
A legmagasabb árbevételű public relations ügynökségek tavaly 18,8 milliárd forint árbevételt értek el, ami 13,2 százalékos bővülés. A média- és reklámügynökségekkel ellentétben a PR-cégek eredménye javult az elmúlt esztendőben.
A kommunikációs iparág többi területéhez képest egész jól alakult a PR-piac elmúlt néhány éve. A pandémia, illetve a gazdasági nehézségek enyhébben érintették ezt a területet, a vállalatok érezhetően ritkábban nyúltak hozzá drasztikusan a PR-es büdzsékhez. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) adatai szerint tavaly a hazai PR-iparág 20,6 milliárd forint bevételt ért el, ez 2023-hoz képest 1,5 milliárd forintos, illetve 7,6 százalékos bővülés. Ez a 7,6 százalék pontosan megegyezik a non-média reklámtorta tavalyi bővülésével.
Ugyanakkor 2019-hez viszonyítva, reálértéken nézve az adatokat, kicsivel még mindig e szint alatt jár a PR-piac, az elmaradása 2,1 százalék. Viszont ez sok más területhez képest remek eredménynek számít, hiszen például 2019-hez viszonyítva az „események” –12,9, az adatvezérelt marketing –14, a marketingkutatás –21,9 százaléknál jár. Az MRSZ szerint a non-média kategórián belül csak a kreatív- és médiaügynökségek teljesítettek jobban a PR-nél, viszont ez is csak azt jelenti, hogy reál értéken egy kicsivel járnak a 2019-es szint felett.
Exportbevételek
A 25 legnagyobb árbevételű PR-ügynökség összesített árbevétele egész szép növekedést mutat, még az MRSZ-féle adatoknál is jobbat: 2023-hoz képest a cégek bevétele 13,2 százalékkal nőtt. Ami pedig különösen kedvező, hogy a médiacégekkel, média- és reklámügynökségekkel ellentétben az eredményességük sem csökkent. Sőt, nem is csak jelképes mértékben nőttek, mert bőven az infláció felett, 9,9 százalékkal bővült a top 25 PR-ügynökség adózott eredménye.
A korábbi évekhez hasonlóan a Grayling számít a legmagasabb árbevételű hazai PR-cégnek. Már tavalyelőtt is közel jártak a négymilliárd forintos szinthez, amit 2024-ben 17 százalékos emelkedéssel fejeltek meg, ezzel 4,5 milliárd forintos bevétellel zárták az évet (forintra átszámolva, ugyanis a Grayling euróban adja meg az üzleti adatait). Mindeközben a második legnagyobb árbevételű ügynökség, az Uniomedia tavaly 1,6 milliárd forintot gereblyézett össze.
A Grayling esetében fontos megemlíteni, hogy az árbevételük 90 százaléka exportértékesítésből származott, ugyanakkor a fennmaradó, 450 millió forint körüli belföldi bevétel sem kevés, azzal is bőven az első húsz szereplő között lennének.
Mivel a Grayling a top 25 teljes árbevételének közel a negyedét adja, ezért félrevihetik az összesített adatokat, így érdemes megnézni a számokat nélkülük is. Ez alapján a bevétel esetén hasonló növekedést kapunk, a cégek együttes bevétele ugyanis 12,1 százalékkal gyarapodott, az adózott eredményük viszont még jelentősebben, 15,9 százalékkal nőtt.
Duplázó ügynökségek
Nyilván az átlag mögött olykor egészen eltérő céges eredmények állnak, az összkép azonban így sem rossz, hiszen a 25-ből tavaly 16 társaság tudta növelni a nettó árbevételét. A legjelentősebb bővülést a Nest Communicationsnél látni, közel dupláztak tavaly, 515-ről egymilliárd forintra ugrott a bevételük. Szintén hasonló mértékben nőtt a Positive Adamsky csoporthoz tartozó PR-cég árbevétele, 182 millióról 353 millió forintra. A harmadik legnagyobb bővülés pedig az Open Communications nevéhez fűződik, náluk közel 50 százalékkal nőtt az árbevétel, 353 millióról 518 millió forintra.
Ami a csökkenéseket illeti, a Goodwill Communications bevétele csak kismértékben esett vissza, a 2023-as 513 millió forintról tavaly 502 millióra. A top 25-ön belül százalékosan a FleishmanHillard esetében látni a legnagyobb, 30 százalék feletti csökkenést, a cég árbevétele a korábbi 720 millió forintról 465 millióra változott.
Az adózott eredmények terén több cég is duplázott vagy majdnem duplázott tavaly. Ide sorolható az Lwp Kommunikáció, amely kisebb bázisról nőtt nagyot, hiszen a 2023-as 9,6 millió forintos profitjukat tornázták fel 21 millióra. A Nest esetében viszont már egy komolyabb eredményt sikerült tovább növelni, a 99,9 millió forintos profitjuk 214 millióra nőtt. Az Avantgarde-nál is hasonlók voltak a számok, azaz a 2023-as 90 millió forintos adózott eredményük tavaly már 178 milliót tett ki.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.