Az szja-visszatérítésben részesülők csaknem negyede lakásfelújításhoz kapcsolódó költségekre fordítja, míg ötödük valamilyen terméket vagy fogyasztási cikket vásárol a kapott összegből. Az utóbbi felhasználók jelentős hányada online tervezi elkölteni a visszakapott pénzösszeget - különösen, ha műszaki cikket vagy informatikai eszközt vásárol. A legkevésbé a lakásfelújításhoz szükséges anyagokat, például festéket, járólapot vennének online a visszatérítést megkapók. A családokat, illetve a nyugdíjasokat érintő juttatások felhasználásának módjáról az eMAG-Extreme Digital megbízásából a GKI Digital készített reprezentatív felmérést hazai internetezők és online vásárlók körében.
Az eMAG-Extreme Digital a magyar internetezőkre és online vásárlókra reprezentatív kutatás keretében térképezte fel a lakosságnak nyújtott állami támogatások várható felhasználásának módját. A vállalat megbízásából a GKI Digital piackutató cég által készített felmérés eredményei szerint az szja-visszatérítést fogadó válaszadók 12%-a csak online, 30%-a online és offline egyaránt, 22%-uk pedig csak offline fogja a kapott összeget elkölteni, míg 36%-uk nem tudott erről érdemben nyilatkozni.
Az internetező és online vásárlók közül a személyijövedelemadó-visszatérítésre jogosultak 51%-a háztartásra vetítve 100 és 800 ezer forint közötti visszatérítést kapott. 15% esetében a kiutalt összes 800 ezer és 1 millió forint közé esett, ebben az esetben már legalább 2 fő részesült visszatérítésben. 23% esetén az összeg meghaladta az 1 millió forintot.
Mire fordítják a legtöbben az szja-visszatérítést?
A legtöbben egy lakásfelújítás anyagköltségeire vagy munkadíjára (23%) tervezik elkölteni a visszatérítést, de csaknem ugyanilyen arányban (20%) tervezik valamilyen termékre vagy fogyasztási cikkre (háztartási gép, műszaki cikk, ruházat, barkács, bevásárlás) fordítani a visszakapott pénzt. A megtakarítás és tartalékképzés a harmadik leggyakoribb (13%) felhasználási forma, amelyet a napi kiadások fedezése (8%), illetve a hitel-előtörlesztés (7%) követ.
Ha a fenti kategóriákat szétbontjuk, kiderül, hogy háztartási kis- és nagygépre, szórakoztatóelektronikai vagy IT eszközre válaszadók 6-6%-a költi az szja-visszatérítést, de napi fogyasztási cikkek beszerzésére, illetve utazásra egyaránt a válaszadók ugyanekkora hányada tervezi elkölteni az összeget. Ruházkodásra, divatcikkekre, továbbá egészségügyi szolgáltatásokra egyaránt 4-4% tervezi felhasználni a pénzt, míg jótékony célra a válaszadók 2%-a tervezi fordítani azt.
Mire költenek online és mire offline?
Az szja-visszatérítésben részesülők internetes áruházban a legnagyobb arányban (44%) szórakoztatóelektronikai eszközt terveznek vásárolni, e kategória esetében tervezik a legkevesebben az offline vásárlást (11%), míg a válaszadók 29%-a vegyesen, online és offline tervezi beszerezni ezeket az eszközöket. A háztartási kis- és nagygépek esetén a vegyesen online és offline vásárlók vannak a legtöbben (48%), noha csak offline csupán 7% tervez ilyen eszközt vásárolni, csak online pedig 30%. A legkevésbé (2%) a lakásfelújításhoz szükséges anyagokat, például csempét, festéket, járólapot terveznek online vásárolni a válaszadók, itt az offline beszerzés vezet (32%), noha a mindkét módon vásárolni tervezők száma is magas (29%).
Az szja-visszatérítést a webáruházak közül a legtöbben az eMAG (12%), MediaMarkt (10%) és a Praktiker (10%) választékára költik, de népszerű még többek közt az IKEA (9%) is. Külföldi webáruházból (pl. Amazon és Aliexpress) csupán a válaszadók 1-2 százaléka tervezi elkölteni a visszautalt jövedelemadót, a kitöltők 57%-a pedig a kutatásban felsorolt nagy hazai és külföldi online kereskedők egyikében sem tervez költeni.
Az online beszerzés mellett a legtöbben (45%) az internetes áruházak kedvezőbb árai, a nagyobb választék (39%) miatt döntöttek, illetve azért, mert a közelükben lévő áruházakban nem találták meg a kívánt terméket (31%). Az offline vásárlás melletti legfőbb érv az, hogy így személyesen is meg lehet vizsgálni a terméket (50%), illetve az, hogy sokan élőben egyszerűbbnek érzik a termékek összehasonlítását (24%).
Ezeket a kategóriákat dobta meg az szja-visszatérítés az eMAG-Extreme Digitalnál
Az eMAG-Extreme Digital 2022. február 8-tól, tehát már két nappal az szja-visszatérítések folyósításának indulása előtt több termékkategória esetében jelentős forgalomnövekedést érzékelt.
Február 8. és február 21. között a megelőző hetekhez képest közel 30 százalékkal több háztartási nagygépet vásároltak a cégtől, a legtöbben mosó- és szárítógépet, illetve tűzhelyet rendeltek, a hűtőszekrény a harmadik legnépszerűbb termék volt. A számítógépek összeladása 25 százalékkal emelkedett, ezen belül a laptopoké csaknem másfélszeresére nőtt az előző két héthez képest, míg mobiltelefonból 11 százalékkal fogyott több. Jelentősen, 36 százalékkal lett magasabb a barkácseszközök eladása, amely jelentős részben az elektromos szerszámok népszerűségének köszönhető. Meglódultak (22 százalék feletti növekedés) a szórakoztatóelektronikai eszközök eladásai is, amelyek közül a tévék, a fej- és fülhallgatók, illetve az autós fedélzeti elektronikai eszközök fogytak a leginkább.
Az szja-visszatérítések forgalomnövelő hatása az eMAG-Extreme Digitalnál egészen február 25-éig kitartott, ekkortól az Ukrajnában kialakult krízishelyzet hatására a kereslet egyelőre visszatért a szokásos mederbe.
Így költik el a nyugdíjjal kapcsolatos juttatásokat
A GKI Digital kutatása szerint az egyszeri nyugdíjprémium kifizetése a válaszadók 59%-át érintette közvetlenül vagy együtt élő családtag révén. A kifizetett 80 ezer forint értékű egyszeri prémiumot az érintettek jellemzően napi fogyasztási cikkek vásárlására (36%), napi kiadások fedezésére (15%) költötték. A válaszadók 12%-a az összeget tartalékolta, míg 9%-uk egészségügyi szűrővizsgálatokra, szolgáltatásokra költi. Kevesen fordítják a nyugdíjprémiumot termék vásárlására: közülük a legtöbben háztartási nagygépet (4%), illetve egyéb műszaki cikket (3%) vásárolnak az összegből, 4%-uk pedig lakásfelújításra fordítja azt.
A 13. havi nyugdíj elköltése hasonlóan alakul a nyugdíjprémiumhoz: leginkább napi kiadásokra, valamint megtakarításra fordítják a válaszadók. A kutatásban felsorolt legnagyobb hazai és külföldi kereskedők közül a válaszadók 10%-a az eMAG, 7% a Media Markt és a Praktiker, míg 5% az Extreme Digital, Alza és Tesco üzletekben költené el a 13. havi nyugdíját.