- Hirdetés -

Kütyükkel szebb a karácsony

|

Bár ritkábban találkozunk, a digitális eszközök gazdagítják a családi kapcsolattartást, segítségükkel az idősebbek is bevonhatók a családi életbe – derül ki az eNET – Telekom kutatásából.

A karácsonykor az együttlét öröme mellett – vagy éppen annak érdekében – nemcsak a családtagok közötti esetleges földrajzi távolságot, de az együtt ünnepelni tervező családtagok közötti generációs különbségeket is át kell, és át is lehet hidalni. Hogyan hatnak családi kapcsolatainkra, az együtt töltött idő minőségére az új, digitális kapcsolattartási formák? Erre keresi a választ az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” novemberi kutatása.

Így december legelején a legtöbb családban már elkezdődnek az izgatott, könnyebb vagy bonyolultabb egyeztetések arról, hogy kinél, mikor, mennyi időt töltsön együtt a család, hogyan ünnepeljenek együtt. A mindennapokban kiemelten fontos eszközei a kapcsolattartásnak a digitális lehetőségek, mint az e-mail, chat, közösségi média használat vagy videochat, még akkor is, ha az eNET kutatása szerint minden második rendszeres internethasználó legalább negyedévente személyesen is találkozik az egész családdal.

Hogyan változott a családi kommunikáció az elmúlt tíz évben? Az internetezők héttizede (71%) úgy véli, régen fontosabb volt a családtagoknak, hogy személyesen is találkozzanak – és minél idősebb valaki, annál inkább így vélekedik. Ugyanakkor, a digitális eszközök használatának pozitív hozadéka, hogy ezeknek köszönhetően könnyebb és jobb minőségű lett a családon belüli kapcsolattartás – ezzel az állítással a netezők 57%-a ért egyet. Másik pozitív hatása a kapcsolattartás rendszerességében mutatkozik meg: a felnőtt internetezők 63%-a úgy véli, hogy a digitális eszközöknek köszönhetően gyakrabban kommunikálnak távol lévő családtagjaikkal, mint tíz évvel ezelőtt. Érdekes az idősebb generáció, a baby-boomerek (54-72 évesek) állásfoglalása ebben a kérdésben. Bár ők gondolják leginkább, hogy régen az emberek jobban igényelték a személyes kapcsolattartást, ugyanakkor ők érzékelik leginkább a digitális kapcsolattartás pozitív hatásait is, mint a gyakoribb és jobb minőségű kommunikáció – valamint, ők látják leginkább úgy, hogy ezen eszközök segítik az idősebb generációk bevonását a család életébe.

Hogy a digitális eszközhasználat inkább kitölti és gazdagabbá teszi a személyes találkozások között eltelt időt, azt az is mutatja, hogy csak a kérdezettek 30%-a vélte a saját kapcsolattartására nézve jellemzőnek, hogy ritkábban találkozik távolabb élő családtagjával, hiszen digitális eszközökkel is tudnak kapcsolatot tartani, és az elegendő/megfelelő.

Jellemző az is, hogy a térbeli távolság is hatással van a kapcsolatokra: minél távolabb lakik a családtag, annál inkább megjelennek a digitális kapcsolattartási formák – chat üzenet, e-mail, internetes telefonálás, videotelefonálás/ videochat. Ezzel együtt, a mobil és vezetékes hívást használók aránya is enyhén, de fokozatosan csökken a távolság növekedésével.

Idősebb generáció: digitális jelenléttel jobban bevonhatóak a család életébe

A kapcsolattartásban (karácsonykor, de a mindennapokban is) nemcsak a földrajzi távolságokat kell áthidalnunk, hanem az esetleges generációk közötti különbözőségeket is. A felnőtt netezők majdnem fele (46% – azok körében, ahol van idős(ebb) családtag) jelezte, hogy családjukban vannak olyan idősek, akik kihasználják az internet és a digitális világ nyújtotta lehetőségeket, vagyis, van egy olyan alap készségük, amire építeni lehet akkor, amikor a digitális eszközök használatával szeretnénk erősíteni és gazdagítani a kapcsolattartást. Az idősebb generációnak a családi életben való jelenlétét a netezők negyede (27%) nagyon aktívnak tartja, további 47% úgy érzékeli, hogy idősebb családtagjaikra szükség esetén számíthatnak. Az idősebbek családi életben való részvételének intenzitásával a netezők 59%-a teljesen elégedett – ugyanakkor, csak 46%-uk gondolja, hogy ez a helyzet az idősebb családtagok számára is teljes mértékben kielégítő. A rendszeres internethasználók szerint idősebb családtagjaik aktívabban szeretnének részt venni a család életében.

Milyen szerepe lehet ebben a folyamatban a digitális lehetőségeknek? A netezők fele teljesen vagy inkább egyetért azzal, hogy az új digitális kommunikációs lehetőségek használata megkönnyíti a családban élő idősebb generáció részvételét a családi életben. Ebben a család fiatalabb tagjai segítenek az idősebbeknek: a netezők 44%-ának családjában jellemző, hogy a fiatalabbak igyekeznek rávenni az idősebbeket az új digitális kommunikációs formák használatára, és a kérdezettek több mint felénél segítik az idősebbeket abban, hogy hogyan használják ezeket. Sőt, 29%-uknál az (is) jellemző, hogy digitális szolgáltatást vagy lehetőséget adnak, ajándékoznak idősebb családtagjuknak, elősegítve így az egymás közötti kapcsolattartást, az élmények megosztását. A családi együttlétet segítheti, erősítheti az is, ha a karácsonyi családi összejövetelbe egy távoli családtagot videóhívással, videóchattel tudnak bekapcsolni – ilyen az internetezők negyedénél fordul elő.

Karácsonykor meg akarjuk osztani egymással az élményt

A karácsonyi időszak „felpörgeti” a családi kapcsolattartást: tízből négy netező (39%) a háromnapos karácsonyi ünnep alatt a hétköznapokhoz képest nagyobb intenzitással tart kapcsolatot a vele nem együtt élő családtagokkal, s csak 5% kommunikál ilyenkor kevesebbet (felük esetében nem változik a kapcsolattartások intenzitása az ünnepek hatására). Az ünnepek alatt is leginkább mobilon és chat üzenetben kommunikálunk az éppen velünk nem lévő családtagjainkkal (69% és 48%), négyből egy netező használ ilyenkor vezetékes telefont. Az ünnepi időszakban felértékelődik a hagyományos postai úton történő és a közösségi média felületeken való kapcsolattartás szerepe is a mindennapokhoz képest, vagyis ilyenkor többen küldünk képeslapokat a távolabb elő szeretteinknek, és köszöntjük őket a Facebook-on vagy más közösségi média oldalakon.

Hogy hogyan tervezik együtt tölteni a különböző generációk az elkövetkező karácsonyt, mennyire ismerik egymás kívánságlistáját, és mit gondolnak a digitális ajándékokról – e témaköröket járjuk körbe hamarosan, az eNET – Telekom „Jelentés az internetgazdaságról” karácsonyi kutatásához tartozó további eredmények bemutatásával.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...