A Marketing Summit konferencián mutatta be a Marketing&Media magazin a legsikeresebb hazai marketingkommunikációs vezetőket felvonultató rangsorát. A lista élén Németh Ottó, a Henkel Magyarország Beauty Care üzletág-igazgatója és marketingvezetője végzett, Szabó Bélát, a Magyar Telekom kommunikációs igazgatóját és Horváth Magyary Nórát, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatóját megelőzve.
A Marketing Summit konferencián a rangsor első tíz helyezettjét mutatták be, akik közül a jelen lévők a helyszínen vehették át a díjukat. A negyedik Nagy Zoltán Péter lett, az OTP Bank marketing- és kommunikációs igazgatója lett, míg az ötödik pozícióban Szollár Domokos, a Mol Csoport kommunikációs igazgatója végzett. Pantl Péter, a Hell Energy nemzetközi kommunikációs és marketingigazgatója lett a hatodik, Bene Nikoletta a SPAR Magyarország marketingvezetője a rangsor 7., míg a Beke Zsuzsa, a Richter Gedeon PR- és kormányzati kapcsolatok vezetője a 8. pozícióban végzett. A 9. helyet szerezte meg a listán Mérő Ádám, a Coca-Cola Magyarország regionális márkamenedzsere, és tizedik pozícióban végzett Mohamed ElSayad, a Telenor Magyarország kereskedelmi vezérigazgató-helyettese.
Jelentős volt a mozgás az idei marketinges toplistán, az elmúlt évhez képest a rangsorban szereplő marketingvezetők 36 százaléka, 2016-hoz viszonyítva pedig már 62 százaléka cserélődött. A legsikeresebbnek választott marketingesek 60 százalékát három hirdetői szektor adja, viszont a legnagyobb reklámköltőnek számító gyógyszeripar nincs közöttük.
Az idén negyedik alkalommal készítette el a Marketing&Media magazin a legsikeresebb marketingkommunikációs vezetők 50-es toplistáját. Ennek kapcsán pedig negyedszer szembesültek azzal a szerkesztők, hogy hiába emlegetik gyakran párban a médiát és a marketinget – mint például a lap nevében – teljesen más logika alapján számít a két területen befolyásosnak vagy éppen sikeresnek egy szakember. A tavasszal publikált médiapiaci Top 50 szereplői esetében szerepe van ugyan az imázsnak és a szakmai hírnévnek, de sokkal hangsúlyosabb az általuk képviselt médiavállalat nagysága vagy az adott cég, vagy ügynökség reklámköltésének mérete.
Az elmúlt négy év tapasztalata viszont azt mutatja, hogy a marketing területén mintha pont fordított lenne a helyzet. Számít ugyan a médiabüdzsé, de az adott marketingvezető ismertsége, szakmai megítélése fontosabbnak tűnik. Ennek megfelelően a médiás és a marketinges Top 50 szereplői között nincs nagy átfedés, egy évvel ezelőtt és az idén is mindöszsze kilenc olyan marketingvezetőt találunk, aki mindkét toplistán szerepel.
Mindebből következően szintén sokéves tapasztalat, hogy a marketinges Top 50 messze nem egyenlő a legnagyobb hirdetők körével. A 2018-as év 25 legnagyobb reklámköltője közül csak nyolc vállalat marketingkommunikációs vezetője tűnik fel a listánkon (ez kilenc embert jelent, mert a Coca-Colát az idén ketten képviselik). Ez csökkenés, ugyanis egy évvel ezelőtt még 12-en voltak a listánkon, akik a 25 legnagyobb hirdető valamelyikénél dolgoztak.
A mostani és a korábbi összeállítások tanulsága az is, hogy a Top 50 szereplői a legnagyobb hirdetői szektorokat sem képezik le. Pusztán a reklámköltés nagysága alapján ugyanis az összeállításban egymás lábát kellene taposniuk a gyógyszeripari cégek marketingeseinek, hiszen messze ez a szektor számít a legnagyobb reklámköltőnek. Ehhez képest a listán szereplők 60 százalékát – egyenlő, 20-20-20 százalékos arányban – a kereskedelmi, az ital és a pénzintézet, biztosító szektor adja. A kereskedelem tényleg nagy kategória, a költési toplistán a gyógyszeripar után következik, viszont az italos cégek és a pénzintézetek is nagy hirdetők, még sincsenek ott a top 3-ban. A gyógyszeripari szektorban dolgozó marketingvezetők aránya a listánkon mindössze hat százalék, amit a szolgáltatói kategória és az autós szegmens is megelőz.
Szintén sokéves trend, hogy a listánkon nagyon alulreprezentált – az amúgy negyedik legnagyobb hirdetői szektornak számító – szépségápolás. Egy évvel ezelőtt egyébként ugyanez volt a helyzet, azaz szintén a kereskedelem, ital és pénzintézet adta a lista legtöbb szereplőjét. Ami különbség, hogy tavalyhoz képest a toplistán kicsit kevesebb lett a távközlési területen dolgozó marketingvezetők aránya. Ebbe a csökkenésbe esetleg beleláthatjuk azt, hogy 2018 folyamán látványos reklámbüdzsévágást hajtottak végre a telekommunikációs vállalatok.
A marketinges Top 50 esetén eddig szintén 25 százalék körüli cserélődés volt tapasztalható, azonban a mostani lista jelentősebb változást hozott, mert 2018-hoz képest 36 százalékban cserélődött a toplistán szereplők köre. Amennyiben megnézzük a legelső, 2016-os marketinges rangsort, akkor csak 19 olyan embert találunk, aki közülük az idei öszszeállításunkban is helyet kapott. Másként fogalmazva, 2016 óta 62 százalékban cserélődött a legsikeresebbnek választott marketingkommunikációs vezetők köre.