Nemrég elkészült hazánk első átfogó kutatása arról, hogy az étkezésekkel összefüggő érzékenységek milyen mértékben és módon érintik a lakosságot. A Szafi – online, névtelen - kérdőívét több mint tízezren töltötték ki. A felmérésből kiderült, hogy a válaszadók nagyjából 85 százaléka követ valamilyen speciális étrendet, háromnegyedük pedig legalább havonta 10 ezer forintot költ mentes, diétás termékekre. Ipsits Anita és Ipsits Gábor, a cég ügyvezetői az eredményeket értékelve arról beszéltek, az emberek kezdenek „felébredni”, és egyre fontosabbá válik, mit fogyasztunk.
Egyre több embert érintenek a különböző ételérzékenységek, allergiák, és bár a boltokban is érzékelhető, hogy nő az igény az allergénmentes termékek iránt, országos felmérés még soha nem készült arról, hogy az étkezéssel összefüggő érzékenységek hány gyermek és felnőtt életét nehezítik meg nap, mint nap.
A Szafi Products Kft. a hiánypótló kutatásában arra kereste a választ, hogy a lakosságot milyen mértékben érintik az étkezést befolyásoló betegségek, illetve, milyen – mentes - trendeket és szokásokat követnek.
A több, mint tízezer fő bevonásával készült felmérés beszédes adata, hogy a válaszadók több, mint 85 százaléka követett – a kitöltés pillanatában - valamilyen speciális étrendet. Az is kiderült a kérdőívből, hogy a glutén- és a laktózérzékenyek száma a legmagasabb, de nem elhanyagolható a fruktóz és a tojásfehérje érzékenység sem.
Ipsits Anita és Ipsits Gábor, a Szafi Products Kft. ügyvezetői a kutatás eredményeit részletezve elmondták, a válaszadók negyede - 27,6 százalékuk - a nagybevásárlás alkalmával szerzi be a mentes termékeket. A megkérdezettek közel fele (44,7 százalék) minden hónapban 10 és 25 ezer forint közötti összeget költ mentes, diétás termékekre.
A szabadszavas válaszok között a válaszadók legtöbbször az elérhetőséget (könnyen beszerezhető), a márka hitelességét, valamint a könnyű elkészíthetőséget adták meg” – mutatott rá Ipsits Gábor, hozzátéve, hogy az érintettek gyakran egyszerre több forrásból is tájékozódnak mentes étrendjükkel kapcsolatban: legtöbben a közösségi médiából, receptoldalakról és a gyártók oldalairól szereznek információt.
Attól, mert valami gluténmentes, még tele lehet cukorral
Sokan gondolhatják, hogy a „mentes” szó mögött valamilyen egészségre előnyös tulajdonsággal rendelkező élelmiszer áll. A gluténmentességet például – az információ hiánya miatt – sokan összekapcsolhatják az „egészségessel”. A kérdőív is rávilágított, hogy a gluténmentes jelző nagyon fontos azoknak, akik valamilyen ehhez kapcsolódó betegséggel küzdenek, azonban a glutén elhagyása még csak egy lépés a panaszmentes élethez és a hosszú távú egészséghez.
„Fontos hangsúlyozni, hogy a legtöbb gluténmentes termék összetevői között megtaláljuk a kukoricakeményítőt, kukoricalisztet, burgonyakeményítőt, és egyéb gyors felszívódási szénhidrátot. Emellett a szója is sokszor megjelenik, ami gyakori allergén. Kényelmi termékek gyártása során használnak továbbá sok esetben finomított cukrot, különböző tapadásgátló szereket, hogy a csomagolást könnyen lehessen gépesíteni, csomósodásgátlót és egyéb adalékanyagokat. A gluténmentes termékek piacán gyakoriak a rostszegény élelmiszerek, azonban kalóriatartalmuk, glikémiás indexük (milyen gyorsan szívódik fel a szervezetben) magas lehet. Ezért mindig nézzük meg az összetevőket és a tápértéket, mert igenis lehet találni olyan termékeket, amik a fentieket nem tartalmazzák.” – mutatott rá Ipsits Anita.
Példaként említette, hogy egy keksz nem attól „egészségesebb”, hogy gluténmentes, hiszen az csupán azt jelenti, hogy biztonsággal fogyasztható azoknak, akik valamilyen gluténhoz köthető betegséggel élnek. Mint mondta, a vásárlók ugyan egyre tudatosabbak, még mindig sokan bedőlnek a reklámfogásoknak. Probléma, hogy a különböző feltűnő jelölésekkel a kevésbé tájékozott fogyasztókat meg lehet vezetni, ezért mindenkinek azt javasolja, hogy mielőtt a kosárba tesz egy terméket, fordítsa meg és olvassa el az összetevők listáját.
Ipsits Anita szerint nehéz tisztán és jól táplálkozni, de a Szafi Products Kft. ezt a rést szeretné betömni a piacon, és a kutatás eredményei szerint jó úton is járnak efelé. A válaszadók többsége, 78,7 százalék számára ugyanis fontos, hogy magyar munkaerővel készült mentes terméket fogyasszon és márkahűnek vallja magát, közel háromnegyedük (73,7 százalék), pedig a kitöltés pillanatában már ismerte a Szafi termékeket.