- Hirdetés -

Elmarad a növekedés a digitális reklámpiacon

|

Szinte a teljes digitális hirdetési piacot érezhetően befolyásolja a koronavírus-helyzet, idén biztosan nem lesz növekedés – állítják az IAB Cafén felszólaló szakemberek. Az IAB új kutatása szerint a járványnak voltak olyan pozitív hatásai is, amiket a jövőben is  megtartanának a piaci szereplők, mint például a munkafolyamatok digitalizálódása és rugalmasabbá válása.

Az IAB Hungary rendszeresen szervez különféle eseményeket a tagjai számára, amelyek egy-egy kiemelt trenddel, fontos piaci jelenséggel foglalkoznak. A június 3-i IAB Café a digitális reklámköltés alakulását vizsgálta, különös tekintettel a koronavírus hatásaira. A szakmai szervezet egy friss kutatást is bemutatott az eseményen.

16%-kal bővült a digitális reklámpiac 2019-ben

Novák Péter (a DAN Hungary vezetője, az IAB Hungary elnökségi tagja) mutatta be a 2019-es Adex kutatás eredményeit. A digitális reklámköltés 2019-ben 16 százalékkal bővült, és elérte a 104,7 milliárd forintot. A digitális piac minden szegmense nőtt az email marketing kivételével. Folytatódott a mobil- és a videóköltés bővülése, és 3 milliárd forint fölé került a programmatic.

Miközben a 100 milliárd feletti költés jól mutatja a digitális terület súlyát a teljes médiaköltésen belül, a tavalyi évben tovább nőtt a globális szereplők részaránya: immár 57%-ot tett ki. Ez az arány még inkább a Google-Facebook páros felé billen a mobil platformon 84%-kal. Utóbbiról Novák Péter elmondta: mivel a legtöbb kampány mostanra platformsemleges, ezért az IAB Hungary a jövő évtől nem vizsgálja külön a mobil arányát a költésekből.

Szinte a teljes piacot érezhetően befolyásolja a koronavírus-helyzet

Az esemény második előadója Kardos Gábor (Magyar Jeti Zrt., IAB Hungary elnökségi tagja) volt, aki a digitális piaci várakozásokat hagyományosan bemutató Adexpect-adatokat állította párhuzamba az IAB friss, a Covid-19 hatásait elemző kutatásnak eredményeivel. Ez mindössze néhány héttel készült a 2020-as AdExpect után, de már egy teljesen új világot ír le.

Az Adexpect kutatás még egy olyan piac képét vázolta fel, amely 12,7 százalékos bővülést várt 2020-ra – és korábban jellemzően óvatosan alulbecsülte tényleges növekedést. Erre az évre a legdinamikusabb növekedést a videó, a programmatic és a mobil szegmensben várták a megkérdezettek, azaz a korábbi trendjeinek folytatódására számítottak.

Csakhogy az adatfelvétel március elején zárult, ezért – összhangban az IAB Europe kezdeményezésével – az IAB Hungary újabb kutatást végzett április-májusban, hogy képet kapjon a koronavírus már érzékelhető hatásairól. A B2B felmérés nem reprezentatív, ugyanakkor a 74 válaszadó 7 szegmenst képvisel, és döntő többsége döntéshozó vagy közvetlen döntéselőkészítő, így a válaszok jól tükrözik a piac jelenlegi gondolkodását.

A megkérdezettek 55%-ára jelentős hatással van a koronavírus, további 34% pedig mérsékelt hatásról számolt be a bevételek és a működési körülmények tekintetében. Érdekes ugyanakkor, hogy e hatást nem kizárólag negatívnak élték meg a megkérdezett iparági szereplők. Miközben a bevételek csökkenése, a kampányok eltolása vagy lemondása, a változásokból eredő plusz munka jelentős terhet ró a piacra, addig a munkafolyamatok digitalizálódása, rugalmasabbá válása (pl. távoli munkavégzés), áramvonalasítása (pl. kevesebb „felesleges” meeting) olyan pozitívum, amit – mint a későbbi kerekasztal-beszélgetésen is elhangzott – a többség szívesen megőrizne. Az idei évre két szóval lehet leírni a piacot: csökkenés, bizonytalanság.

