Az e-kereskedelem már most is meghatározó része az átlagember életének és jelentős részét teszi ki a világgazdaságnak: a Statista adatai alapján csak az e-kiskereskedelem 2020-ban 4.200 milliárd dollárnyi bevételt generált és ez az érték 2023-ra az előrejelzéseik szerint 6.540 milliárd dollár környékére rúghat. Nótin Szabolcs online marketing-szakértő, a Retargeting.Biz magyarországi vezetője szerint viszont az igazi robbanás még hátravan: az alfa-generáció vásárlási szokásai eltérnek majd a mostani, vásárlóerővel már rendelkező generációk szokásaitól.
Ez a feltörekvő generáció ugyanis már mobillal a kezében születik és számukra lehetetlen elképzelni egy olyan világot, ahol nincs internet. Így ők a legdigitálisabb generáció valaha, tehát még inkább érvényesül náluk az azonnali élménykeresés, amelyet az online vásárlásaik során is elvárnak majd, ezért egyre több cég kezdte el bizonyos folyamatait játékossá tenni (gamifikálni), és növekszik a személyre szabhatóság (perszonalizáció) elterjedtsége is – legyen szó hirdetésekről, termékekről, vagy magáról a vásárlás folyamatáról.
Mi is az az alfa-generáció?
2005-ben Mark McCrindle társadalomkutató létrehozta az „alfa generáció” kifejezést, hogy azonosítsa a Z-generáció után következő csoportot. A generáció tagjai a szakember szerint a 2010 és 2024 között születettek. Székely Levente ifjúságkutató, a Budapesti Corvinus Egyetem tudományos munkatársa szerint a tudósok még vitatkoznak azon, hogy egyáltalán érdemes-e a csoport elkülönítése a Z-generációtól, mivel egyelőre csupán parányi különbségek figyelhetők meg. Azt gondolja, hogy csak fokozati eltérésekkel rendelkeznek az „alfák”, de épp ezek azok a tényezők, amelyek új folyamatokat indítanak el, illetve tesznek meghatározóvá korábban csupán az újító kevesekre jellemző szokásokat – ez pedig természetesen megváltoztatja az e-kereskedelmet is.
A digitálisnál is digitálisabb nemzedék – mi fogja vásárlásra késztetni az alfákat?
Nótin Szabolcs azt vallja, hogy az e-kereskedelemnek még gyorsabban és hatékonyabban kell majd működnie, ha az alfák igényeit akarja kielégíteni: „az alfa generáció okostelefonnal a kezében születik, számukra már teljesen elképzelhetetlen egy nem-online világ, illetve az Y- és Z-generációk igényei által formált forradalmi e-commerce megoldások – mint például a drónnal történő kiszállítás – már teljesen megszokott lesz, mire felnőtté válnak” – fogalmazott.
A szakember elmondása alapján az alfák természetesnek tartják majd, hogy teljesen személyre szabott hirdetéseket látnak az online térben, így a legnagyobb webshopok már bátran használnak mesterséges intelligencia által irányított marketing-automatizáló programokat. Ez a trend egyébként lassan elterjed a kisebb piaci szereplők körében is, hiszen már most az MI bizonyul a leghatékonyabb megoldásnak.
Nótin Szabolcs szerint az online marketingben új trendként jelent meg a „jutalmazó marketing”: egyre több olyan megoldás születik ugyanis, ami interaktívvá, játékossá (gamifikáció) teszi a reklámozást azért, hogy a felhasználó élményeket társítson a márkákhoz. Székely Levente szerint a gyors információáramlás és a folyamatos kapcsolódás által az emberek boldogsága egyre inkább elaprózódik majd: „a digitális generációkban közös az élménykeresés és a vágyak azonnali kielégítésére vonatkozó törekvés, ami sok kis boldogságot eredményez; a marketinges szakma pedig rá fog jönni, hogy ki kell elégíteni az emberek ezen vágyakozását” – tette hozzá.