Kevés bosszantóbb dolog van annál, mint amikor egy jelentős befektetéssel felépített Facebook-oldalhoz vagy YouTube-csatornához elveszíti valaki a hozzáférését. Előfordul, hogy a platformok rendszerével akad probléma, de ennél sokkal gyakoribb, hogy a felhasználók saját hibájukból kerülnek nehéz helyzetbe.
A közösségi médiában egy folyamatosan változó algoritmushoz kell alkalmazkodniuk a tartalom-előállítóknak. Mintha ez nem lenne elég kihívás, ezek a platformok időnként egyéb nehézségek elé is állítják a felhasználókat. Emlékezetes volt, amikor 2019 nyarán a Facebook véletlenszerűen letiltogatott magyarországi fiókokat. Mint később kiderült, egy hiba állt a háttérben, és pár nap után folyamatosan visszaadták a jogosultságokat az érintetteknek.
Hasonló visszhangot ugyan nem kapott, de idei év elején is volt egy bug gyanús jelenség a Facebookon. Akkortájt a Redditen belül egy subredditen egész népes nemzetközi társaság verődött össze, akik ugyanarra panaszkodtak több országból is. A Facebook mindegyiküknek letiltotta az oldalaikhoz való hozzáférést és arra kérte őket, hogy a mobilos Facebook-alkalmazásban kapcsolják be a helymeghatározást. A tájékoztató üzenet szerint ugyanis felmerült a gyanú, hogy nem abban az országban tartózkodnak, ami a személyes profiljukban lakhelyként meg van jelölve. Még pozitívumként is felfogható lett volna, hogy a Facebook figyel ezekre a gyanús esetekre. Viszont a subredditen panaszkodók közös pontja volt, hogy akkortájt nem utaztak sehova. Pláne, hogy mindez egybeesett a járványhelyzet miatti lezárásokkal. További problémát jelentett, hogy a tartózkodási hely igazolását követően is olykor hetekbe telt, mire visszakapták a jogosultságukat.
Az ehhez hasonló furcsa hibák mellett a felhasználói fiókok feltörése is valós veszélyt jelent. Ennek kapcsán különösen érdekes volt Rekop György humorista tavaly nyári esete a Facebook-oldalával. A több mint 100 ezer követővel büszkélkedő humoristának be volt állítva a kétfaktoros hitelesítés, az oldalának megvolt a hitelességét igazoló „kék pipája” is. Ennek ellenére feltörték a Facebook-oldalát, amihez ettől kezdve nem tudott hozzáférni. Hiába kért segítséget az ügyfélszolgálattól és szakértőktől is, senki nem tudott neki segíteni. Végül egy amerikai ismerőséhez fordult, aki a Szilícium-völgyben dolgozik, volt kontaktja egy Facebooknál dolgozó szakemberhez, és ennek a kapcsolatnak a révén állították vissza az oldalát. Mint kiderült, az oldala kezelését biztosító Business Managerhez volt meg valakinek a hozzáférése, és az ő profilját feltörve hekkelték meg a humorista oldalát.
Óvatlan felhasználók
Forgács Mariann, a Be Social ügyvezetője szerint hozzájuk heti rendszerességgel futnak be megkeresések azzal kapcsolatban, hogy segítsenek visszaszerezni az oldalukhoz való hozzáférést. Ugyanakkor ők csak azoknak tudnak ebben segítséget nyújtani, akik az ügyfeleik, hiszen a már említett Business Manageren vagy magyar nevén Vállalkozáskezelőn keresztül lehet elindítani a reklamációs folyamatot. Méghozzá csak a saját, hozzárendelt oldalak esetén.
„Általánosságban az a tapasztalatunk, hogy a problémák döntő részében a felhasználók hibáznak. Sokan nem vigyáznak a jelszavukra, nem kapcsolják be a kétlépcsős azonosítást, gyanútlanul rákattintanak az ismeretlen címről érkező e-mailekben található linkekre” – sorolja Forgács Mariann.
Olykor arra is akad példa, hogy egy céges oldalt kezelő alkalmazott szánt szándékkal törli az adott Facebook-oldalt. Forgács Mariann szerint manapság ezt azért megnehezíti, hogy a Facebook a Business Manager alá sorolja be a céges oldalakat. Ennek révén pedig könnyen kezelhetők, azaz hozzáadhatók, elvehetők az azokhoz kapcsolódó jogosultságok.
Profi hekkerek
A fiatalok körében rendkívül népszerűnek számító youtuber, Dezső Bence csatornáját tavaly nyáron törték fel. Bár a kétfaktoros hitelesítés be volt kapcsolva, a hekkerek mégis átvették a csatorna feletti az irányítást. Törölték minden addigi videóját és tiltott szerencsejátékot kezdtek streamelni az oldalain. Ezt a látogatók jelentették, emiatt a YouTube rövid idő múlva letiltotta a csatornát. „Egy 539 ezer követővel büszkélkedő csatorna tűnt el, több száz videóval együtt. Külön bosszantó volt, hogy emiatt az előre lekötött fizetett partneri együttműködéseket sem lehetett teljesíteni” – emlékszik vissza Varga-Szilágyi Zsolt, a Dezső Bencével szerződésben álló Post For Rent operatív igazgatója.
Az ügynökség egyből felvette a kapcsolatot a YouTube illetékesével, de még így is közel egy hónapba telt, mire minden egyes videót visszaállítottak. Ugyanakkor azt eleinte nem értették, hogy a kétfaktoros hitelesítés megléte mellett miként tudták feltörni az oldalt. Kiderült, hogy a youtuber kapott e-mailen egy szponzorációs ajánlatot, egy egészen profinak tűnő videóvágó programot kellett volna népszerűsítenie. Amikor Dezső Bence visszajelzett nekik, hogy érdekelné az ajánlat, akkor küldtek neki egy linket a honlapjukhoz – ami a megjelenésében szintén nem volt gyanús –, hogy onnan töltse le az alkalmazásukat. Az utóbbi azonban egy kémprogram volt, amivel a profi hekkerek hozzá tudtak férni a csatornához.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amelyben megtalálható a hazai digitális piac meghatározó személyiségeit bemutató TOP25-ös rangsor is.