- Hirdetés -

Kockáztató márkák

|

- Hirdetés -

A határokat feszegető, megosztó kampányok óriási figyelmet szereznek a cégeknek, ilyenkor ettől hangos a média, a szakmai blogok és fórumok. A Marketing&Media magazin annak járt utána, hogy megéri-e a kockázatvállalás.Ám nagy kérdés, hogy megéri-e a kockázatvállalás.

A zajos környezetből egyre merészebb és sokkolóbb reklámkampányokkal igyekeznek kitűnni a cégek. Ez egyáltalán nem új keletű, hiszen Oliviero Toscani irányítása alatt a Benetton már a 90-es évektől olyan provokatív kampányokkal rukkolt elő, amelyek hatalmas visszhangot váltottak ki.

Rasszizmus, AIDS, háborús borzalmak, éhezés, nemi identitás, faji előítéletek, a halálbüntetés kérdése – ilyen és hasonló, kényes és megosztó, a való életből vett problémákra világítottak rá a Benetton-plakátok, amelyek köztéri megjelenését nagy eséllyel övezte botrány és felháborodás.

Toscani munkásságát kritikusai a shockvertising (a shocking megdöbbentő és az advertising reklám szó összevonása) kifejezéssel gúnyolták. Ő volt a megosztó reklámok úttörője. „Márkaismertség szempontjából nagyon eredményes volt a kampány, és jól erősítették azt az üzenetet is, amit a Benetton képvisel” – mondja Papp-Váry Árpád, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke, a Budapesti Metropolitan Egyetem dékánja, aki szerint Toscani kommunikációja megelőzte a korát, ezért nem véletlen, hogy azóta sem látunk túl sok hasonló kampányt. Viszont minden évben van olyan márka, amely – tudatosan vagy átgondolatlanságból – kiveri a biztosítékot.

Az is megfigyelhető, hogy a nyugat- és kelet-európai fogyasztói társadalom mennyiben különbözik egymástól: míg keleten a homoszexuális párokat mutató reklámok váltják ki a legnagyobb tiltakozást, nyugaton éppen a szexista, agresszív vagy ízléstelen kampányok kavarnak felháborodást.

Nyertesek és vesztesek

Vannak pozitív és negatív kicsengésű megosztó kampányok, az eredményt hosszú távon az értékesítés volumene mutatja ki. A Benetton például az egyik legismertebb brand lett a ruhaipari termékek között, egyrészt mert megdöbbentő plakátkampányaival a világ súlyos problémáira hívta fel a figyelmet, másrészt mert jól erősítette azt az üzenetet, amit képvisel.

Előfordul, hogy egy kampányüzenet „félremegy”, olyankor vagy a cég lép időben és visszavonja az adott reklámot, vagy az Önszabályozó Reklámtestület (ÖRT) megvizsgálja a panaszokat és eldönti, hogy be kell-e azt tiltani. „Van egy önszabályozása a reklámszakmának, ehhez kötődően vannak ezzel foglalkozó szervezetek, mint az ÖRT. De a magyar reklámszövetségnek is létezik etikai bizottsága, akárcsak a marketingszövetségnek, így ha panasz érkezik, megvizsgálják azokat az adott reklámmal kapcsolatban” – mondja Papp-Váry, aki az ÖRT külső szakértőjeként is tevékenykedik.

Félrement kampányüzenetre példa a H&M Coolest monkey in the jungle (legmenőbb majom a dzsungelben) feliratú szabadidőfelsője, amelyet egy sötét bőrű kisfiúval kínáltak a webáruházban. Szinte percek alatt robbant fel az internet, az emberek azonnal raszszizmust kiáltottak, a cég helyzetén pedig az sem segített, amikor a vásárlók a többi termék között egy olyan fotót is találtak, amelyen egy fehér kisfiú pózol Survival expert (túlélésszakértő) pólóban.

Magyar kampányok

Alig egy hónapja váltott ki itthon homofób felháborodást a Coca-Cola #lovesislove reklámkampánya. A metró- és buszmegállókban kihelyezett plakátokon a hetero- mellett homoszexuális párok is hirdették a szerelem elfogadását. Az egyenjogúságpárti kampány ellen szót emelt a Pride-dal szemben is kiálló Boldog István fideszes képviselő, aki bojkottot hirdetett az üdítőmárkával szemben, emellett a Hit Gyülekezete is egy petíció aláírására buzdította híveit.

„A Sziget Fesztivál idei témája a Love Revolution, azaz a Szeretet forradalma volt, ezt jó alkalomnak találtuk arra, hogy az idén hazánkban is bemutassuk a szivárványos címkét. Ugyanis a fesztivál idei témája, az egyenlőség és a sokszínűség a Coca-Cola alapvető értékei, az ikonikus, több országban is megjelenő címkénk is ezt fejezi ki, ezen értékek előtt tiszteleg. Cégünk évtizedek óta kiáll amellett, hogy mindannyian egyenlők vagyunk. Már a klasszikus, 1971-es Hilltop reklámfilmünk is a reményről és a szeretetről szólt, innen egyenes vonal vezet oda, hogy a szeretethez, szerelemhez való jog mindenkié, ahogy a Coca-Cola is” – mondja Czigler Katalin, a CocaCola Magyarország marketingvezetője. Az eddigi visszajelzések alapján úgy tűnik, a vállalat nyert a megosztó reklámkampányával: az Instagramon 1000, a Facebookon 750 új követőt nyert.

