Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front Page Communications vezető tanácsadója.

- Évről évre alig változik a hazai facebookos 25-ös lista. Tavalyhoz képest csak három új ember található a top 25-ben (Mardoll, Keszthelyi Vivien, Bea konyhája). Előttük van még növekedési lehetőség?

- Az új toplistások közül ketten az elmúlt időszakban népszerű tévéműsorokban szerepeltek: Mardoll az X-Faktorban énekelt, Gáspár Beát pedig az Ázsia Expresszben láthattuk. Keszthelyi Vivien Formula–3-as kategóriában kezdett el autóversenyezni, így a szélesebb közönség is megismerhette őt. Az aktív tartalomkészítés mellett tovább dobhat a rajongóbázisukon a kereskedelmi televíziós keresztpromóció, vagyis ha országos csatornákon, illetve az egyéb bulvármédiában továbbra is elérhetők lesznek.

- A facebookos listán kevesebb a fiatal. Ez köszönhető annak, hogy a statisztikák szerint idehaza a 25–34, illetve a 35–44 évesek használják leginkább ezt a közösségi felületet?

- Az adatok és a tapasztalatok valóban azt mutatják, hogy a Facebookon sokkal inkább a középkorúak-idősebbek az aktívak, azonban a platform az Instagrammal együtt a közös hirdetési ökoszisztémával továbbra is hatékony eszköz a fiatalabbak megszólítására is.

- Az új követőket nézve tavalyihoz képest jóval kevesebb új rajongót szereztek a top 10-ben szereplők. Ez minek köszönhető? Leszoknak az emberek a Facebookról?

- A közösségi oldal megjelenése óta komoly kérdés a követőszám értéke. Mennyit ér egy rajongó? A platform indulását követő években a rajongóbázis fontosabb volt, hiszen akkor egy-egy poszttal organikusan több lájkolót lehetett elérni, tehát számított, hogy mekkora a bázis. Amikor a Facebook lejjebb csavarta a fizetés nélküli elérést, a rajongók számának jelentősége nem szűnt meg, de a potenciális elérési mutatóból a márkaértéket növelő jellemzővé egyszerűsödött, ami a marketingben szintén fontos, ám más szinten kezeljük. A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre. Kérdés, hogy erre szüksége van-e, és ha igen, milyen áron.

- Korábban előfordult, hogy valaki rajongókat bukott a Facebookon, bár ez az elmúlt egy évben a top 25-öt nézve nem jellemző. Általában mi kell ahhoz, hogy valaki követőket veszítsen ezen a közösségi oldalon?

- A rajongóbázis erodálódásának több oka lehet. Az egyik technikai: a Facebook rendszeresen kiszűri a hamis felhasználókat, így olykor hullámokban tűnnek el tízezrek-százezrek az oldalról. A másik a tartalommal és a celeb személyes márkájával függ össze. Aki épp nem annyira aktív, nincs sokat jelen a „közös bulvártérben”, esetleg a korábban rakétaként felfelé ívelő karrierjéről úgy észlelik a rajongók, hogy megtorpant, a sikeres vagy annak gondolt élet magnetikus hatása csökken, és megindul a rajongók leiratkozása. Ez a folyamat lassú, a leiratkozás nem annyira jellemző, és elsőként a külső héj, a legkevésbé elkötelezettek táborában jellemző az unlike vagy az unfollow gomb használata.

 

Baross Gábor