- Hirdetés -

Kis csatornák, nagy küzdelmek

|

Megnéztük, hogyan alakulnak a nézettségi erőviszonyok néhány televíziós tematika esetében. A filmcsatornák piacát a TV2 Csoport és az RTL Magyarország uralja, az ismeretterjesztőknél nagyon szoros a verseny, a humornál és a sportnál is kiemelkedik egy-egy erős szereplő. A hír- és közéleti televíziók esetén pedig a célcsoporttól függ, hogy melyik csatorna a piacvezető.

Érdekes kettősség figyelhető meg a nézettségi trendekben. Egyrészt a nézőszámok elaprózódása komolyan érinti az RTL-t és a TV2-t is, másrészt ez a két csatorna mégis ugyanolyan domináns szereplő a televíziós piacon, mint tíz éve. A heti 10 vagy akár 20 legnézettebb műsort tartalmazó toplistákra ritkán kerül be olyan tartalom, ami nem az említett két tévén került képernyőre. A kevés kivétel közé jellemzően egy-egy nagyobb sportesemény tartozik.

Az idei év első heteiben az RTL és a TV2 együttes közönségaránya teljesen napon a 18–49 éveseknél 15, a 18–59 esztendőseknél 16, a teljes lakosságnál 19 százalék volt. A főműsoridőben pedig ennél hat-hét százalékponttal jobban teljesítettek. Ez ugyanakkor azt jelenti, hogy például teljes napon a 18–49 éveseknél a többi csatorna share-je 85, de még főműsoridőben és a teljes lakosságnál is 74 százalékot tett ki. Utóbbi számok nem hangoznak rosszul, viszont nagyon sok, több mint száz magyar nyelvű csatorna verseng ezért a piaci szeletért. Sok tematikában keményebb nézettségi versenyt láthatunk, mint az RTL és a TV2 között. Ezért megnéztük néhány népszerűbb tévés tematikánál az erőviszonyok alakulását az év első két hónapjában.

Otthoni mozizás

A két nagy csatorna főműsoridejéből látványosan kiszorultak a filmek. Jellemzően amolyan töltelékszerepük van a tévés holtszezonok idején, amikor kevesebb a saját gyártású tartalom. Ugyanakkor ez nem azt jelenti, hogy a nézők elfordultak volna a filmektől, inkább azt, hogy a filmcsatornákon keresik ezeket a tartalmakat. Olyannyira, hogy a film az egyik legerősebb tévés tematika.

Az általunk összegyűjtött tizenkét filmcsatorna 2024 első két hónapjában a 18–49 éveseknél 13,7, a 18–59 esztendőseknél 14,3, a teljes lakosságnál 10,7 százalékos közönségarányt hozott össze. Azaz a két fiatalabb célcsoportnál közel annyit, mint az RTL és a TV2 együtt. Érdekes módon az idősebb nézőket ezek a csatornák kicsit kevésbé csigázták fel. Az év első két hónapjában a filmes tematika éllovasa a 18–49 éveseknél a Mozi+, a Film+ és a Moziverzum volt.

A TV2 Csoport két filmcsatornája, a Mozi+ és a Moziverzum együtt 5,3 százalékos share-t hozott össze. Az RTL Magyarországhoz tartozó Film+, RTL Három és a decemberben indult Moziklub együttes közönségaránya pedig 4,2 százalékot tett ki. A 18–59 éveseknél és teljes lakosságnál nézve a top három sorrendje ugyanez, annyi különbséggel, hogy a TV2-s filmcsatornák előnye nagyobb. Az RTL Magyarország és a TV2 Csoport egyébként nagyon leuralta ezt a témakört, hiszen a 18-49 éveseknél 9,5 százalék a tévéadóik együttes share-je, azaz övék ennek a szegmensnek közel a 70 százaléka.

Gasztrotévék

Az ebbe a kategóriába tartozó csatornák terén nagyjából egy 0,5-0,6 százalékos szegmensről beszélhetünk. A különböző korosztályok érdeklődése hasonlónak tűnik a témakör iránt. Alapvetően a TV2 Séf és az AMC-hez tartozó Tv Paprika versengése határozza meg ezt a piacot. Az év első két hónapjában mindhárom nagy célcsoportnál a TV2 Séf állt az élen, de a 18–49 éveseknél és a teljes lakosságnál minimális differenciával. A versenyükbe idővel bekavarhat a gasztotartalmat is kínáló RTL Otthon, de ennek az új csatornának egyelőre alacsony a nézettsége.

Sportverseny

A sportcsatornák piacán két liga van, az M4 Sport és a többiek. A közszolgálati adó két okból is helyzeti előnyben van. Egyrészt minden tévés háztartásban elérhető a műsoruk, másrészt a bőséges állami forrásnak köszönhetően jó néhány vonzó sportjogot tudhatnak magukénak.

A vizsgált időszakban az M4 Sport részesedése a sportcsatornás piacból 37,5 százalék a 18–49, 38 százalék a 18–59 éveseknél és 45 százalék a teljes lakosságnál. Januárban és februárban a 18–49 éveseknél a Sport 1 és 2 együtt 0,9, a Spíler1 és 2 0,8, az Arena4 és Match4 0,6, az Eurosport pedig 0,3 százalékot hozott. Nyilván egy-egy nagyobb sportesemény időlegesen jelentősen átalakíthatja ezeket az erőviszonyokat.

Híres televíziók

Az ATV-t, az ATV Spiritet, az M1-et és a Hír TV-t soroltuk a hír- és közéleti tematikába. Összességében népszerű témakörről van szó, főleg a teljes lakosságnál. Az év első két hónapjában együtt 7,8 százalékot tett ki a négy csatorna együttes share-je, igaz, a fiatalabb célcsoportokat látványosan kevésbé izgatják ezek a televíziók. A 18–59 éveseknél 3,7, a 18–49 esztendőseknél mindössze 2,6 százalékot tett ki az együttes share-jük.

Ebből a négyes fogatból a teljes lakosságnál az ATV a legnézettebb, a 18–49 és a 18–59 évesek esetén viszont az M1. Külön az ATV és a Hír Tv adatait összevetve pedig azt látni, hogy mindhárom célcsoportnál az ATV ért el jobb eredményt. Az ATV Spirit ugyanakkor egyelőre nem sok vizet zavar a maga 0,1 százalékos közönségarányaival, ráadásul a 18–49 éveseknél a 0,067 százalék lett felkerekítve erre az értékre.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...