A legújabb InfluenceAIR Podcast adásában egy igen megosztó témát jártak körbe; a gyermekek helyzetét az influencerek világában.
A mai gyerekeket nem véletlenül nevezzük digitális bennszülötteknek, hiszen születésüktől kezdve jelen vannak az életükben a digitális technológiák – számítógép, internet, videójáték, okostelefon… stb.
„Mivel számukra ezek természetesek, a szülőkről fognak példát venni, hogy ők mennyire függnek ezektől a digitális eszközöktől, hogyan vannak jelen a közösségi médiában, miket posztolnak és ez miként hat rájuk” – emelte ki Dr. Bárdossy-Sánta Nóra, a Hintalovon Gyermekjogvédelmi Alapítvány szakmai vezetője, aki röviden összefoglalta, mit érdemes szem előtt tartania a szülőknek, ha a gyermeküket is szeretnék megmutatni a különböző social média platformokon:
Gondoljuk végig, az adott poszt/ tartalom a gyerekről vagy rólunk szól? Abban az esetben, ha inkább mi, vagy egy tevékenység van a fókuszban, mindenképp szükséges-e, hogy a gyermekünk is látszódjon a képen?
Amennyiben úgy érezzük, az identitásunk részét képezi az, hogy szülőként jelenjünk meg a közösségi médiában, a gyereknek feltétlenül felismerhetőnek kell lennie az adott képen? Nem elegendő, ha csupán a keze, a lába vagy épp a sziluettje látszódik?
Mit ad hozzá a poszthoz, az online jelenléthez, aktivitáshoz az, hogy a gyerek miként szerepel benne?
Ezek mérlegelésével elkerülhetjük, hogy a gyerek csupán biodíszletként szerepeljen a képeken, ami különösen fontos egy olyan szülő számára, aki influencerként tevékenykedik.
Ami azonban elsőszámú szabály, hogy a gyereket sose mutassuk valamilyen megalázó helyzet – sírás, hiszti, maszatos étkezés – közben. Vegyük figyelembe, hogy amikor nagyobb lesz, ezek a tartalmak kínosan érinthetik.
Gyerekek, mint influencerek
Bánki Beni 15 éves korában indította el saját YouTube csatornáját, azóta aktív szereplője a social médiának, mint költő, slammer, vlogger és influencer. Szülei sosem szóltak bele abba, hogy mit oszt meg az életéből, mivel megbíztak az ítélőképességében.
„A mi helyzetünk más. Nem a szülők az influencerek, nem ők használják a saját céljaikra a gyerekeket. Itt a gyerekek részéről jött egy igény, a szüleink pedig támogatóan álltak hozzá, segítenek benne. Tulajdonképpen ők a biodíszletek” – mondta Bánki Beni.
Nem ő azonban az egyetlen, aki a családjából az online tér felé orientálódott. Mindhárom Bánki gyerek aktív szereplője a közösségi médiumoknak, ám a legkisebb testvér mára lekörözte az egész családot. Jelenleg a Csani Csenölt több mint 200 ezren követik a YouTube-on.
Csani érdeklődése a videózás iránt két nagyobb testvérének köszönhető. Ők vették be pár humoros videójukba, ami felébresztette a vágyat az 5 éves kisfiúban, miszerint külön csatornát szeretne. Ennek pedig szülei teret is adtak.
A tartalomgyártókat azonban nem kerülhetik el a negatív visszajelzések sem, ezekkel a Bánki családnak is napi szinten szembe kell néznie. „Ha megnézünk egy kommentszekciót akár a Csani, akár az én videóim alatt, nem érvekre épülő, vitaindító gondolatok vannak, inkább csak szitkozódás, gyalázkodás, bántás.”
Bánki Benit az elején még megviselték a negatív megnyilvánulások, azonban a szüleivel való beszélgetések révén hamar megtanulta, mit érdemes és mit nem érdemes magára vennie. Most már csak egy pályatársától, szakmai oldalról érkező kritika tudja igazán megérinteni. A jelenleg 10 éves Csani mögött is ott állnak a szülők, akik segítik és támogatják, ám meglepő módon, ahogy Beni meséli, a családból a fiatal influencert érintik meg a legkevésbé a negatív visszajelzések. Ő egyszerűen nem törődik velük.