
Már nem lehet csak „könnyű nyári munkát" ígérni a fiataloknak, nem csak egy kis zsebpénzért akarnak dolgozni. A diákok rugalmas munkavégzést, értelmes feladatokat és korrekt bért várnak el, a cégek pedig egyre tudatosabban tekintenek rájuk, mint jövőbeli munkatársaikra. A nyár a valós tapasztalatszerzésről, a karrierépítésről és az élményszerű munkavállalásról szól. Vagyis soha nem volt ennyire sokszínű és kihívásokkal teli a nyári diákmunka piac, mint most. A 2025-ös szezonban emelkednek a bérek és változnak az SZJA-szabályok is.
A Magyarországon érvényes jogszabályok szerint 16 éves kortól lehet diákmunkát vállalni, de a nyári szünetben már a 15 éves tanulók is dolgozhatnak szülői hozzájárulással. A munkavállaláshoz aktív nappali jogviszony szükséges, passzív hallgatók 25 éves korig foglalkoztathatók. A végzős diákok – akár érettségizők, akár államvizsgázók – október 31-ig dolgozhatnak diákigazolvánnyal, függetlenül attól, hogy tovább tanulnak-e.
A munkavállalás iskolaszövetkezeten keresztül történik: online regisztrációval, profilkitöltéssel és szerződéskötéssel. A regisztrációhoz szükség van személyi igazolványra, adókártyára, TAJ- kártyára, diákigazolványra (érvényes matricával) és saját bankszámlaszámra. A munkavégzés igazolása a jelenléti ív feltöltésével történik, amely egyben a bér kifizetésének feltétele is.
A tavalyi átlagosan 1800–1900 forintos órabér idén 2100–2200 forintra emelkedett. A minimálbér 1672 forintra, illetve a garantált bérminimum 2005 forintra emeléséhez igazodva nőttek az elérhető átlagbérek. Mérnöki, informatikai területen a 2200–2500 Ft közötti órabér a jellemző. Adminisztratív munkakörökben 1900–2100 Ft közötti bér az elvárás.
A diákok egyre nagyobb arányban vállalnak több órát, ami az inflációval és az emelkedő megélhetési költségekkel is összefüggésben lehet. Sok fiatal már nemcsak költőpénzt keres, hanem a megélhetését is ebből fedezi.
Hibrid munkavégzés: elvárás, nem lehetőség
A COVID-időszak tapasztalatai hosszú távú változást hoztak a diákok elvárásaiban. Az irodai munkák esetében a diákok döntő többsége már alapelvárásként tekint a hibrid munkavégzésre. Sokan inkább választanak alacsonyabb órabérű, de otthonról végezhető munkát, mint magasabb bérű, de teljesen irodai elfoglaltságot. „A diákokat az motiválja, ha értelmes, nem kizárólag monoton feladatokat kapnak. Vágynak a felelősségre, az önállóságra és az elismerésre. A jó munkakörnyezet, az őszinte visszajelzés és az előrelépési lehetőség legalább olyan fontos, mint a bér” –– mondta el Czimmer Csaba, a MŰISZ Iskolaszövetkezet üzletágvezetője.
A fizikai, logisztikai és raktári munkakörök esetében, ahol nincs lehetőség otthoni munkavégzésre, a cégek magasabb bérekkel próbálják motiválni a diákokat. Ez megfordította a korábbi trendeket, ma már a fizikai munkákért is esetenként magasabb bért kínálnak, mint sok adminisztratív pozíció.