Ha a különböző válaszadói szegmenseket vizsgáljuk, a médiatulajdonosi oldal 87%-a számolt be jelentős bevételi hatásról, miközben az ügynökségek 58%-a és a hirdetők 31%-a számolt be jelentős költsécsökkentésről. A koronavírus mérsékelt bevételi hatással az ügynökségi válaszadók további 39%-a és a hirdetők 44%-a esetében volt. Miközben ezek az arányok egészében azt sejtetik, hogy az iparág szinte minden szereplője komoly kihívásokkal szembesül, a többség igyekszik a munkatársait megőrizni. Létszámleépítésről mindössze 18% számolt be, ennél sokkal jellemzőbb megoldás a létszámstop (62%) és a fizetések csökkentése (41%).

A bizonytalanságok mellett is érzékelhető a válaszokban egyfajta óvatos optimizmus – ez erősebb a saját cégre vonatkozóan, mint a teljes iparág esetében. A 2020 Q2 és Q3 közötti különbség figyelemreméltó. Erre a negyedévre 30% vár 25%-nál nagyobb csökkenést, összességében pedig 85% számít valamilyen mértékű lassulásra. 2020 Q3-ra vonatkozóan már a válaszadók kétharmada jobb bevételekkel/költésekkel számol, mint az előző negyedévben. A piac visszakapaszkodása legkorábban 2020 Q4-re várható, de a pesszimistább szcenáriók 2021-et valószínűsítenek.

Az IAB Hungary azt is vizsgálta, hogyan alakul az egyes digitális szegmensek bevétele ebben a negyedévben. Egyedül a search esetében van 50% felett azok aránya, akik stagnálást vagy növekedést várnak. A második legválságállóbbnak a válaszok alapján a social bizonyul. Emellett az IAB Hungary a különféle szakmai prioritások alakulásáról is megkérdezte tagjait, és mint kiderült, a performance kampányokat előrébb sorolják a piac szereplői, míg a branding időlegesen háttérbe szorult.

Idén biztosan nem lesz növekedés

Az eseményt kerekasztal-beszélgetés zárta: Barnóth Zoltán (GroupM) Ihász Ingriddel (HOPPex), Kékesi Zsuzsával (HVG, IAB Médiaszekció vezető), Szabó Edinával (OMG) és Szutor Ferenccel (DataMe, IAB elnökségi tag, Adat munkacsoport vezető) beszélgetett. A résztvevők abban egyetértettek, hogy nehéz becslést adni a piac alakulásáról, a mostani fellélegzés időlegesnek tűnik, és a vírus második hulláma és/vagy a makrogazdasági mutatók kedvezőtlen alakulása könnyen megbillentheti a lassanként aktivizálódó fogyasztókat és ezzel az őket megcélzó piaci szereplőket. Ha azonban a különböző médiatípusokat tekintjük, a digitális mindenképpen azok között van, amelyek az újabb lendületvétel katalizátorai lesznek.

A válságnak nem csupán vesztesei vannak, hanem nyertesei is. Így például az e-kereskedők, az otthoni munkavégzéshez és tanuláshoz kapcsolódó termékek és szolgáltatások, a sportszergyártók, a hobbi vagy a lakberendezés szegmens nagyot nyertek. A nagy kérdés az, hogy a megváltozott fogyasztói szokások és igények mennyire lesznek tartósak. Az életünkben bekövetkezett „kényszerdigitalizáció” vagy a home office rugalmassága a kezdeti sokk és nehézségek után mostanra sokaknak kényelmes és vonzó, azaz várhatóan a fogyasztók és a cégek is magukkal viszik az új valóságba a most megtanultakat.

A beszélgetés zárásaként a résztvevők a digitális költés idei alakulására adtak becslést. A legoptimistább szcenárió a negatív stagnálás, de a többség 10%-os vagy ezt meghaladó éves csökkenésre számít – a digitális kommunikáció további térnyerése mellett.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...