- Hirdetés -

Létszámbővítésben gondolkodnak a hazai cégek

|

Bár továbbra is sok a bizonytalanság a gazdasági növekedés újbóli beindulásának idejét és mértékét illetően, a magyar cégek 2024 második negyedévében összességében további létszámnövelésben gondolkodnak. A hazai munkáltatók 31 százaléka bővíteni tervezi jelenlegi munkaerőkeretét, miközben csökkentést 22 százalékuk jelez előre. Átlag feletti mértékű munkaerőfelvétel ebben az időszakban a kommunikációs szolgáltatások, az IT, valamint a pénzügyi és ingatlanpiaci területen működő cégeknél várható – derül ki a Manpower Magyarország ma közzétett Munkaerőpiaci Előrejelzéséből.

A ManpowerGroup a világ 42 országában, több, mint 40 ezer munkáltató körében folytatta le negyedéves felmérését, melynek keretében Magyarországon a munkáltatók 525 fős reprezentatív mintájában szereplőket kérdezték meg 2024 második negyedéves munkaerő-felvételi szándékaikról.

A munkáltatói válaszokból származtatott, szezonálisan kiigazított Nettó Foglalkoztatási Mutató (NFM) 9 százalékos átlagos értéket ért el, ami csupán 1 százalékponttal marad el az előző negyedéves értéktől, éves szinten ugyanakkor 5 százalékpontos növekedést mutat.

A 9 százalékos létszámbővítési mutató egy olyan országos átlag, amelytől az egyes régiókat vizsgálva jelentősek az eltérések. Országos átlag felettiek a munkáltatók várakozásai Budapesten (NFM: +16%) Közép-Magyarországon (+13%), Észak-Magyarországon (+13%), valamint a Dél-Alföldön (+12%). Ugyanakkor mind az Észak-Alföldön, mind a Dunántúl legnagyobb részén sem számottevő növekedés, sem csökkenés nem várható. A Közép-Dunántúl (-8%) számít negatív kivételnek, ahol jóval többen számítanak elbocsátásra, mint munkaerőfelvételre.

Cégméret alapján azt állapíthatjuk meg, hogy jellemzően a legnagyobb, 5 ezer főnél több alkalmazottal rendelkező munkáltatók körében lehet több elbocsátásra, mint munkaerőfelvételre számítani, a többi kategóriában jóval optimistábbak a kilátások.

Az egyes szektorokat vizsgálva szintén számottevő eltérések tapasztalhatók. A legnagyobb felfutást a kommunikációs szolgáltatások (NFM: +14%), az IT (+13%), illetve a pénzügy és ingatlan (+10%) ágazatokban várják. Átlag körüli mértékben bővíthetnek létszámot az alapanyag- és feldolgozóipar (+9%), valamint a fogyasztói javak és szolgáltatások (+7%) területén. Jóval szerényebbek a kilátások az energia és közmű (3%), illetve az egészségügy és élettudományok (0%) szegmensekben, miközben a logisztika és autóipar (-4%) területén inkább a létszámleépítés lehet a jellemző.

„Bár a legújabb GDP-adatok is azt támasztják alá, hogy a gazdasági növekedés trendszerű beindulása még nem következett be, úgy tűnik, a piaci szereplők továbbra is csak átmeneti stagnálásra számítanak, ezért igyekeznek megtartani a bevált munkaerőt, miközben most látják időszerűnek a betöltetlen pozíciók fokozatos feltöltését is - mondta Fehér Tamás, a Manpower magyarországi, horvátországi és szlovéniai ügyvezető igazgatója. – Ez a stratégia hosszabb távon kifizetődőnek látszik, mivel a munkaerőpiac a körülmények ellenére is igen feszes, ennek mértéke pedig egy fellendülés nyomán tovább fokozódhat. Összességében arra számíthatunk, hogy a 4,7 százalékos munkanélküliségi ráta már jelentősen nem növekszik tovább annak ellenére sem, hogy folyamatosan térnek vissza a munkaerőpiacra korábban inaktívnak számító rétegek is.”

Az előző negyedévhez képest nemzetközi szinten is romlottak (-4%) a munkaerőpiaci kilátások. A mutatószám ugyanakkor továbbra is igen magas, 22 százalékos szinten áll. Stagnálás körüli helyzetet a vizsgált 42 ország közül csak háromban várnak: Romániában (-2%), Izraelben (-1%) és Argentínában (+1%). Európában a világátlagtól valamelyest elmaradó a várakozás, az öreg kontinensen a legszélesebb körben Hollandiában (NFM: 32%), Svájcban (29%), valamint az Egyesült Királyságban és Finnországban (23%) terveznek munkaerő-bővülést. Európán kívül India (+36%), az USA (+34%), Kína (+32%), Costa Rica (+32%), valamint a Dél-Afrikai Köztársaság (29%) munkáltatói várnak legnagyobb arányban állomány-növekedést.

A felmérés változó összeállítású részében ezúttal többek között arra kérdeztek rá, hogy a válaszadók hogyan látják megvalósulni a nemek közti egyenlőséget (egyenlő fizetés, előmeneteli lehetőségek, vezetői kinevezési esélyek, stb.) a saját cégüknél. A hazai cégek válaszaiból alapvetően pozitív kép rajzolódik ki: 28 százalékuknál teljesen megvalósult a nemek közti egyenlőség, további 37 százaléknál pedig ehhez közeli állapotok állnak fenn. Mindössze 31 százalék állítja azt, hogy meglehetősen vagy nagyon távol vannak még az ideális állapottól. Két éven belül már a 41 százalékuk látja teljesen megvalósulni az egyenlő esélyek elvét, és 34 százalék az aránya azoknak, akik egy ehhez közeli állapotot vizionálnak.

A Manpower azt is felmérte, hogy milyen programok vagy kezdeményezések segítik legjobban a cégeket abban, hogy megtartsák a tehetségeiket, illetve bővítsék a jelöltjeiknek körét. A legtöbben a rugalmas munkakörülmények megteremtését tartották hatékony eszköznek (38%), de szintén sok szavazatot kapott a belső érdekképviselet és szponzorálás (29%), a belső mentorálás és coaching (25%), a hasonló munkakörökben dolgozók közösségi programjainak elősegítése (23%) is.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...