistátok van a Marketing Diamond versenyen is, legutóbb az Év ügynöksége díjat hoztátok el. Milyen kampányok hozták meg ezt az elismerést idén?
– Tizenhat pályázatunk érdemelte ki idén az elismerést. Döntő többségében most is komplett márkaépítések, ahol stratégiát, arculatot és honlapot is terveztünk, néhánynál a márkanevet is közösen találtuk ki az ügyféllel. Ilyen volt a Porvadászok, A Snappy photobox, Az újfehértói Zsindelyes Cottage, a szegedi Primadenta fogászat, a hajdúböszörményi Margaréta Kertészet, az AKM Metal, a Reflexshop, a Dudits Józanság programok, A Boldogságóra, az A Mandula Pont, és a Kreatív Kedd márkaépítése. Korábban csak ebben a kategóriában neveztünk, idén volt egy-két “kalandozásunk” más területekre is, amik díjat is kaptak: A Lulaz levendulás termékek arculat- és csomagolástervezése, a Le Paris Selection sütemények arculati megvalósítása, az iDrinks arculattervezése, a Snock prémium sajtos snack csomagolásának redesignja, illetve a Wavecom egyedi Facebook-kampánya.
– Melyik munkátokra vagy a legbüszkébb?
– Örök igazság, hogy jellemzően a legjobb ügyfeleinkkel jut el a közös munka olyan minőségi szintre, hogy ilyen szakmai elismerés koronázza meg. Ezért nem szeretném egyiküket sem kiemelni, mert mindegyiküket imádjuk és hálásak vagyunk érte, hogy velük dolgozhatunk. Inkább azt emelném ki, ami különösen jól esett nekünk: a Kreatív Kedd estek gyémánt elismerése. Ez egy üzleti inspirációs est, amit tavasszal indítottunk el azzal a céllal, hogy feltöltődést jelentsen a helyi vállalkozóknak. A vállalkozás emberi oldalát járjuk körbe: tulajdonképpen egy-egy üzleti pszichológiai kérdést dolgozunk fel egy előadással és két olyan sikeres vállalkozó bemutatásával, akik példaértékűek az adott területen. Hét estet tartottunk tavaly Debrecenben, a legnépszerűbben százan voltunk. Tavasszal szeretnénk kipróbálni, hogy Budapesten hogy fogadnak egy ilyen formabontó eseményt.
– Főként a kisvállalati márkaépítésre fókuszáltak, miért döntöttetek így?
– Arculat- és honlaptervezéssel indultunk 18 éve, de hamar világossá vált számunkra, hogy egy kisvállalkozásban óriási szükség van a stratégiai segítségre is. Egy kisvállalkozónak korlátozottak az anyagi lehetőségei, nincs annyi lehetősége a marketingeszközök próbálgatására, mint egy nagyobb cégnek. A tudatossággal, a gondolkodással tudja ellensúlyozni ezt a hátrányt, viszont az üzleti szakirodalom legtöbbször nehezen alkalmazható kicsikre. Ezért aztán tele vannak olyan kérdéssel, amelyeknél jól jön a kisvállalati tapasztalat és gyakorlat. Mivel mi igazán segíteni szerettünk volna, ezért kötöttünk ki ennél a területnél, és nagyon megszerettük. Sok száz, néhány ezer cég megismerése után már egészen komoly rálátásunk is lett erre a területre. Felismerjük azokat a folyamatokat, amik az egyik iparágban lehet, hogy még csak éppen elindultak, de egy másikban már rég lezajlottak, így tanulhatunk belőlük és figyelembe vehetjük a tervezésnél. Egyébként ezt a a tudást a nagyobb cégek is becsülik, a sok kicsi mellett egyre több nagy is megtalál minket.
– Mi jelenti a legnagyobb kihívást jelenleg a hazai kisvállalatok számára a márkaépítésben?
– A bizonytalanság. Rengeteg könyv, hanganyag, konferencia és tréning érhető el Magyarországon, és akkor az internetről még nem is beszéltem. Azt az illúziót keltik az emberben, hogy minden tudás elérhető ingyen vagy olcsón. Vannak, akik csak passzívan befogadják ezeket, de nem cselekszenek, és vannak olyanok, akik mindent a könnyen elérhető sablonokból akarnak megoldani. Ők meg akarják spórolni a gondolkodást azon, hogyan teremthetnének a vevőik számára értéket – és ez ritkán vezet hosszú távon sikerre. Akik pedig komolyan veszik a dolgot, szeretnék tényleg jól csinálni, azzal szembesülnek, hogy nagyon nehéz megítélni, melyik forrás a hiteles és melyik nem az. Melyik előadó mond közhelyeket és melyik hasznos dolgokat, melyik tanácsadó amatőr és melyik tud tényleg segíteni. Sajnos sokszor győz a könnyen befogadható hazugság a keményebb – és több munkát igénylő – igazsággal szemben.
– Mennyire jelentett hátrányt, vagy inkább előny volt, hogy vidékről indult a cég? A hazai kreatív és marketing szakma nagyon Budapest-központú.
– Ez alól mi sem tudunk kibújni, az internetes kommunikáció mellett sokan szeretnek személyesen is találkozni, és ehhez Debrecen sajnos tényleg van, akinek messze van. Nagyjából öt éve fogadunk ügyfeleket a budapesti irodánkban is, szükség volt rá a fővárosi és a dunántúli ügyfelek miatt. Hátrányt jelent Debrecenből dolgozni, de pont ez tett olyanná minket, amilyenek vagyunk. Mi nem kényelmesedünk el, versenyhez vagyunk szokva, kitartóak vagyunk és a legjobbra törekszünk. Szerencsére olyanok is vannak, akik pont ezért keresnek meg minket.
– Mi volt a legnagyobb eredményetek tavaly?
– A Marketing Gyémánt elismerések mellett az Év honlapja versenyben is sikerült szép évet teljesítenünk: tizenegy díjat nyertünk el tavaly, ami új rekord a díj történetében. Az év végén pedig azt a jó hírt kaptuk, hogy a Wolda nemzetközi arculattervezési versenyen öt különböző munkánk (arculat- illetve csomagolásdizájntervezések) is díjazott lett. Úgyhogy nem panaszkodhatunk, szép évet zártunk a szakmai versenyeken.
– Milyen terveitek vannak az idei évre?
– A saját estjeinket igazán előremutató kezdeményezésnek érezzük, rengeteg energiát teszünk bele és szeretnénk minél több emberhez eljuttatni. A korábbi estek tanulságaira építve pedig könyvet tervezünk írni. Nemzetközi konferencián is fogunk járni, és újabb nemzetközi versenyeken is szeretnénk megmérettetni magunkat. A hazai díjakban pedig továbbra is helyt szeretnénk állni. Jó magasra tettük a magunk számára a lécet a tavalyi teljesítményünkkel. De hát így az igazi a kihívás!
Csapatfotóiknál szívesen élnek gegekkel. „Vidéki tervezőcsapat” sorozatuk is szándékosan ironikus.