- Hirdetés -

Life in plastic, it’s fantastic – a Barbie-láz nyomában

|

- Hirdetés -

A Greta Gerwig által rendezett élő szereplős Barbie a megjelenése utáni hétvégén 377 millió dolláros bevételre tett szert világszerte, és mindössze három héttel később az egymilliárdos álomhatárt is átlépte. De nemcsak a film marketingesei túlóráztak, hanem az alapjául szolgáló műanyag játék tulajdonosa, a Mattel is sokat dolgozott azért az elmúlt hatvan évben, hogy a szőke baba mint márka és mint játék releváns maradjon.

Július végén, több mint hat évtizeddel a Barbie baba piacra dobása után ismét rózsaszín köd ereszkedett a világra. A csapból azóta is a Margot Robbie és Ryan Gosling főszereplésével készült film folyik, amelyre milliók kíváncsiak és amely sorra dönti a bevételi rekordokat. Pedig az 1959-es New York-i Játékvásáron bemutatott figurát kétkedve fogadták a játékipar akkori vezetői, úgy tartották, hogy egy gyerek sem akar majd olyan babával játszani, aminek mellei vannak. Tévedtek, hiszen a Barbie azóta is közkedvelt és megkerülhetetlen, és míg a legtöbb játék átlagosan két-három évig marad népszerű, a nádszálvékony baba már hat évtizede ott csücsül a gyerekszobák polcain.

Barbie születése

A Mattel játékgyártó vállalatot 1942-ben alapította Elliot Handler, a felesége, Ruth és egy ipari tervezőmérnök, Harold Matt Matson. Míg a férfiak a cég kreatív oldaláért feleltek, a nő a vállalat operatív működését és a marketinget tartotta kézben. Ruth a lányuk, Barbara délutáni elfoglaltságait figyelve fedezett fel egy piaci rést: a kislányoknak gyártott játékbabák mind csecsemőket mintáztak, így többnyire anyukásat lehetett velük játszani, mást nem. Ezen felbuzdulva 1959-ben megalkotta a lánya után Barbie névre keresztelt 29 centi magas figurát, amely fekete-fehér csíkos fürdőruhában, szőke lófarokkal mutatkozott be a nagyközönségnek. Ez volt az első olyan tömeggyártott, háromdimenziós baba Amerikában, amely nem csecsemőt vagy gyermeket, hanem felnőtt nőt mintázott. A külsejét egy német, főként férfiaknak szánt túlszexualizált játéktól, a Bild Lillitől kölcsönözte.

Az elmúlt hatvan év során Barbie sokat változott, de a kislányok felé közvetített üzenete ugyanaz maradt: bármit elérhetnek az életben és bármivé válhatnak, amivé csak akarnak. A születése óta több mint 250 különböző „karrierútja” volt, 1965-ben például négy évvel Neil Armstrong előtt szállt le a Holdra, 1992-ben elnök lett belőle, de dolgozott ejtőernyősként, sebészként, játékfejlesztőként, építészként, újságíróként, tűzoltóként, vállalkozóként és filmrendezőként is. Megjelentek a hírességek arcait viselő Barbie-k is, elsőként a szupermodell Twiggyből lett szőke játékikon, azóta J. K. Rowlingtól kezdve Cheren és Audrey Hepburnön át számtalan nőt ért ilyen megtiszteltetés.

A Mattelnél 1980 volt az inkluzivitás éve, piacra dobták az első afroamerikai, illetve latin-amerikai Barbie-t és egy sor másik, legalább negyven nemzetiségű babát. Az évek alatt igyekeztek tartani magukat a sokszínűséghez, a testi fogyatékosságok is sorra kerültek, lehetett kapni például hallókészülékes, mozgáskorlátozott vagy épp protézissel járó babát.

Saját univerzum

A Mattel nem elégedett meg azzal, hogy a Barbie egy legyen a sok játékbaba közül, az évtizedek során komoly figyelmet fordítottak a márka marketingstratégiájára, amelynek fontos részét képezte a történetmesélés, valamint a mellékkarakterek felsorakoztatása. Rendszeresen dobtak piacra olyan babákat, amelyek Barbie világában éltek, és valahogyan kötődtek a főhőshöz, így aztán a gyerekek újabb és újabb sztorikat tudtak kreálni köréjük. 1961-ben mutatkozott be a szőkeség párja, Ken, akivel az évek során se veled, se nélküled kapcsolatban éltek. Később kapott egy kishúgot (Skipper), sőt legjobb barátnőket is (Midge és Christie). E szereplők történetszálai és tulajdonságai mind az ikonikus baba személyéhez kapcsolódtak, erősítve ezzel a márka láthatóságát. A Mattel a storytelling eszközeit felhasználva hatott a rajongók érzelmeire, 2004-ben például Valentin napján bejelentették, hogy Barbie és Ken szakítottak (2011-ben aztán újra felmelegítették a románcot).

