Ketyeg az óra: veszélyben az európai tartalomipar

Content marketing concept vector illustration.

Öt évük maradt az Európai Unió és az egyes tagállamok döntéshozóinak, hogy felgyorsítsák az európai tartalomipar szabályozását annak érdekében, hogy elkerüljenek egy újabb, jelentős válságot – derül ki a Whitereport elemzéséből. A médiacégeknek is ennyi idejük maradt arra, hogy ráerősítsenek a digitális transzformációra.

A nemzeti tartalomszolgáltatók és a globális digitális platformok között egyre nagyobb a bevétel és befolyás különbség, amely mögött a versenyfeltételek egyenlőtlensége is húzódik – miközben az egyes felek kölcsönös függésben vannak egymástól. A Whitereport szerint a gyors európai és nemzeti kormányzati fellépés a szabályozás, a médiapiaci trendek monitoringja és az innováció támogatása terén nem csak a jelenlegi negatív trendek miatt szükséges: két másik hatás is érvényesülni fog a 2020-as években.

Egyrészt, a millenial-generáció egyre inkább üzleti és háztartási döntéshozóvá válik, ám médiaszocializációjuk és digitális benszülöttségük révén náluk eleve a digitális platformok irányába billen a mérleg a médiahasználatot, illetve tartalom- és reklámköltést illetően. Emellett az 5G hatására az IoT-piac („a dolgok internete”) megerősödése várható, ami újabb radikális átalakulást hozhat, s e hatások együtt visszafordíthatatlan beszakadást eredményezhetnek a tartalomiparban nem csak Magyarországon, de Európa-szerte egyaránt.

A Whitereport elemzéséről és a sürgős tennivalókról Incze Kinga, a magyar-brit scale-up cég ügyvezető igazgatója beszélt Párizsban, a GovTech Summit konferencián. Az Emmanuel Macron francia elnök által is támogatott GovTech Summit konferenciát idén második alkalommal rendezték meg. A november 14-ei találkozón politikusok, vállalkozók-innovátorok, tanácsadók, médiaszakemberek találkoztak számos ország digitális kormányzatának vezetőivel, hogy bemutathassák a legújabb technológiai vívmányokat és megosszák kihívásaikat és tapasztalataikat a téren, hogyan segíthetné a technológia és innováció a kormányzati munkát.

A GovTech Summit és a Whitereport cross-media business intelligence magyar-brit scale-up partnerségében létrejött #Unlockingdigitalcompetition kerekasztalban a Whitereport többek között a New York Times globális hirdetési alelnökével, brüsszeli és brit versenyjogászokkal, a News Media Europe képviselőjével és a Google franciaországi delegáltjával, illetve az ITM irányítása alatt működő Digitális Jólét Program vezetőjével beszélgettek.

Incze Kinga, a Whitereport ügyvezetője egy konkrét példán keresztül is szemléltette a várható átalakulást, amikor a kiegyensúlyozott verseny létkérdésse válik. Valójában azért kellene most megfelelő és jövőbiztos szabályozási döntést hozni, hogy fair versenyfeltételek alakuljanak ki a nem oly távoli jövőre nézve is, amikor a híreket például már a hűtőnkön is olvashatjuk. Nem mindegy ugyanis, hogy ki fogja a híreket szolgáltatni: a közmédia, egy hírtévé, a hűtőforgalmazó, a webshop ahol vettük a hűtőt, netán az internetszolgáltatónk, a Google vagy a Facebook? És legfőképp, hogy a hűtőtulajdonos választhat-e majd szabadon ezek közül a hírforrások közül? Erre az új korszakra a politikai döntéshozóknak, a tartalomszolgáltatóknak és az üzleti intelligencia szolgálatóinak már most fel kell készülniük.

Kormányzati cselekvésre van tehát szükség, hogy a tartalomszolgáltatók egyenlő feltételekkel versenyezhessenek a fogyasztók figyelméért. A Whitereport szerint a kormányzati cselekvésnek a valóság pontos ismeretén, tényeken, adatokon, a piaci szereplők, az akadémia és a kormányzat párbeszédén kell alapulnia, valamint olyan innovatív piacfigyelő rendszereket kell beépítenie a működésbe, amelyek révén a döntéshozók folyamatosan képben vannak a piaci változásokat illetően, és gyorsabban tudnak lépni mint eddig.