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

Szilágyi Katalin

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Fesztiválokon keresnek munkát a fiatalok

Állásbörze egy kilencvenezres fesztiválon? Miért ne?! Több ezer pályakezdő, tizenhárom úttörő munkáltató és rengeteg felejthetetlen élmény - ilyen egy igazi Z generációs szakmai esemény, a Zyntern Karrier Zóna az EFOTT-on. A fiatalokat nemcsak elkötelezni...

Infláció: Mi legyen a megtakarításokkal?

Jelentős fordulattal kell szembenézniük a takarékoskodóknak: szemben az elmúlt évek kedvező helyzetével, az idén a részvénypiacok kiábrándítóan teljesítettek, az elmúlt 50 év legrosszabb első félévén vannak túl a fejlett piacok. Közben meredek emelkedőn van...

Újabb magyar termékekkel bővült a Lidl kínálata

Magyarország különböző tájegységeiről érkező, kiváló minőségű zöldségekkel és gyümölcsökkel bővült a Lidl Magyarország Hazánk Kincsei termékcsaládja. Az áruházlánc célja, hogy ezáltal is tovább erősítse a hazai zöldség-gyümölcs ágazatot, támogassa a magyar termelőket és hozzájáruljon...

Többe kerülhet az iskolakezdés

Az infláció az iskolakezdésre is hatással van, a szülőknek a korábbinál nagyobb kiadásokkal kell számolniuk. Országosan az iskolanyitáshoz kötődő kiadások több mint 17 százalékát adja a tanuláshoz elengedhetetlen füzetekhez, papírárukhoz, rajzlapokhoz köthető forgalom, ezek...

Nők, akik megváltoztatták az informatikát

Azt gondolhatnánk, hogy az informatika nagy alakjai között csak nagy tudású, tekintélyes férfiak vannak, mintha az informatika nem nőknek való tudomány lenne. Pedig biológiailag semmivel sem alkalmasabbak a férfiak erre a szakmára, mint a...

Túl keveset isznak a magyarok

A fogyasztók többsége tisztában van az ajánlott napi folyadékmennyiség mértékével, ám jelentős hányaduk mégis a javasoltnál kevesebb folyadékot visz be a szervezetébe a Szentkirályi Magyarország megbízásából készült friss kutatás szerint. A Magyar Dietetikusok Országos...

Új trend a futárpiacon

A kiszállítási piacon látványosan nő a nagyméretű termékek rendeléseinek száma, amelyek kézbesítése speciális logisztikai megoldást igényel. A vásárlói igényeknek megfelelően, az élelmiszerek, friss-és melegételek kiszállítása mellett tovább növeli e-kereskedelmi kézbesítési portfólióját az okoslogisztikai megoldásokat...

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Idén is díjazzák a közösségi média sztárjait

Hatodik alkalommal díjazzák a közösségi média legnagyobb hazai sztárjait a JOY Social Media Awardon (JOY SMA). A közönség egy hónapon keresztül szavazhat a hét kategóriában induló 28 jelöltre. Új kategória idén a #képernyőkedvence, valamint...

Fesztiválokon keresnek munkát a fiatalok

Állásbörze egy kilencvenezres fesztiválon? Miért ne?! Több ezer pályakezdő, tizenhárom úttörő munkáltató és rengeteg felejthetetlen élmény - ilyen egy igazi Z generációs szakmai esemény, a Zyntern Karrier Zóna az EFOTT-on. A fiatalokat nemcsak elkötelezni...

Infláció: Mi legyen a megtakarításokkal?

Jelentős fordulattal kell szembenézniük a takarékoskodóknak: szemben az elmúlt évek kedvező helyzetével, az idén a részvénypiacok kiábrándítóan teljesítettek, az elmúlt 50 év legrosszabb első félévén vannak túl a fejlett piacok. Közben meredek emelkedőn van...

Újabb magyar termékekkel bővült a Lidl kínálata

Magyarország különböző tájegységeiről érkező, kiváló minőségű zöldségekkel és gyümölcsökkel bővült a Lidl Magyarország Hazánk Kincsei termékcsaládja. Az áruházlánc célja, hogy ezáltal is tovább erősítse a hazai zöldség-gyümölcs ágazatot, támogassa a magyar termelőket és hozzájáruljon...

Többe kerülhet az iskolakezdés

Az infláció az iskolakezdésre is hatással van, a szülőknek a korábbinál nagyobb kiadásokkal kell számolniuk. Országosan az iskolanyitáshoz kötődő kiadások több mint 17 százalékát adja a tanuláshoz elengedhetetlen füzetekhez, papírárukhoz, rajzlapokhoz köthető forgalom, ezek...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....