Persze ezektől nem várhattak hosszú távú márkahűséget, így a cég tovább kísérletezett, évtizedről évtizedre életet lehelve a márkába, és új közönségeket meghódítva. Ugyanis a közvélekedéssel ellentétben a célcsoportjukhoz nem kizárólag a 3–12 év közötti kislányok tartoznak, nyitnak az idősebb korosztályok felé is, méghozzá a nosztalgia érzését felkeltő termékekkel. Nemcsak a játékokkal, hanem bakelitekkel, édességekkel, ruházati cikkekkel is operálnak, bizalmat ébresztve az emberekben. Kockázatos vállalkozásnak tűnt, de sikerrel jártak, ugyanis olyan jövedelmező piacokon vetették meg a lábukat, mint a kozmetikai, a fitnesz-, a ruha- és a szórakoztatóipar (zene, animációs filmek és számítógépes játékok formájában).

Az idén pedig több tévére és streamingre szánt produkció után megérkezett a szőke ikon első, nagy költségvetésű, élő szereplős mozifilmje. Greta Gerwig kapta a rendezés jogát, aki a Kisasszonyokat és a Lady Birdöt is jegyzi, Margot Robbie pedig nemcsak a főszerepet játszotta el, hanem a produceri székben is helyet foglalt. Robbie szerves része lett a film marketingkampányának, mivel a sajtótájékoztatókon és a premiereken rendre az egykori Barbie-babák inspirálta összeállításokban jelent meg. A produkciót sokan az egekig magasztalták nyílt feminizmusa miatt (mások pont emiatt bírálták), egyes anyukák pedig azon akadtak ki, hogy nem gyerekeknek való alkotás lett. Pedig szó sem volt arról, hogy a Mattel a korábbi animációs hercegnőfilmekhez hasonló produkciót dob piacra, sőt, a Barbie-film azoknak a felnőtt nőknek készült, akik gyerekkorukban maguk is babáztak, a stáb tehát itt is egyértelműen a nosztalgiára épített.

A mozinak köszönhetően új lendületet kapott és tovább zakatol a rózsaszín gépezet, aminek nem látni a végét. A megjelenés kapcsán a Mattel piacra dobott egy sor dizájner- és limitált kiadású babát, amivel szintén a felnőtt rajongókat célozzák meg, hiszen sokkal többe kerülnek, mint az átlagos játékaik. Megugrott a Barbie és Ken név népszerűsége is, valamint egy sor furcsa helyen jelent meg a jól ismert logó és arc. Felült például a csillámos vonatra egy El Salvador-i temetkezési vállalat is, aki a Barbie-mániát a végletekig fokozta, ugyanis rózsaszín koporsókat kínálnak tematikus béléssel – és óriási rá a kereslet. „Több rózsaszín koporsónk lesz, mert az emberek ezt kérik” – mondta a tulajdonos.

A közösségi médiát is elárasztották a mémek, a slágerlisták élére kúszott Ryan Gosling Ken-dala, a TikTokon pedig jó néhány felhasználó beszélt arról, hogy gyerekkorában sosem volt Barbie-ja különféle okok miatt, de most elment, és vett magának egyet, ezzel is gyógyítva a „belső gyermekét”.

 

 

Barbie botrányai

Hiába minden jó szándék és a habos-babos rózsaszín világ, Ruth Handler eredeti üzenetét az idők során el-elnyomták a babát illető kritikus hangok. Bár Barbie elnök és asztronauta is volt, sokan úgy vélik: külsejével a férfiak számára ideális nőt testesíti meg, amivel azt hangsúlyozza, hogy a nőket a kinézetük alapján kell megítélni. Tömegek vádolták azzal a hosszú lábú, karcsú baba gyártóit, hogy Barbie irreális elvárásokat támaszt a gyerekek felé, hozzájárul a testképzavarhoz, sztereotipizálja, tárgyiasítja a nőket és rossz hatással van a kislányok testképére és önbizalmára. Ebben lehet valami, hiszen ha Barbie valódi nő lenne, az arányai alapján 174 centi magasra nőtt volna, 99 centis mell-, 45 centis derék- és 83 centis csípőbőséggel. Mivel alig nyomna ötven kilót (ezt egy 1965-ös kiadású játékhoz járó fürdőszobai mérleg számlapja árulta el), a testtömegindexe alapján az anorexiás kategóriába esne. Sőt, néhány kutató szerint a testarányai alapján csak négykézláb tudna közlekedni.

1963-ban a Barbie-t egy olyan fogyókúrás könyvvel az oldalán dobták piacra, amelyen az állt: „Ne egyél”. 1970-ben Berkeley-ben feministák egy csoportja nyilvánosan tűzre dobta a babát, mert úgy tartották, hogy a modellalkatú játék a férfielnyomás jelképe. 1992-ben pedig a Mattelnek új termékekkel kellett kompenzálnia azokat, akik felháborodtak az egyik beszélő játékukon, mert az azt motyogta: „Nehéz a matekóra”.

2016-ban aztán sokévnyi kritika után megjelentek az első hétköznapi alkatú (alacsony, illetve teltebb) Barbie-k, amelyek azonban minden próbálkozás ellenére nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, mivel több negatív visszajelzés érkezett az irányukba, mint pozitív. Hasonlóan járt az idén piacra dobott Down-szindrómás baba is.

