- Hirdetés -

Kihívások előtt az autóipari beszállítók

|

Nehéz idők járnak a globális autóbeszállító piacra: 2019 első félévében 5 százalékkal csökkent a személyautó-gyártás az egy évvel korábbihoz képest. Az idei évre az átlagos EBIT (kamatok és adók levonása előtti nyereség, azaz az üzemi marzs) 6 százalék körül várható, ami a legalacsonyabb szint lenne 2012 óta – derül ki a Roland Berger és a Lazard által készített tanulmányból. A kutatás mintegy 600 globális autóipari beszállító főbb teljesítménymutatóit elemezve mérte fel az iparág jelenlegi helyzetét, valamint az uralkodó trendeket és kihívásokat.

„A csökkenő termelés mögött leginkább a kínai autópiac gyengélkedése és a globális gazdasági lassulás áll. Ezen felül a piac az elektromobilitás előretörése miatt, több strukturális változással is szembesül” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. – „A nemzetközi kereskedelemben uralkodó feszültségek és az autógyártóknál (OEM: original equipment manufacturers) bejelentett költségcsökkentési programok pedig csak tovább tetézik a nyomást.”

Kína: Lassuló növekedés és túlkapacitások

Az elmúlt években Kína volt a globális autóipar növekedésének a motorja, de az USA-val szembeni kereskedelmi konfliktus jelentősen megváltoztatta a piaci feltételeket. A személyautó eladások például kétszámjegyű mértékben csökkentek 2019 első felében a távol-keleti országban az előző évhez képest. „Az előrejelzések pozitívak voltak, ezért sok beszállító növelte a kapacitásait, azonban most van olyan gyártó is, amelynél az újonnan létrehozott kapacitások 60-70 százaléka kihasználatlanul áll” – jegyezte meg Schannen Frigyes.

Egyre nehezebb tőkét bevonni

A megváltozott környezetben a beszállítóknak érdemes intézkedéseket tenniük, hogy hosszú távon megfelelő pénzügyi mozgástérrel rendelkezzenek, mivel a romló piaci környezetben várhatóan egyre nehezebb lesz tőkéhez jutni. „Sok befektető eleve inkább elkerüli a ciklikus autóipart és a pénzintézetek is egyre szigorúbban finanszíroznak, ami főleg a kevésbé tőkeerős cégeket hozza nehéz helyzetbe” – mondta Christof Söndermann, a Lazard ügyvezető igazgatója. Mindezek mellett az összeolvadások és felvásárlások (M&A) száma is csökken idén az autóbeszállítók piacán. Ez leginkább a kínai vállalatok részéről jellemző, amelyek korábban jelentős felvásárlásokat hajtottak végre a beszállítói piacon, azonban most tapasztalhatóan csökkenő az aktivitás.

Az új trendek miatt egyre nagyobb a nyomás a fejlesztéseken

A beszállítóknak azért is fontos a pénzügyi rugalmasság, hogy ki tudják használni az autóipar főbb trendjeinek előnyeit, mint például a digitalizáció, az új mobilitási üzleti modellek, az önvezető autók és az elektromobilitás. Ezek a trendek egyre erősödő nyomás alá helyezik az egész iparágat, az OEM-ektől a beszállítókig, hiszen céljuk, hogy beruházásokat hajtsanak végre. Sok projekt esetében azonban nehéz megjósolni, hogy mikor fognak ezek a fejlesztések kifizetődni, ha egyáltalán kifizetődnek. Ugyanakkor az OEM-ek próbálnak komoly megtakarításokat elérni, ami a beszállítókra is kihat.

A beágyazott beszállítók nehézen találják meg az arany középutat: egyrészről nyereségesen kell működtetniük a hagyományos tevékenységüket, másrészről nem hagyhatják figyelmen kívül az iparágban végbemenő jelentős változásokat sem. Ebben az összefüggésben a tőkeerős vállalatok jobb helyzetben vannak, mint a kisebb beszállító cégek.

Minden beszállítónak egyedi stratégiát kell kidolgoznia

A tanulmány szerint nincs olyan általános recept, amellyel ezek a kihívások leküzdhetőek, minden beszállítónak a saját helyzetének megfelelő stratégiai megközelítést kell kidolgoznia. Általánosságban azonban elmondható, hogy sok beszállító cégnek rugalmasabbá kell válnia, hogyha lépést kíván tartani a gyors technológiai fejlődéssel. „Mindenekelőtt agilis struktúrákra és folyamatokra van szükség a szervezetükön belül, sokuknak pedig érdemes lehet újszerű együttműködéseket kialakítani más szereplőkkel is” – tanácsolta Schannen Frigyes.

Az aktív portfoliókezelés szintén fontos. „A beszállító cégeknek el kell dönteniük, hogy tudnak-e piacvezetők lenni vagy maradni azokon a területeken, ahol hosszú távon stagnálás vagy csökkenés várható. Ha igen, akkor támogatniuk kell ezt az üzletágat, a hatékonyságjavításra és a készpénztermelésre összpontosítva. Ha viszont nem, akkor meg kell fontolniuk az üzletág bezárását” – fogalmazta meg véleményét Christof Söndermann, a Lazard szakértője, hozzátéve, hogy az itt termelt pénzt pedig azokon a területeken érdemes befektetni, ahol reális esély van a nyereség növelésére.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...