Akárhogy is, a márka 1959 óta generációk gyerekkorába ivódott bele, és egyelőre nem úgy tűnik, hogy a következő évtizedek gyermekei Barbie nevének ismerete nélkül nőnének fel.

 

Tuza Dorottya

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Fontos dolog történt az ingatlanpiacon

Áprilisban lélektani határt tört át az ingatlanpiaci kereslet, a feladott lakáshirdetések száma jelentősen nőtt, ami további élénkülést vetít előre 2024-re – derül ki az ingatlan.com elemzéséből. Az eladó lakóingatlanok iránti 290 ezer érdeklődés 22 százalékkal...

Aggódik a jövő miatt? – Ezt érdemes tudni

Javított kissé idei és jövő évi globális növekedési előrejelzésén a párizsi székhelyű Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, az OECD csütörtökön kiadott prognózisában az előző, februári keltezésű becsléséhez képest. Az OECD honlapján publikált dokumentum szerint a...

Pályázatot nyert az InfoRádió, Balázsék miatt ismét büntettek

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését. A...

Filmbiznisz és tévés reklámpiac a BrandManiában

Az amúgy is kiélezett versenyben lévő tévétársaságok és filmstúdiók helyzete tovább bonyolódott a streaming globális térhódításával, a BrandMania stábja pedig ezúttal annak járt utána, hogyan hat mindez az új tartalmak gyártására. Az RTL magazinműsorának...

A versenyhelyzet előre vigyen, ne pedig támadólag hasson

A szakma legnagyobb elismerésévé nőtte ki magát 11 év alatt a Televíziós Újságírók Díja, a kezdetekről, a kategóriákról és a díj fogadtatásáról mesélt a Business Lounge április 10-ei adásában Kenderessy Szabolcs, a Sorozatwiki főszerkesztője....

Elektromos autót venne? Ezt gondolja át

Európában folyamatosan nő az elektromos és hibrid járművek (EV) száma, így 2030-ra várhatóan több mint 75 millió jár majd belőlük az utakon. Tavaly az értékesített új autók ötödét tették ki Európában, Magyarországon pedig ez...

Megugrottak a Lexus európai eladásai

Az évről évre szárnyaló értékesítési adatokat és drámai növekedést produkáló Lexus 2024 első negyedévében is brutális tempót diktált: a környezettudatos japán luxusautómárka világszinten 15 százalékkal, Európában azonban 48%-al növelte értékesítéseit az előző év azonos...

Csökkent az infláció, de a vásárlók nem érzik

Hiába fékezett nagyot az infláció, a K&H biztos jövő felmérésének friss eredményei szerint a középkorúak ezt nem igazán érzékelik, ők ugyanis átlagosan 23 százalékosnak érezték a pénzromlás éves ütemét. Ez nagyságrendi eltérést jelent a...

Így készülnek a kánikulára a magyarok

A magyarok 67 százalékának nincs otthon klímája, legnagyobb arányban ventilátorral hűtenek a nyári melegben. Akik mégis vásárolnak, azok egyértelműen az ár és az energiafogyasztás alapján hozzák meg a döntésüket - derül ki a Hisense...

Egyre öregebbek a hazai autók

Számos cikk foglalkozott az elmúlt időszakban azzal, hogy egyre öregebbek a magyar autók, és általánosságban elmondható, hogy minél idősebb egy autó, annál több kilométert tett meg. A használt autók eladásából a lehető legnagyobb hasznot...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

John Travolta új filmjével ünneplik a FilmMania arculatváltását

Megújul májustól a FilmMania arculata, a csatornát működtető AMC Networks Central and Northern Europe (AMCNI CNE) a frissítés apropóján egyedülálló megoldással is kedveskedik a néző számára, és elhozza a John Travolta és Kristin Davis...

Fontos dolog történt az ingatlanpiacon

Áprilisban lélektani határt tört át az ingatlanpiaci kereslet, a feladott lakáshirdetések száma jelentősen nőtt, ami további élénkülést vetít előre 2024-re – derül ki az ingatlan.com elemzéséből. Az eladó lakóingatlanok iránti 290 ezer érdeklődés 22 százalékkal...

Aggódik a jövő miatt? – Ezt érdemes tudni

Javított kissé idei és jövő évi globális növekedési előrejelzésén a párizsi székhelyű Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, az OECD csütörtökön kiadott prognózisában az előző, februári keltezésű becsléséhez képest. Az OECD honlapján publikált dokumentum szerint a...

Pályázatot nyert az InfoRádió, Balázsék miatt ismét büntettek

Egyedüli pályázóként az InfoRádió Kft. nyerte meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa által a Budapest 88,1 MHz-es frekvencia használatára kiírt rádiós pályázatot, így a médiaszolgáltató szeptember 1-je után is folytathatja működését. A...

Filmbiznisz és tévés reklámpiac a BrandManiában

Az amúgy is kiélezett versenyben lévő tévétársaságok és filmstúdiók helyzete tovább bonyolódott a streaming globális térhódításával, a BrandMania stábja pedig ezúttal annak járt utána, hogyan hat mindez az új tartalmak gyártására. Az RTL magazinműsorának...

Don't Miss

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...